Dublin - Ölsevärdigheter

Nästa vecka åker jag till Dublin. Tänkte kika här på forumet om ni har några tips på sevärdigheter som kretsar kring öl. T.ex. Bryggerier, Bryggeripubar, Bryggarmuseum etc. Jag vet redan att man kan besöka Guiness, men det är det enda!
Tack på förhand!

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Personligen tyckte jag att Guinness inte var något att ha.

Porter House är klart bättre. Men jag vet inte om dom fortfarande har visningar. Deras pub är värt ett besök.
http://www.porterhousebrewco.com/

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Gärna fler tips, för själv drar jag till dublin i sommar, ska i för sig inte bara var i dublin, tänkte hyra bill och dra till västkusten också, kanske nå bra att se där?

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Nu har jag varit iväg på min resa.
Det jag kan rekomenadera för ölfantaster är Porterhouse (Ligger centralt, alldeles vid Molly Malone-Statyn som är en staty alla Dublin-bor känner till). http://www.porterhousebrewco.com/ är adressen till deras hemsida. De har flertalet egna öl. Jag smakade deras "Plain-Porter" som smakade åt Guiness-hållet. Mycket god!
Det endas jag tycket var konstigt med stället var stämmningen där. Först var vi där vid sjutiden på kvällen, då satt det bara en massa "tråkgubbar" och kollade på fotboll, när vi senare kom dit vid tiotiden var det massvis av folk och alldeles för hög volym på musiken. Jag tror man bör undvika att, som jag, gå dit på en Lördag utan hålla sig till en vardagseftermiddag om man vill ta det lugnt och njuta av ölen.
Man kan besöka Guiness-museét, men vi har hört från flera håll att det ska vara "sådär", så vi lade vår tid på annat!
De två andra utflykterna jag kan rekomendare är;
1. Howth - Mycket vacker och "klassikt irrlänsk" natur. Ett område Norr om Dublin med kustklippor och grönska. En stig tar dig runt hela det vackra området där det finns chans att se sälar (Vi såg 2st.).  Det går tåg dit från Dublin centrum och de går 2-3g per timma och kostar runt 4 Euro, Tur och Retur! Tåget tar ca 30min. Samhället Howth har några restauranger om hungern skulle slå till.
2. Bray - Samhälle som ligger söder om Dublin. De har en stenstrand där tidvattnet är påtagligt. Tåg går från Dublin, tar ca 30 min och kostar ca 5 Euro, Tur och retur! När du kommer till tågstationen kommer du se en Kulle/berg med ett kors på toppen. Vi valde att gå dit upp och fick en fantastisk promenad med en enorm grönska. Detta trots att det bara var Februari. På toppen har du över 180 graders synfällt ut mot havet. Utsikt mot andra kullar samt mot hamnsamhället Bray. Helt klart värt promenaden!

Det är bra om man har med sig fika/matsäck på de båda utflyktsmålen!

Vill någon ha bilder från de Bray/Hoth för att se hur det ser ut, så maila/skicka PM gärna så skickar jag över smakprov!!!

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Irland är fantastiskt


http://www.humle.se/punbb/images/upload/pubskylt.jpg

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Två barer som jag rekommenderar är The Long Haul och Doheny & Nesbit.  Har inget med homebrew att göra men är ändå klassiska pubbar i irisk stil (glöm kopior).

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Hallå!

Jag anser dock att om man som jag älskar guiness, är det värt ett besök på guiness store house. Bara känslan av att dricka en guiness uppe på gravity bar med utsikt över hela dublin var underbar.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/g3.JPG

Dessutom kan man käka väldigt väl lagad klassisk irländsk mat för en relativt billigt (ca 10-15 euro, alltså i praktiken vad en macka med fries kostar på en pub). Dessutom har dom självklart smaksatt den med guiness på någotvis.

Det negativa med stället är att souvernirerna är väldigt dyra och man lär sig förmodligen inget nytt.

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Härlig bild, Andy - och kul att du hade det bra i Dublin (en av mina favoritstäder).  Det var några år sedan jag själv var hos Guinness på besök men ditt inlägg väcker stark "homesickness".  Jag dricker i regel aldrig Guinness än på den gröna ön och nu har det säkert varit flera år sedan jag smygdrack en Guinness.

Jag tågluffade med min bästis Micke på Irland under 1989 och då var Irland en avlägsen urtidsrelik - verkligen ett steg bakåt i tiden.  Man drack en pint för 1.5 irländska pund (om jag minns rätt), det var en bibliskt stängning av pubbem klockan 14 (tror jag), man rökte Majors och brände sig på absolut usla tändstickor som inte var av Safty Match patent, dvs det gick att skrapa dom mot precis vad som helst.  Kön utanför USA's ambassad i Dublin ringlade runt ett helt kvarter, det måste ha varit flera hundra pers som stod i kö.  En Irish Stew på en pub kostade 2 irländska pund.  Templebar området var en dump.

1997 var jag på Irland igen.  Då var det andra grejer.  Ingen kö på USA's ambassad t.ex.  Priserna hade gått upp rejält och det var yuppisar i hela Dublin (fast gemytliga sådana).  Det var som om hela landet förvandlats.  Jag har aldrig skådat en sådan total förändring.  Templebar var som området kring Covent Garden i London.  Inte nödvändigtvis en förvandling till det bättre i alla avseenden men människor såg ut att leva rikare liv och Guinnessbryggeriet hade rustat upp sin kundmottagning rejält.

Det är ett speciellt stället Dublin, men ön i sig har många underbara pärlor.  Crown Liquor Saloon i Belfast t.ex - en av mina top 5 barer i världen.

Aaahhh åklust.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Den bilden gör att man verkligen blir sugen på en Guinness, raka motsatsen till reklamfilmen för Pripps blå pure, något jävla light öl idessa hysteriska tider när alla skall banta. ( ursäkta språkbruket)

MVH
SKOOGIS

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Hej Andy

Grrrr, Jag vill dit. En gång för "många år" sedan åt jag en grillad med bröd längs upp på Eiffeltornet, jag tågluffade, hade inte råd med mera, korven var tillräckligt dyr den, långt innan digitalkam. Hoppas att du hade en fin tur.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Hej Portug.
Där ser man vad EU kan bidra med. Ett tag var ju Irland så långt ner att IRA fick svårt med rekryteringen, och fick gå över till bankrån samt narkotika smuggling eftersom pengarna från "rika" amerikaner började sina. När väl flödet av pengar började igen och Irland gick från en bananrepublik till ett ordentligt land som sörjde för de sina som hade råkat i otrevliga situationer, det tog ungefär 10 år, till 95% berode det på EU pengar, alltså vi ska vara solidariska mer till dom som behöver och kanske lite mindre till oss som redan har. Så sakll vi hjälpa Rumänien samt Bulgarien. Grekland, Spanien, Irland klarade av det med hjälp av EU.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Så sant techno - make beer not war smile den ska jag komma ihåg. Man kan säga vad man vill om irländ. Nu har jag visserligen aldrigt varit däar men runt omkring i världen har man sällen träffat mer gemytliga och trevliga människor än just irländare - och skottarna ocksåär trevliga alltid. Men det finns inget som övergår att träffa en norrman och en svenskar samtidigt- det blir alltid kul då smile Jag minns två gångar när jag åkt till dk - när jag rökte - en av gångerna sat jag i den dåvarande rökarkupé. Plötsligt dykte upp ännu en dansk, sedan kom en norrman till - vilka sjuka skämtar som flög genom kupeén när två danskare, en norrman och ett par svenskare var samlade. Det är något helt unikt alltså. Men nu rökar jag inte längre, och rökkupéen finns inte heller mer, så det lär jag inte få uppleva den närmaste framtiden igen sad Andra gången sat i rökarkupeén och då dyckte upp ett gäng norrmänn från narvik på väg mot roskilde festivalen....fann så roligt vi hade det. Det är liksom att man kännar släktskapet bättre mellan de skandiviska nationerna när man träffas på en resa....jo det sista: Sista gången jag åkte till dk. Först åkte jag till göteborg med flickan. Vi hade liggplats. I vår kupé kom det en grab från kalix som pratade hyfsat danska efter att ha bott där i två år. Jag skulle hem från göteborg på direkten eftersom flickan inte skulle följa med oss gamlingar till ryssland som jag och frugan skulle åka till (hon är ju ryss). På vägen mot umeå träffar jag en tjej. Hon pratade i mobil och hon sade: Jeg keder mig allerede helt vildt på flytande danska (jag har det redan jätte tråkigt sade hon alltså). Då sade jag på direkten att jag också var dansk. När hon pratat klart, sade hon att hon faktiskt var svensk, men hade bott ett år i dk. Nu var hon på väg hemåt där hon skulle stanna 3 månader hos sina föräldrar för därefter att flytta tillbaka till dk som hon tyckte så mycket om (tjejen kom förövrigt från luleå). Nu blir det ännu bättre. Efter ryssland resan skulle jag och frugan till dk, till ett par veckor, och för att hämta min flicka (som förövrigt också prater flytande danska), och på vägen dit träffade vi en gubbe som hade liggplats i samma vagn och kupé som oss. Han hörde jag pratade danska, och började på direkten på flytande danska att prata med oss. När han förstod att min fru är ryss, slog han på direkten över, och pratade flytande rysska. När vi tittade vilken bok han läste när vi kom i kupéen, blev vi chockade:Här sat en man och pratade flytande danska och rysska, samtidigt som han läste en bok på kinesiska, och han avslörjade att han även prater rumänska ganska hyfsat (enligt honom - när en svensk sägar hyfsat menas det ofte skitbra)!!!! Vilken människa alltså och vilka upplevelser man får i livet smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Roligt att höra om era resor och möten. Jag åker själv över till just Dublin en snabbvisit mellan 30:e april och 2:a maj.
Brewhouse blir ju ett måste, tror dock inte det blir något guinnesmuséum. På grund av tidspress kommer det förmodligen bli lite "flest pubbar på kortast tid" över hela resan.

Så: Har någon här koll på några fler bryggpubbar? Vart ligger The Long Haul och Doheny & Nesbit som Portugisen talade så varmt om? Tanken med resan är att jag ska skriva om öl och ölkultur på Irland. Jag vill alltså lära mig något. Vart ska jag ta vägen?

/Samuel

14 Senast ändrad av Portugisen (2007-04-21 19:38:27)

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Vilken otrolig historia, Jan!  Sånt där händer bara på tåg, det bästa sättet att resa på.  På flyget sitter alla packade som sillar och håller käften (så att dom kan höra märkliga ändringar i motorljudet eller delar av vingen som ramlar av), för utom de två affärssnubbarna på Bus.class som håller låda så att alla vet att dom åker första klass.

Jag har en liknande historia från en tågluff.  Jag reste med min flickvän och vi befann oss i Bretagne i Frankrike, Roscoff närmare bestämt, på ett café.  Det var oss två och ett annat par några bord bort.  En irriternade fluga surrade fram och tillbaka över vårt bord och våra sandwich de jambon och jag blev tillslut så irriterade att jag började vifta med handen.  Otroligt nog träffade jag flugan som fladdrade mot fönstret och sudsade tillbaka från fönstret rakt ner i min kaffekopp (som var full).  Det andra paret såg det och började asgarva.  Det visade sig att dom var danskar men vi fick inte tid att prata mer eftersom vi var på väg någonstans.  En vecka senare är vi påväg från Paris till Köpenhavn och vem delar vi plötsligt kupé med om inte samma danska par - som givetvis kom ihåg flugan-i-kaffekopps-incidenten.  Vi 4 hade en jättekul resa tillsammans till Hamburg, där vi skilde lag. Dom skulle till Aarhus tror jag, eller där omkring på Jylland.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Samuel,

The Long Haul ligger på South Great George’s Street, inte långt från Templebar om jag minns rätt.
Doheny & Nesbitt ligger på Lower Baggot Street.  Det fanns en rockklubb, Baggott Inn, på andra sidan som var helt okey.  U2 hade spelat där ett antal gånger i sin ungdom men allt vi fick se var gruppen "The death of an american airman" - inte minns jag en enda sång men ett sånt imponerande namn glömmer jag aldrig.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Tack Portugisen! Ska kolla upp pubbarna. Baggot Inn verkar också trevligt, kanske blir en titt när man ändå är där.

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Resa är livet - så är det Pål :-) Smakade det gott förövrigt (kaffet;-) hehehehehe

Vänliga Hälsningar
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Jo tack ni som frågar. Resan till Dublin var väldigt trevlig. Tyvärr så han jag inte med att gå på några brewhouse och liknande. Anledningen till att vi åkte över var att en av min sambos bästa kompisar var i dublin tillsammans med sin man som kommer därifrån. Dom bor strax norr om Sydney nuförtiden, så vi åkte mest över för att träffa dom. Vi var förövrigt bara inne i Dublin i två dagar, resten av tiden tillbringade vi uppe i bergen i wicklow regionen. Så dryckesmässigt blev det mest Guiness och smithwicks, men även någon Beamish slank det ner. Det positiva var att vi fick träffa många Irländare, och kan få mycket hjälp när man åker över igen. Vilket förhoppningsvis inte skall dröja alltför länge.

Ha det!

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

19 Senast ändrad av cmbellman (2007-04-24 08:38:25)

Sv: Dublin - Ölsevärdigheter

Jag och några vänner var förra helgen i Dublin. Vi tog fasta på inlägget om Howth, Porterhouse osv. Mycket bra tips. Howth var oerhört trevligt, mysig promenad, storslagen natur och guinnessen smakade fantastiskt efter att traskat runt ett par timmar i den irländska naturen under solen.

Annars vann nog Porterhouses Brain Blásta smaktävlingen. Ett visuellt smakprov:

http://www.flickr.com/photos/cmbellman/461873909/

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]