Lagring av lager - på flaska eller fat?

Nu har jag tappat om min Märzen från sekundär jäsning på fat i 10-13 grader C till annat fat för kallagring (0-3 grader).  Nu är dock frågan om jag ska:

1. lagra ölen kallt på fat i några månader innan jag kolsyrar (artificiellt) och tappar på flaska
eller
2. kolsyra ölen, tappa på flaska och lagra ölen kallt på flaska i några månader

Spelar det egentligen någon roll om den kalla lagringen av en lager sker när ölen är kolsyrad eller inte?  Lagringen har ju med klarning att göra och lagrar jag på fat innan tappning på flaska blir väl det mindre avlagringar i flaskan?  Förbättras dock smaken av endera det ena eller det andra?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Lagring av lager - på flaska eller fat?

Nu är jag inte någon lagringsexpert.
Själv brukar jag lagra på fat och dricka från fat, eller lägga på flaska och lagra på flaska.
Det har hänt att jag tappat från fat till flaska med min BeerGun.
Jag inbillar mig dock att hållbarheten i flaskölet då är ganska kort.
Det slinker alltid med lite syre vid tappning från fat till flaska så ölet torde börja oxidera mera/snabbare.
Så när jag gjort det så konsumeras ölet i flaskorna ganska raskt (inom ett par veckor).

Så om man primar ölet med socker/DME borde man i stället lagra längre på flaska eftersom det tryck som skapas på flaskan när kolsyran skapas förhindrar oxideringen?  Ergo, längre tids lagring av lageröl på flaska är egentligen mest intressant om man primat ölen precis innan flasktappning?

Ja det är så jag gör.
Den lilla jäsningen i flaskan äter upp en del syre (hur mycket vet jag inte men efter vad jag läst så är der inte obefintligt) och skyddar ölet bättre mot oxidation.
Beroende på lagringstemp (helst kallt) och ljusförhållanden (helst mörk) så håller ölet i flaskan sig fräscht några månader.

Sedan är det en annan sak om man brygger öl som man vill ska ändra karaktär med åldern.
Till exempel lagrad porter, barley wine, stock ale mfl.

Hej Portug.

Jaha, såg fel. Du kör alltså med fat. Jag har aldrig använt fat så där kan jag inte ha något att komma med. Jag tappar all min öl på flaska. Jag brygger ungefär 10 ggr/år. Eftersom jag inte har ett extra kylskåp så har min bryggning genom åren blivit ungefär överjäst /underjäst 8/2. Jag har bryggt helmalt sedan 1996. Så jag har bryggt ca 20 underjästa öl. Av dom så har ca 2 blivit helkass, ca 2 sisådär resten har blivit från ok till kanon. Jag har bryggt ute på balkongen, vår samt höst. Höstölen har oftast bliv dom bästa. Jag tappar alltid mina öl på flaska, över samt underjästa. Jag tappar alltid om på prim när det blivit "våg" i jäsröret, ingen skillnad där på över samt underjäsning. Den enda skillnaden, det är ju tiden. När min lager öl är färdig på sekjäsning så tappar jag upp den på flaska med rekomenderad prime. Låter den stå i rumstemp mellan 10 -14 dagar. Sedan så får osten samt mjölken stå på balkongen. Jag låter min flasktappade öl stå i kylskåpet i minst 10 veckor. I början så grumlar ölet enormt. Efter 4-5 veckor så börjar flaskorna att bli mer och mer blanka.Vid ca 10 veckor så är ölet väldigt blankt, då är lägenheten välstädad samt att jag öppnar 1 flaska, till 95% så pyser det till bra. Häller upp flaskan, sätter mej i soffan och tar en stor klunk. Är det tiil belåtelse, så sätter jag på en DVD med Star Trek och tycker att livet är bra.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Bo, livet är underbart!  wink

Har gjort precis som du och fått fram en (av 2) riktigt blank och fin lageröl. Vad jag har som förhoppning dock är att bli av med det lilla bottenslammet.  Det är ju oundvikligt när man primar flaskölen och det ör förvisso inte hela världen med en film av "damm" i botten av flaskan, men jag vill uppnå det perfekta lagerölet utan slam helt och hållet.