Og/fg
Skulle ni vilja förklara lite för en nybörjare hur mätning av og och fg går till samt hur man räknar fram alkoholhalten.
Mcmicke
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Og/fg
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Skulle ni vilja förklara lite för en nybörjare hur mätning av og och fg går till samt hur man räknar fram alkoholhalten.
Mcmicke
OG och FG är ett mått på densiteten hos vörten/ölen, relativt vatten. Denna relativa densitet brukar kallas för specifik densitet och är dimensionslös, till skillnad från densitet.
Rent definitionsmässigt är den specifika densiteten hos rent vatten vid 20C 1.000, detta bör man kolla när man köper en ny hydrometer. Ibland är den kalibrerad med 15C och då visar den istället 0.999 vid 20C.
Man mäter detta med en hydrometer. Hydrometer sjunker ned olika långt i vätskan beroende på vätskans densitet, och så läser man av på en skala, ungefär som en termometer. Det finns en 0 nivå vilket motsvarar 1.000 och tex 20 på hydrometer betyder alltså specifik densitet 1.020 (dvs samma volym är 1.02 gånger så tungt som samma volym rent vatten).
Det som är noga att observera att densiteten varierar med temperaturen eftersom vatten expanderar när det blir varmt, så man kan inte jämföra värden tagna från olika temperaturer. Antingen bör man kyla/värma vörten/ölen till 20C innan man mäter, eller så mäta temperaturen samtidig, och korrigera mätvärdet så att det motsvarar 20C.
Se http://www.howtobrew.com/appendices/appendixA.html
Mäter man ömsom på varm vört, och ömsom på kall öl utan att tänka sig för kane det bli rejäla fel i uträkningarna.
Ojäst vört är tyngre än vatten pga allt socker. När du mäter OG på din vört är det ett mått på hur "stark" vört du har, dvs hur mycket dextriner och socker du har.
När vörten sedan börjar jäsa så omvandlar jästen socker i vörten, till koldioxid(som försvinner), samt etanol som är lätt. Därför så minskar densiteten allteftersom jäsningen fortlöper.
Det finns ett matematisk samband mellan OG, FG och alkoholhalt som baseras på att en viss mängd socker försvinner ur vörten, och istället omvandlas till en viss mängd alkohol.
Det finns olika noggranna formler men den enklaste approximationen är
Alkoholhalt[volym/volym] ~ 1.31*(OG-FG)
Dvs om OG = 1.050 och FG 1.008 så får vi
Alkoholhalten = 1.31*0.042 = 0.055 (vol/vol)
Dvs 5.5% (vol/vol)
Det finns även noggrannare formler som tar hänsyn till att OG inte varierar exakt linjärt med vörtstyrkan (sockerhalten). Men för att uppskatta alkoholhalten duger denna formel för normala öl. Men ska man använda formeln till att räkna bakåt och framåt och hit och dit så finns det bättre formler där man tjänar någon decimal med de blir krånligare.
Mitt tips är att när du köper en hydrometer, köp också en liten termometer om du inte redan har det. Jag tar som rutin att alltid mäta alltid temperaturen i hydrometerprovet. Det är ett som jag tycker ett typiskt "onödigt" mätfel som lätt kan elimineras.
/Fredrik
Hej
Som vanligt en alldeles utmärkt lektion i fysik. Det var väl själva f... att du F inte ledde lektionerna i fysik i skolan, då kanske det hade om inte roligt, för det kan det aldrig bli, men i varje fall spännande samt att man kanske hade lärt sej lite mera än konvexa samt konkava linser. Konkav =smal på mitten va?
Bo
Håller med dig Bo! I skolan så är lärarna viktiga. En bra lärare ska inte "bara" vara kunnig i ämnet utan framförallt kunna inspirera och motivera och inducera rätt frågor hos eleverna istället för att försöka trycka ned svaret i halsen på dem innan de fattar vad som händer. Motivation tror jag är viktigast av allt. Hittar man bara det så fixar sig resten.
Jo konkav är smal på mitten ![]()
/Fredrik
Ja, det är bara att hålla med. Lektionen är kanon!
Mcmicke
När jag söker runt på nätet efter hur man räknar ut alkoholhalten så ser oftast att man skall dela antalet uppjästa oechlegrader med ett tal. Exepelvis som ovan OG 1050 FG 1008. Det skulle ge 42/7,6= 5,3%. Problemet är att talet som man ska dela med varierar beroende på var man läser allt mellan 7,4 till 7,6 eller som Fredriks beräkning som motsvarar att dela med 7,63.
När jag räknar i tabellen som följde med om hydrometer så minskar faktorn ju fler oechlegrader man järser upp.
Vilken faktor ska man räkna med i de områdena (3-7%) som ölbryggning rör sig i?
Hmm, jag undrar om man inte måste väga bottensatsen om man är intresserad
av bråkdelar av procent? Sockret blir ju mest alkohol, men även jäst. Det är
kanske därför de föreslagna omräkningsfaktorerna varierar så; skattningar
eller empiriska data.
Vid jäsning utan syre så ger 100g glukos 51g etanol och 49g koldioxid, det är
inte så komplicerat. Men hur mycket socker krävs för att tillverka en viss mängd
jäst vid syreöverskott? Och hur slår det på kalkylerna? Vi vet ju att jästsvamparna
har sina bra och dåliga dagar.
Anledningen till variationerna kan beror på flera saker.
a) En anledning är att det korrekta sambandet inte är linjärt över större områden (OG 1.000 - 1.100). Hur man än väljer konstanten så stämmer det inte exakt i hela området.
Därför kan man göra så att man välja kostanten så att man får bäst approximation bara för ett visst OG/FG.
Lösningen på detta är att använda en bättre formel.
Tex.
'ETOH = (e * OG + f) * FG + (g * OG + h)
Const e As Double = 0.003076925
Const f As Double = -1.32356731
Const g As Double = 1.317275958
Const h As Double = 0.002933349
är den formlen jag använder... men även de exaktare formlerna kan variera - se nedan.
b) Det faktum att det blir en del ny jäst är helt rätt men det är inräknat i formlerna. Den antar standard biomassutbyte på ca 5% (dvs ca 5% av sockret blir jäst). Men i princip kan mängden ny jäst variera en aning, denna variation tar inte formeln hänsyn till.
Vill man ha säkerheten i tiondels procent kan man inte helt lita på dessa enklar formler, utan då kan det behövs en direkt analys av alkoholen i ölen.
Om man kalibrerar den enkla formeln kring OG1.053/FG1.0112 och 5.5vol% får jag 7.60. Men kalibrerar man kring ett annat värde ändras siffran! Det beror helt och hållet på att man använder en enkel formel för att beskriva någonting som är mer komplicerat.
/Fredrik
Det är faktiskt värre än så. Det är inte möjligt att mäta alkoholhalten med två decimalers noggrannhet med de mätmetoder vi använder.
När vi mäter måste vi ta hänsyn till det sämsta mätvärdet och i vårt fall är det hydrometern. Vi kan inte läsa av hydrometern noggrannare än ±0,5 öschle(förutsatt att den är exakt kalibrerad). Om vi använder formeln (OG - FG) * 0,131 för att uppskatta alkoholhalten så blir avläsningen inte noggrannare än 50 ± 0,5 - 8 ±0,5 och om vi sammantar båda mätvärden får vi 42 ± 1,0. Det första mätvärdet kan slå uppåt och det andra nedåt och vi måste därför addera mätfelet.
Om vi använder formeln kan alkoholhalten variera mellan 41 * 0,131 = 5,37% och 43 * 0,131 = 5,63%. Om vi avrundar får vi att alkoholhalten ligger mellan 5,4 och 5,6. Noggrannare än så blir det inte.
Som vi ser är det ointressant om vi använder olika approximationer med tredje decimalen när vi inte kan mäta nogrannare än heltal med hydrometern. Och det förutsätter att hydrometern visar exakt rätt vid båda mätningarna. Då måste också temperaturen vara rätt. Själv skulle jag säga att alkoholhalten ligger nånstans mellan 5% och 6%.
Det är sant att man har mätfel, men mätfel och formelfel har ändå olika orsaker. Sen kan de ju vara intressant i sig för den som är nyfiken att förstå formlerna, oavsett om man har dåliga data.
Har man dåliga mätvärden, och sen ovanpå det dåliga formler så blir det ÄNNU störe fel (helt som jag ser det i onödan). Att vi har begränsade hydrometrar kan vi kanske inte göra så mycket åt, annat än att försöka göra en mätserie och ta medelvärde, men att man använder förenklade formler är ju enkelt och gratis att åtgärda. Och om man håller på med beräkningar så kanske man använder resultatet för feedback till receptjusteringar så gör man väl så gott man kan.
/Fredrik
E-ale, mätfelet kommer man inte ifrån. Det kan bara bli mindre med dyr utrustning. Det ger ett mätfel på 0,26%.
Att inte veta om jag räknade rätt störde mig (är kanske lite mattenörd ändå). Den varianten på uträkning där man räknar (OG-FG)/K där K varierat mellan 7,4 till 7,6 ger ett fel på 0,18% vid OG-FG=50. Inte så mycket men irriterande när man kan göra rätt.
Fredrik, är ETOH = (e * OG + f) * FG + (g * OG + h) en generell formel som stämmer över hela spannet 0-20% ?
Det finns inga helt perfekta formler eftersom det finns ytterligare variabler (jäststam och vörtsammansättning) som ej är inräknade i dessa formler, men formlen jag postade är den jag använder och jag har för mig att den ska stämma hyfsat bra iallafall princip över hela intervallet (så gott det nu går dvs). Ska man förbättra den måste man antagligen tillföra fler variabler i formeln, som exakt biomassutbyte och lite annat.
Anledningen till att det är komplicerat att få en exakt formlen är att socker -> etanol + vatten är en förenkling. Dels så representerar det bara ca 95% av massflödet (resten blir jäst, estrar, högre alkoholer och glyceroler mm). Sen så finns det olika typer av sockerarter också, som var och påverkar biomassutbytet. Sen finns även aminosyror i vörten som också är med i ekvationen. Så formlerna bygger på ett nominellt beteende hos jästen under jäsningen, som varit känt sedan ballings dagar. Om man vill så kan man konstruera bättre formler, men skulle den innehålla flera variabler... tex biomassutbyte, exakt sockerprofil och kväveinnehåll + lite annat.
Exakt hur stort felet i den bättre formlen är under typiska förhållanden kommer jag inte ihåg på rak arm, har för mig att jag uppskattade det för länge sedan. Men alla gånger några hundradels procent iallafall (i alkoholhaltvärdet), kanske någon tiondel tom.
/Fredrik
Hej på er.
Meningen med mitt inlägg var inte att såga diskussioner om formler eller teorier. Jag ville försöka visa att det rent praktiskt är svårt att noggrant bestämma alkoholhalten för oss som mäter med en vanlig hydrometer.
hej
när det gäller OG och FG ser jag vitsen med att vara exakt. men när det gäller alkoholhalten spelar det ingen roll. vad spelar några tiondels procent för roll i ett öl på, säg, OG 50 Ö? jag kan inte på något sätt koppla detta till hur jag upplever ölet.
tor
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Og/fg