belgisk vinägerbärs

Förra helgen hade jag ett antal belgiska ölvänner hemma på en liten smakprovning. De hade med sig många "fina" hembrygda belgare. Problemet för mig var att jag ej hade haft tid att brygga något.  Men nöden har ingen lag. Jag hade en tjeckiskpilsner som hade surnat eller var det dålig gammal jäst som hade skapat  en vinägersmakande brygd som jag severade. Jag höll masken och avslöjade inte att det var en misslyckad pilsner. Och gissa om min förvåning när min " belgare" vann allmänt jubel och utsågs till kvällens bästa. Min fråga är, - är det så enkelt att brygga en belgare! Räcker det med att servera en misslyckad feljäst brygd för att alla skall falla i trans och fråga om vilken jäst jag använt och recept o. dyl. Detta är mycket intressant då felsmak i en pilsner direkt avslöjar sig men hur är det i en belgare där felsmaken helt plötslig blir en kvalité. Är det inte lite snobbism att hylla safttöl och vinägerstammar till skyarna! Är det verkligen så njutningsbart  att konsumera jämfört med en ren och klar hembryggd pilsner som lätt avslöjar minsta fel vid vörtkok eller jäsning! Hur är det???

Sv: belgisk vinägerbärs

Bra fråga men smaken är just som smaken, alla tycker olika och ingen öl är i verkligheten "dålig" bara fel person som dricker den. Själv avskyr jag belgisk öl (De jag smakat iaf) så ska väll inte gå in på det men kan dra paralell med surströmming, vitlök, hjortron etc. Vissa älskar andra hatar.
En annan grupp av bryggare är de som fått för sig att - Desto svårare en öl är att återskapa desto bättre är den - Och jag tror nog du får det svårt att göra en kopia av din =P

Det handlar mycket om förväntningar.
Jag har själv vid ett tillfällr tyckt att ett öl var surt och äckligt.
Men när jag senare upptäckt att det var en belgare så provade jag med nya ögon och tyckte att den var god.

Om någon sktlle severa rödvin bland alla öl så skulle nog många spotta ut.
Trots att de igentligen gillar vin.
Man reagerar när det inte smakar som man förväntat sig.

Jag håller med ninja.
Lätt är det bara om man kan reproducera ölet, och det kan du nog inte.

"Desto svårare en öl är att återskapa desto bättre är den"
Så tycker jag inte att det är.
Däremot tycker jag att utmaningar med "svåra öl" kan vara skojigare än att serieproducera samma standardöl varje gång.

/Kjell

Rätt kul det där. Och ibland lite trist, man vill så gärna att det ska handla om så mycket mer än förväntningar. Men jag är med Kjell helt och hållet. Jag och en god vän brukar köra ölprovningar, där vi blindtestar varandra. Det är väldigt kul och samtidigt övar vi upp våra smaksinnen och förmåga att urskilja olika nyanser. Varför kan man fråga sig, men det gör inte vi. smile Oftast är det intressanta goda sorter som avsmakas. Lyckas man pricka in land, öltyp eller tom märke så känner man sig extra stolt. En gång bestämde jag mig för att göra en svår provning, han skulle få prova nordiska industrilager. Jag köpte in tuborg, lapin kulta, mariestads och nån mer jag har glömt (norrlands guld tror jag). Vad jag själv inte märkte var att jag råkade plocka en extra stark lapin kulta. Och vilken vann då, jo lapin kulta blev favoriten. Minns inte vad han trodde det var, men inte en finsk lager.

Förväntingarna sa honom att det förmodligen finns nån spännande öl med i samlingen. Lapin stack ut pga alkoholhalten - i vanliga fall tycker han (och de flesta) att de där starka lagerölen är helt värdelösa - och bland de andra hyfsat likardade ölen blev den därför vinnaren. Gissa vad han tyckte när han fick se vilken sort det var... Som vanligt förstås, den är ju inte alls god, hur kunde jag välja den?

Förväntningar plus att slå på "överanalysmode" kan få en att känna efter på ett helt annat sätt än man gör i vanliga fall.

Själv har jag på blindtest rankat Grängesbergs pilsner före Budvar. Jag hade aldrig i min värld satt en svensk "vanlig" lager framför en tjeck pga fördomar i annat fall. Bara att svälja stoltheten. Rekommenderar alla att börja blindtesta men var beredda på överraskningar! smile

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Jag håller med om att blindprovning är rätt intressant.
Det är rätt svårt att identifiera många öl.
Vad man måste göra är att vara extremt koncentrerad och verkligen känna efter vad ölet luktar och smakar.
Att pricka in rätt öltyp är oerhört svårt för vissa typer av öl.

Ta till exempel alla olika typer av ale som finns, bitter, best bitter, extra strong bitter, IPA, mm.

Det blir ännu svårare om man serverar udda öl, eller öl som är spetsade med diverse underliga kemikalier.

När jag gjorde min domartenta så blev jag serverad något som jag upplevde som en mycket dålig hembryggd, alternativt bra öl spetsad med en rejäl dos finkel. Jag gillade inte alls ölet utan dömde ut det direkt.

Det visade sig dock vara en helt ordinär Kwak-öl utan extra tillsatser.
Jag som annars har trott mig tycka om Kwak, kan nu längre inte njuta av den sad

6 Senast ändrad av Portugisen (2007-08-24 17:39:58)

Kenneth, då skulle du försöka dricka Kwak ur ett Chevalier-glas - ett en-liters provrör, som bara står på en sådan ställning som de traditionella Kwak-glasen står på, fast större förstås.  Ett klassiskt ställe för Chevaliers är Le Corbeau i centrala Bryssel.

Vi brukade slinka in på Le Corbeau efter jobbet på fredag och beställa Chevalier de Kwak / Chevalier met Kwak (Bryssel är ju dubbelspråkigt - dubbelt så bråkigt).  Man kunde tåla två Chevaliers de Kwak, men om man drack tre Chevaliers de Kwak så gick det illa.  Det finns gränser.  Men två Chevaliers de Kwak var okey.  När man kom hem på kvällen kunde flickvännen fråga "Har du druckit öl" och man kunde sanningsenligt svara "Bara två öhl, ählschkling".  En gång drack jag tre Chevaleirs de Kwak och satte eld på en kypares rumpa med min cigarett.  Dricker man tre Chevaliers de Kwak så går det illa.  smile

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.