belgisk vinägerbärs
Förra helgen hade jag ett antal belgiska ölvänner hemma på en liten smakprovning. De hade med sig många "fina" hembrygda belgare. Problemet för mig var att jag ej hade haft tid att brygga något. Men nöden har ingen lag. Jag hade en tjeckiskpilsner som hade surnat eller var det dålig gammal jäst som hade skapat en vinägersmakande brygd som jag severade. Jag höll masken och avslöjade inte att det var en misslyckad pilsner. Och gissa om min förvåning när min " belgare" vann allmänt jubel och utsågs till kvällens bästa. Min fråga är, - är det så enkelt att brygga en belgare! Räcker det med att servera en misslyckad feljäst brygd för att alla skall falla i trans och fråga om vilken jäst jag använt och recept o. dyl. Detta är mycket intressant då felsmak i en pilsner direkt avslöjar sig men hur är det i en belgare där felsmaken helt plötslig blir en kvalité. Är det inte lite snobbism att hylla safttöl och vinägerstammar till skyarna! Är det verkligen så njutningsbart att konsumera jämfört med en ren och klar hembryggd pilsner som lätt avslöjar minsta fel vid vörtkok eller jäsning! Hur är det???