Var är kolsyran?

För ett tag sedan så bryggde jag Kenneths klon på Tranquir House Ale. Buteljerade 21/2.

Den ser väldig bra ut, men kolsyran är nästan omärkbar, vilket gör att det blir en ganska tungdrucken öl.
Jag primade med 90 g socker till ca 20 liter öl, men det gav i princip ingenting... Är det nåt man kan fixa till med nån magisk formel, eller finns det nåt annat sätt? Köpa en fat?

Jonas

Sv: Var är kolsyran?

Det borde ge tillräckligt med kolsyra, vänta längre bara. Ibland går det trögt att få kolsyra, speciellt om flaskorna står kallt medan man väntar (typ lager).

Sv: Var är kolsyran?

Om du har lite jäst kvar från bryggningen eller har lite torrjäst så skulle jag nog öppna flaskorna och tillsätta lite ny pigg jäst.
Nästan två månader låter ganska lång tid för en ale att kolsyresättas om du haft den i rumstemperatur.
Förvisso bryggde jag en gång en Barley Wine som inte hade bra kolsyra förrän efter tre månader så det kan bli bättre med tiden...

Sv: Var är kolsyran?

Den har stått på altan sedan februari, så det har väl varit mellan -10 och +10 grader kan jag tänka mig..
Skall kanske ställa den i rumstemperatur ett tag, och se vad som händer.
Jag kommer att få en kyl snart, då kan jag kanske vara mer exakt med tempen...

Jonas

Sv: Var är kolsyran?

Kan du bedöma om ölen smakar ovanligt sött? I.s.f. borde det ordna upp sig
om du tar in dem som du skriver. En möjlighet är att kapsylerna inte har
hållit tätt. Kanske ölen har fryst?

Sv: Var är kolsyran?

Ah, såg inte att det var två månader sedan. Det är rätt lång tid till och med om den är lagrad kallt. Kan det vara så att det blev riktigt kallt direkt så jästen la av? Kan inte tänka mig att den trivs om man kommer ner mot nollstrecket.
Att testa med rumstemp i två veckor är nog ett bra val, annars är Kenneths råd nog det bästa.

Sv: Var är kolsyran?

jonash skrev:

Den har stått på altan sedan februari, så det har väl varit mellan -10 och +10 grader kan jag tänka mig..
Skall kanske ställa den i rumstemperatur ett tag, och se vad som händer.
Jag kommer att få en kyl snart, då kan jag kanske vara mer exakt med tempen...

Jonas

Jag tror att det här är boven i dramat.
Jästen mår inte bra av de kraftiga temperaturförändringarna.
Den har troligtvis mått rätt dåligt, och är i värsta fall i så dåligt skick att den aldrig kommer att orka att jäsa ut primingsockret.

När du fått ihop tillräckligt med jäst (det behövs inte så mycket).
Öppna varje flaska, tillsätt ett par droppar jästslurry, sätt på en ny kapsyl.
Låt flaskorna stå i rumstemp några veckor (2-3)
Prova en flaska, är det tillräckligt med kolsyra så kan du ställa dem svalt om du vill.

8 Senast ändrad av jonash (2007-04-13 17:43:17)

Sv: Var är kolsyran?

Jag sparade ingen jästslurry denna gången...

Kan jag använda en torrjäst, Safale S-04 eller nåt, och göra en förkultur, låta den komma igång, och pytsa i nån droppe? Är det nån som vet om man kan få tag på det i Göteborg?

Jonas

Edit
Enl. sin webbsida har  Essensspecialisten:

För dig som vill experimentera mer har vi även:
    * Öljäst - både Muntons och Morgans
    * Frystorkad malt i 1/2-kilospåse från Munton

9 Senast ändrad av jonash (2007-04-15 15:31:45)

Sv: Var är kolsyran?

Tänkte bara förtydliga att ölen stod inne 2 veckor efter buteljeringen.
För övrigt hade de inte öljäst på vinland, mölndalsvägen...

Jonas

Sv: Var är kolsyran?

Du bör kolla att du fått kolsyra innan du skickar den på "lagring" i minusgrader.
Men det vet du väl nu.... smile

Sv: Var är kolsyran?

Ja, jag har börjat inse ett och annat... smile

Det verkar vara kolsyran jag har de största problemen med... Jag får väl investera i corneliusfat, så kan man väl reglera kolsyran som man vill....

Jonas