SO2 i Cider

Är totalt novis... vill bara förvarna er... smile

Jag köpte ett hus förra året med en massa äppelträd på tomten. Nu så här framåt höstkanten kommer jag att få massvis med äpplen och tänkte därför ge mig på att brygga en "riktig" engelsk cider.

Har efter att kollat runt hittat en sida från england som talar om just hur man bör göra och tänka på. (http://www.cider.org.uk/frameset.htm)
De rekomenderar att man tillsätter SO2 salter för att hindra bl a vildjäsning. Är det någon som har testat att göra cider med, och finns det någon som har testat att brygga utan? Fördelar? Nackdelar?

Hittar inte något SO2-salt här på humle, dock hittar jag flera SO4-salter. Är det detta man ska välja istället, och vilket i sånna fall? finns som sagt flera att välja på? För jag antar att de kan vara mer eller mindre lämpade beroende på olika omständigheter som pH-värde på must etc.

Tacksam för svar!

På Köldlagring: Äppelcider av Engelsk karraktär

Nu vill jag brygga Öl!!! smile

Sv: SO2 i Cider

När vi bryggde vår cider förra hösten så svavlade vi inte musten. I gengäld så tvättade vi våra äpplen och använde en förkultur på vinjäst.

Tobbus det första du bör se över är att införskaffa en behändig press smile
Men lite svavla tror jag är bra för att kontrollera vildjäst, det försvårar oxidation med så musten slipper riskera att mörkna för mycket, får iof att ordna med lite citronsyra med.
Annars ska de jäsa riktigt bra med jästen som sitter på äpplena, Cidern kommer se grumlig ut och inte bli genomskinlig som man kanske är van vid men jag föredrar den nog så endå personligen.

Eftersom det är första året kan det vara en bra idé att prova båda, gör en halva med svavla+vinjäst och en andra hink med en du låter vildjäsa. Då slipper du undra under åren som kommer och du har en bra jämförelse då det är "samma" äpplen och tidpunkt etc.

<Eftersom det är första året kan det vara en bra idé att prova båda, gör en halva med svavla+vinjäst och en andra hink med en du låter vildjäsa>

Är lite inne på samma idé, när du skriver att jag låter den vildjäsa, menar du vildjäsa HELT = ingen tillsatt jäst alls? Det tycker jag verkar jätteskrämmande... smile

Har någon något bra tips på jäst? jag lutar åt att antingen välja ciderjäst från Wyeast eller en Sweet Mead-jäst, då jag vill ha en halvtorr cider. Hur mycket är egentligen 2-3% restsocker som de skriver att meadjästen lämnar? blir det väldigt sött eller tror ni att det är ungefär halvtorrt i karaktären? De flesta andra jäster står ju att de "jäser ut torrt", vilket jag tolkar som att karraktären blir torr. Har jag helt fel?

"Jäser ut torrt" när man pratar om vinjäster är riktigt torrt. Sweat mead tror jag skulle bli skitbra till cider, men har aldrig provat.
Att jäsa utan tillsatt jäst kan vara läskigt men finns många som gör det än med äpplen, speciellt ciderklubbar och liknande i england, Bara presasr äpplena, ställer undan saften och dricker när det jäst klart.
2-3% restsocker är inte så mycket när det handlar om cider som bara blir runt 5% alkohol, då blir det nog någonstans imellan torrt och bolags cidersött skulle jag tippa på.

Ok... låter som om jag får räkna lite på det där med restsocker.... smile

Hur är det med svavlan? Kan man använda ett SO4-salt för att svavla eller är det till för att bara åtgärda "defekter" med bryggvattnet? och vilket ska man välja? finns ju både magnesiumsulfat och kalciumsulfat att välja på här i webshoppen, och säkert fler på andra ställen... jag är tyvärr inte kemist så jag har dålig koll på detta.

Hej

Jag gjorde för några år sedan en cider. Det var efter ett recept av den berömde H.L. Det var väldigt enkelt, kommer inte riktigt i håg det nu. Tror att bara klyva varje äpple i 4 delar det blev många klyfto. Sedan hälla på kokande vatten så det täckte äpplena, låta det stå så övertäcjt i några dagar sedan sila av det tillsätta ale jäst samt 1 kg socker. Jag kan ha fel på sockermängden det var några år sedan. Resultatet blev katastrof, det blev något så in i he...e torrt så en citron var ju som en söt Jaffa med jämförelse. Nej det blev inte bra. I slutet av 80 -talet precis innan jag började med äö så gjorde jag ett äpplevin, som efter ett otal omtappnongar samt 6 månader på flaska blev riktigt hyfsat.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20