Hej Portug.
Jaha, såg fel. Du kör alltså med fat. Jag har aldrig använt fat så där kan jag inte ha något att komma med. Jag tappar all min öl på flaska. Jag brygger ungefär 10 ggr/år. Eftersom jag inte har ett extra kylskåp så har min bryggning genom åren blivit ungefär överjäst /underjäst 8/2. Jag har bryggt helmalt sedan 1996. Så jag har bryggt ca 20 underjästa öl. Av dom så har ca 2 blivit helkass, ca 2 sisådär resten har blivit från ok till kanon. Jag har bryggt ute på balkongen, vår samt höst. Höstölen har oftast bliv dom bästa. Jag tappar alltid mina öl på flaska, över samt underjästa. Jag tappar alltid om på prim när det blivit "våg" i jäsröret, ingen skillnad där på över samt underjäsning. Den enda skillnaden, det är ju tiden. När min lager öl är färdig på sekjäsning så tappar jag upp den på flaska med rekomenderad prime. Låter den stå i rumstemp mellan 10 -14 dagar. Sedan så får osten samt mjölken stå på balkongen. Jag låter min flasktappade öl stå i kylskåpet i minst 10 veckor. I början så grumlar ölet enormt. Efter 4-5 veckor så börjar flaskorna att bli mer och mer blanka.Vid ca 10 veckor så är ölet väldigt blankt, då är lägenheten välstädad samt att jag öppnar 1 flaska, till 95% så pyser det till bra. Häller upp flaskan, sätter mej i soffan och tar en stor klunk. Är det tiil belåtelse, så sätter jag på en DVD med Star Trek och tycker att livet är bra.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20