Stoutproblem

Hej
Jag bryggde nån sorts stout för några veckor sedan.
Provsmakade den första flaskan idag. Den är absolut inte "färdig" än, men smaken oroar mig ändå.
Den har bara varit på flaska i 6 dagar, men jag kunde inte låta bli att testa en. Den har som väntat ganska dåligt med kolsyra nu och är lite söt.
Det som oroar mig är att den smakar så väldigt "fruktigt/syntetiskt". Vet inte hur jag ska beskriva smaken riktigt.

Kan det vara så att den har jäst för varmt? Rumstempen var ~22ºC. Jag har ingen termometer på/i själva jäshinken så jag vet inte vad den verkliga tempen var. Jag startade den på en jästkaka från en tidigare brygd så den hade en ganska våldsam jäsning och jäste i princip helt klart på två dagar.

Nån som har nån teori om vad som kan vara problemet?

Så här såg recept för 18l ut.

Malt
1.8kg Ljust flytande maltextrakt
1kg Pilsnermalt
0,22Kg Carafoam/carapils
0,2Kg Rostat korn
0,16kg Korngryn
0,1Kg CarafaII
0,08kg Ljus Chokladmalt

Humle
15g Target 60min
15g EKG 60min
15g EKG 15min

Vatten
0,5g koksalt
2g CaSo4

Övrigt
Protafloc
Jästnäring

Jäst
US56 jästkaka från tidigare brygd

Mäskning
68ºC 60min

OG~1,048 FG~1,013

Sv: Stoutproblem

Min stout hade ingen kolsyra efter 8 dagar och nu, efter 3 veckor så är det fortfarande relativt lite... Men den är fin utan för mycket bubbel, dock tror jag att den kommer att få mer kolsyra om ytterliggare några veckor!

www.facebook.com/bjorwik

Hej,

Jag ar iofs inga erfarenheter av maltextrakt, men en fruktig/syntestisk smak kan bero på flera orsaker:

- En hög jästemperatur ger ofta fruktigare toner (högre och lägre alkoholer samt olika estrar)
- Syresättning under bryggningen (HSA bl.a.) kan ge "pappiga" och "kemiska" smaker
- Bakterieinfektioner (oftast olika typer av laktobakterier) kan ge syrliga smaker som även kan uppfattas som fruktiga. Då du använde en jästkaka från en tidigare bryggd kan det, om du haft otur, funnits utrymme för div bakterier att växa till.

Ett tips är att lagra ölet kallt i ett par-tre veckor och provsmaka igen. Det är möjligt att smaken då blir mer neutral. Har du otur med bakterieinfektion blir smaken dock bara värre med lagring. Det är det största gisslet med hembryggning, nämligen renligheten (eller snarare bristen på renlighet....)

Hör gärna av dig och meddela hur det gick. Lycka till!

Tack för svaren

Jag får hoppas att det beror på för hög jästemp då. Hur pass mycket högre kan temperaturen vara i själva ölen jämfört med omgivningen vid en sån där våldsam jäsning?
Jag tror ölen får jäsa klart kolsyra i rumstemp och sen ställer jag in dom i kylen några veckor och ser vad som händer.
Jag brukar vara väldigt noggrann med renligheten så jag hoppas att jag inte har infektion. Men det märker vi väl snart när flaskorna börjar explodera smile

I vilket fall så återkommer jag om nån vecka när jag sett vartåt det lutar.

3 veckor senare..

Stouten har fått stå i kylskåp sedan den jäst klart kolsyran.  Nu smakar den faktiskt lite bättre, men man känner ändå den där fruktiga/systetiska smaken i bakgrunden. Ölen jag smakar på just nu är egentligen alldeles för kall, men det är nog enda rimliga sättet att avnjuta denna stout ;-)
kolsyran är normal (ganska låg) så jag tror inte det beror på infektion.

När jag kikar lite i mina anteckingar så har jag haft liknande smaker 2ggr tidigare och en gemensam nämnare är flytande maltextrakt. Till alla andra öl har jag använt torrt maltextrakt eller helmalt. Är det någon annan som har liknande erfarenheter?

Vilket märke maltextrakt använde du?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Muntons flytande nu senast.

Har använt Muntons flytande ljusa en hel del faktiskt utan att uppleva de problem som du beskrivit.

Jag har använt den en gång utan problem, dock till en väldigt ljus Ale...

www.facebook.com/bjorwik

Tyvärr så är det nog det flytande maltextraktet som är den största boven.
Jag tycker att det alltid blir lite lätt underlig smak när jag använt flytande maltextrakt.
Sedan kan det iochförsig vara en lätt infektion av någon lustig liten bakterie/vildjäst.

Ok, tack för svaren.
Jag  har en Blond Ale som ska på flaska nu i dagarna. Den är baserad på samma extrakt så det ska bli spännande att se hur den smakar.

Hej Berberis

Jag håller nog med K. Tidigare innan jag helt gick över till helmalt så höll jag på en del med maltextrakt. Jag gjorde 2 st öl en gång, båda ale,  samma mängd humle, ja jag försökte med att få allt så lika som helst. Ölet gjort på flytande malt extrakt blev lite klibbigt för karramelliserat, ungefär som en helmalts öl gjord med för mycket karamell malt. Den stora skillnaden det var när jag gjorde samma öl ungefär som det flytande malt extraktet det var att ölet gjort på torr ljus malt extrakt blev inte alls så "sliskigt". Alltså brygger du med malt extrakt, jag har skrivit det tidigare, använd ALLTID, torr ljus malt extrakt. Då blir inte ölen "syntetisk"! eller "klibbig". jag vet att Wyermann säljer olika siraps sorter. det kvittar att det kommer från WH, det färdiga resultatet blir sliskigt! Om du ska brygga öl med extarkt, ANVÄND alltid torr ljus maltextrakt. Ok det är dyrt men resultatet blir alltid bättre. Jag har använt båda, jag vet.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack för det svaret.
Jag har inte heller fått dom här problemen när jag använt torrt ljust malextrakt så det ligger nog nåt i det.
Nu är ju tanken att jag mer och mer ska brygga helmalt så förhoppningsvis ska jag slippa problemen i framtiden

Nu efter 6veckor på flaska börjar den faktiskt bli ganska bra.
Bismaken har helt klart minskat väldigt mycket, känner den knappt längre.
Jag måste nog helt enkelt lära mig att vänta längre. Att brygga oftare eller att brygga större satser verkar vara en rimlig lösning smile
Dom är ju alltid slut när dom börjar bli bra..

Hej

Ja så är det oftast, när ölet är som bäst, dj... att jag bara har 3 flaskor kvar. Vänta till nästa gång då skall jag minst ha 1 back kvar, men väldigt vad den backen försvann snabbt. Men jag tror att vi kanske många gånger är lite för ivriga att testa. I bland så kan det ju va bättre och köpa öl och låta din egen lagra sej. Men det är svårt jag vet av erfarenhet. En bra sak som du skrev det är att brygga ofta. Det har jag gjort nu under våren. Jag har en mörk ale som från början skulle bli en skotte men som blev totalt något annat, infekterad jäst (den hälldes ut) samt en plötslig renovering av lägenheten när ölet skulle på flaska. Jag slängde i 20 g cascade och lät den ligga där i 3 veckor. Ölet blev väldigt "annorlunda" men absolut smakfullt. Jag har1 back kvar. Sedan bryggde jag en dunkelweissen, när den kom på flaska så bryggde jag en wit. När witen var på sekjäsning så testade jag dunkeln, som var god. Nu är witen kolsyrad efter 1 vecka och smakar kanon. Nu står en Saison på sekundär. Kan bli lite logistik prob men det är skoj att brygga .

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

16 Senast ändrad av Portugisen (2007-10-08 17:10:56)

Berberis,

återupplivar denna gamla tråd eftersom också jag nu ett antal gånger blivit mäkta missnöjd med Muntons flytande ljua maltextrakt.  Har vid nu tre olika tillfällen fått en märklig bismak som jag först trodde hade med Amarillo att göra, sedan med Northern Brewer.  Nu har jag insett att det måste vara maltextraktet som ger en otrevlig bismak som fördärvar smakupplevelsen helt.  Kan inte beskriva smaken riktigt - bara att den är otrevlig.

Min rekommendation nu är att INTE använda Munton's Light LME.  Jag har helt gått över till Munton's extra light DME.