En smarrig mörk tjeck

Under påskhelgen tänkte jag ta fram pannmuren och brygga en smarrig mörk tjeck på en 40 liter.
Är det någon som har ett kanonrecept som ger ett "knäckigt öl" liknade mörk Staropramen eller Zlatopramen Half n' Half. Och framför allt hur får man fram knäckigheten?

Sv: En smarrig mörk tjeck

Chrystal malt skulle jag tro

Hmm, 'smörkola' får man från diacetylen som bildas vid jäsning med lagerjäst/i lagertemperaturer och karamellisering från bland annat långt kok. Kan det vara en kombination av dessa du söker? Sedan tror jag också att användandet av karamellmalt av olika slag underlättar, kanske borde sikta på halvhög restsötma med.

Hej

Är Slatopramen dark den samma ölet vi pratar om. I så fall skulle jag gärna vilja gör en klon av den. Tucker om det ölet på något sätt, spec i slutet av en förfest.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nu har jag komponerat ett recept för en mörk tjeck av de ingredienser jag har hemma!
För 40 liter
Pilsnermalt 5 kg
Münchenermalt 2,4 kg
Mörk karamellmalt 1,7 kg
Chokladmalt 0,05 kg
Å sen lite humle, som blir
1: a givan Northern Brewer
2 :a givan Hallertauer
3 : e givan Hallertauer
Nu har jag ännu ej räknat ut humlevikten med det kommer.
Å sen skall jag sätta det på långkok för att se om jag kan utveckla karamelliseringen.
Vad tror ni håller receptet???? Några synpunkter?

Kan ju ha fel, men Northern Brewer i en tjeck?  Ja, som sagt, är ingen expert på mörka tjecker men det kändes lite konstigt.  Saaz hade känts mer naturligt men det kanske bara gäller den ljusa pilsenern?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Klart det går ifrån traditionen en del men fel? Nah, man måste ju experimentera lite. Kanske skulle ge sämre betyg i en klassad tävling men ölet i sig kan nog bli väldigt bra i vilket fall. Själv gillar jag doften av NB (nyss testat den igen) men har inte använt den tillräckligt för att minnas smak-karaktären.

Aj f.n nu kunde jag ha gjort bort mig. Men vad jag menade var den var den tyska humlen Nord-brauer som jag tänkte ha till 1:a humlegivan. Man tager vad man haver. Låter receptet bra nu då. Förövrigt tror jag att Northern Brewer och Nord-Brauer är samma sort fast man kan ju aldrig veta

Durutti skrev:

Aj f.n nu kunde jag ha gjort bort mig. Men vad jag menade var den var den tyska humlen Nord-brauer som jag tänkte ha till 1:a humlegivan. Man tager vad man haver. Låter receptet bra nu då. Förövrigt tror jag att Northern Brewer och Nord-Brauer är samma sort fast man kan ju aldrig veta

Jo da - nordbrau er den tyske forvrængelse af samme navn: Northern brewer:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH