jonash skrev:Jag tänkte bygga mig ett lakkärl beståendes av 2 jäshinkar i varandra. Jag har köpt ett stekskydd att ha som falskbotten, som verkar passa bra i jäshinken.
http://www.clasohlson.se/Archive/images … 112308.jpg
Detta föder förstås frågor:
Skall man ta bort botten helt på hinken, eller är det bättre att borra lite större hål i hinkens bottten, och lägga stekskyddet som en "sil"? Det känns ju som om det blir stabilare då, men kommer det att rinna?
Behöver man ha nåt "luftrör" mellan "bottnarna" och upp, för att få det att rinna ordentligt?
Jonas
Tjaba Jonash
Kul att det kom upp en fråga igen om lakning. Lakning kan gå från Yes va bra det rinner, stäng ventilen förguds skull, jag hinner inte hälla på vatten ovanpå bädden. Men det kan oxså gå något enormt sakta, tills att det i princip slutar rinna överhuvud taget. Normalt sett med kornmalt så skall det väl funka hyfsat i teorin. Har du en stor mängd vetemalt eller råg/havremalt så kan det gå långsamt samt till och med tvärstopp.
Jag har väl genom åren lakat ut ca 60 vört/öl. Genom alla år så har jag använt 2 st 30 liters hinkar, den ena totalt perforerad med 4 mm hål. I den andra hinken en kulventil i botten. Så ser mitt lak system ut i dag oxså. Dom allra flesta gångerna så har det fungerat alldeles utmärkt. Jag har pytsat på vatten i samma takt som det har runnit ut. (Jag använder en 10 liter vattenkanna, det blir en hyfsad genom vätning av mäsken med den) Men dom senaste 2 åren så tycker jag mej ha märkt att det blivit lite långsammare tempo i lakningen. Jag har försökt sikta in mej på 1 timma att laka ut 27 liter vört. Tidigare så funka det rel hyfs. Men som sagt dom sista åren så har lak tiden ökat dramatiskt. Tidigare när det funka hyfs så kunde en vetelakning öka tiden med ca 20 min. Men som sagt var den sista tiden så tar det uppemot 100 min för korn malt samt uppemot 120 min för vete. Jag har gått från Maris Otter till Weyerman, jag använder pale malt till 95%. Min sista vete öl tog nästan 2,5 timma att få ut 27 liter lak vört. Men dom senaste 2 lakningarna har gått mycket snabbare. Jag har flyttat upp innerhinken den perforerade (falsk botten) ca 10 cm. Jag har använt ett stek skydd (tack Fredrik för tipset) samt ett koppar rör som vakuum rör. Jag pytsar i mäsken långsamt samt rör om den ordentligt. Låter den vila i 20 min. Sedan så häller jag på lakvatten en bit ovanpå ytan, öppnar ventilen, samlar upp ca 2 liter. sedan så häller jkag på dom 2 literna och upprepar 2 ggr. Sedan så börjar lakningen. Som sagt var dom 2 sista gångerna så funka lakningen kanon.
Mitt tips: Upp lite med innerhinken, den perforerade, använd stekskydd, använd vakuum rör. Spec det sista tror jag är viktigt. Kolla bara att röret inte går ner till botten på den andra hinken. Använd en vatten kanna att laka med= jämn tillförsel. Blev väldigt lång detta. Lycka till
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20