Kapsyleringsproblem

Jag tycker jag har problem med att få kapsylerna riktigt fast på 0,5 liters flaskor. Jag har bänkmodellen härifrån.
Om man sätter kapsyl på en 33cl följer så smiter kapsylen åt bättre än på en 50cl flaska där kapsylen går rakt ner utan att följa flaskans rundning. Förstår ni mitt svammel? Jag ska se om jag kan fota skillnaden.

När jag kollade flaskorna efter 1 veckas jäsning så kunde jag få kapsylerna att pysa lite när jag pressade upp som lite med tummen. Ca 1/3 av flaskorna kunde pysas. Två av 50 kapsyler hoppade av.

När jag sätter på kapsylen så pressar jag ner spaken en gång, vrider flaskan lite och pressar en gång till. Jag tycker det borde vara tillräckligt för att sätta på kapsylen ordentligt.

Har ni andra svårt med 50cl flaskan?

Sv: Kapsyleringsproblem

Jag har inte en bänkmodell själv men jag har hört från andra att de har haft svårt att få på kapsylerna på svenska 50cl returflaskor (det är väl dessa du syftar på?). Hamnar kapsylen det minsta snett så bildas en liten glipa och det blir inget "pys" i ölet. Jag tror att orsaken är att den tjockare delen av ringen vid flaskans mynning är betydligt kortare på just 50cl-flaskorna. Testa med andra flaskor, t ex 50cl-flaskor av modell tjeckisk/weissbier.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Svenska 50 cl är ett ofog, precis som alla andra flaskor med för kort skalle. Får man bara in tekniken så går det att få på kapsyler även på dem utan att det läcker men det kräver lite joxande och viss fingertoppskänsla. Jag undviker därför 50 cl-flaskorna om jag kan.

Hej

Jag har sedan i mitten av 90-talet använt en kapyseleringsa apparat kallad Inart. Den fungerade alldeles utmärkt på de flesta flaskor som inte var inehandlade på systemet
, alltså svensk bryggd öl. Allt var frid och fröjd fram till mitten av detta år. Då märkte jag att trots ökad prim så fick jag allt sämre kolsyra. Till slut efter ett antal undringar så tog/mutade jag mej till min broders Inart, den som kan kapsylera 50 cl. Efter några försök så kommer kolsyran igen. Det var väl så att min Inart blev sliten efter 15 år. Den ny/gamla alltså min broders funkar kanon. Har i dag kapsylerat 45 st 50 cl Wit. Dom senaste bla en Dunkel weissen fungerade mycket bra. Det verkar som att Inarten (50 cl) inte längre till verkas. Jo så brukar det ju fungera, finns det en sak som fungerar, varför hålla på med en sådan dum sak.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20