Koka i humlegårdens elgryta

Under de tre senaste koken vi gjort har vi använt oss utav humlegårdens elgryta. Första gången gick allt som det skulle men under de två senaste koken har termostaten i grytan slagit ifrån med jämna mellanrum och koket har avstannat. Efter kanske 2-3 minuter slår termostaten på igen och koket kommer igång ytterligare några minuter senare. Är det någon som har liknande problem när de kokar i grytan i fråga?

Sv: Koka i humlegårdens elgryta

Jag har en likadan gryta, fast inte köpt på humlegården och som jag fattat det med lite mindre effekt.
Jag har (som beskrivits i andra trådar här i forumet) exakt samma problem och har inte kommit på exakt varför det är så.
Se till exempel: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=621

Ja där stod det ju en hel del, det är lite irriterande att inte kuna hålla igång ett rullande kok, men kanske får pröva på att koka med mindre mängd vätska nästa gång och se vad som händer då. Termostaten sitter säkert inuti underredet och mäter temperaturen mot botten på grytan, det kan ju tänkas att det med mycket vätska blir överhettat där nere och den slår av på grund av det. Jag kan ju pröva att koka vatten med den och se vad som händer med säg 15 liter vätska i stället för 22-25 som vi brukar.

4 Senast ändrad av Kalle (2007-04-02 17:44:05)

Hej jag har inte den grytan, men det är en produkt som är avsedd för saftning/syltning och varmhållning av drycker vilket sker under kokpunkten. Det kan helt enkelt vara så att termostaten justeras (av tillverkaren) för att vara exakt på en eller två lägre temperaturer och beroende på toleranser i termostaten slår den av vid 100 +/- någon grad vid högsta inställning. I exemplar med + får man kontinuerlig effekt eftersom vattnet genom ångbildning ser till att man inte kommer över kokpunkten. I exemplar med - får man det ni beskriver.
Jag tror inte det är någon överhettning. Så länge det finns vatten, oberoende av volym, blir inte temperaturen mer än vid kokpunkten pga ångbildningen som jag nämnde ovan.
Vad står i dokumentationen? Står det att man får kontinuerlig effekt för kokning vid högsta inställning?

Nu hittar jag inte bruksanvisningen, men som du säger så är den nog kalibrerad efter saftning. Vad jag mins så står det inget i manualen om just långvarig kokning. Nu vet jag att jag är inne på mark som tar bort allt vad garanti och liknande heter, men rent tekniskt sett borde man kunna modifiera den så att den kan hålla en högre temperatur. Det är ju inte många grader över 100 som man behöver ställa in den på, och så länge det är vatten i grytan så är det ju minimal risk för överhettning. Eller vad tror ni?

Jag har faktiskt funderat på att koppla förbi termostaten i den och lägga spänningen direkt över värmeslingan, möjligtvis använda mig av en extern termostat.

Ja det skulle kanske vara ett alternativ, även om en total förbikoppling låter lite brutalt smile om man gör det så bör man nog använda sig av en extern för att inte riskera överhettning. Det hela bygger ju på var den inbyggda termostaten mäter sin värme. Ibland känns det som om den mäter en bit bort från vattnet, för oftast när den slår ifrån så är vattnets temperatur lägre än vad termostaten tycker.

Termostaten ligger kloss mot undersidan av grytan (jag tittade efter tidigare), kanske borde öppna och kolla så den inte böjts ner och ligger med en luftspalt mellan. Jag har däremot inte försökt lista ut vilken typ av givare det är, lite kylpasta kanske inte skulle skada där eller varför inte limma fast den med värmeledande lim smile

9 Senast ändrad av Kalle (2007-04-03 13:53:17)

Hej
Om det finns en luftspalt emellan grytan och termostaten borde givaren känna en lägre temperatur och då inte slå ifrån vid kok. Det kunde i sig vara en "work around" för koket, men det fungerar då inte om man vill ställa in en annan temperatur tex för mäskning.
Att den slår ifrån vid lägre vattentemperatur än inställd kan bero på:
- att den slår ifrån då bottentemperaturen är den inställda men värmen har inte hunnit att fördelas jämt i hela vattenmassan eller
- att den är feljusterad
Jag tror inte att man kan tillverka den här typen av mekanisk komponent och få precision enbart genom snäva toleranser på ingående detaljer. En viss justeringsmöjlighet måste rimligen finnas och det är där man ska trimma för att få en hållbar lösning för både kok och andra temperaturer. Tyvärr kommer jag inte längre eftersom jag inte har någon termostat tillgänglig.

Jag skall kolla lite på den med när jag kommer hem från jobbet, återkommer med lite mer information senare.

11 Senast ändrad av Kalle (2007-04-04 16:58:36)

Hej,
Var ute på Humlegården idag för att ta hem lite beställda råvaror och fick då tillfälle att se elgrytans termostat och instruktionsbok. Den ger mig en annan bild än tidigare gissningar och verifierar att kontinuerlig effekt = kok ska vara fullt möjlig.
Man kan vrida termostaten till ett läge "Kochen" där skalan är streckad och sedan vidare där skalan är heldragen och i läge "Einsaften" får man ett distinkt läge.
I läge "Kochen", eller lite därefter, ska man invänta att man kommer upp i koktemperatur, vilket är beroende av aktuellt lufttryck och läget över havet. När man nått det kan man vrida lite moturs om man inte vill ha full kokeffekt, tex pga man vill ha mindre ångbildning. Då får man en pulsad effektreglering, dvs någon tid full effekt sedan ingen en tid och därefter på nytt full effekt. Det illustreras på panelen av en streckad linje. I vissa tillämpningar vill man ha det så.
Vrider man fram till snäppläget "Einsaften" ska man få kontinuerlig effekt enligt manualen ("gewährleistet" = garanterat).
Emotser era kommentarer.

Det är på "Einsaften" som vi har haft den inställd och då slår den ifrån.

13 Senast ändrad av Kalle (2007-04-05 10:37:47)

Då kan jag inte se annat än att den är feljusterad på något sätt. Enligt bruksanvisningen ska "Einsaften" vara ett säkert kokläge. Man känner ju ett tydligt snäpp när man går in i läget, vilket skulle kunna vara en rent mekanisk låsning av kontakterna, men så är det tydligen inte. Detta kan då också förklara varför den slår av vid lägre tempeartur än den inställda.

Hej

Jag är i valet och kvalet att anskaffa grytan. Den kostar ju dock en del. Vilken maxvol kan man ha för att få ett rullande kok? Kan jag använda Humlegårdens termostat? och på det sättet få ett bra kok? Ni som använder den, är den värd pengarna?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

15 Senast ändrad av Skål (2007-04-07 11:10:41)

Du kan ha den full till någon cm under kanten.

Du behöver däremot isolera den! Då går uppkoket betydligt snabbare och det går inte åt så mycket energi.
Lättast med ett ligunderlag på ca 1 cm, men det blir änu bätre om du använder ett tjokare underlag på 2 cm. Isoleringen kan sitta där permanent.

Medan det kokar upp kan du ha locket på. Skumma ytan med en hålslev så du slipper stora bubblor av kletigt maltsocker som bubblar över.
När du kommit upp i kokning måste du ha locket uppet i en bred springa eller ta av det helt. Det är en del ämnen som skall koka av. Dom får inte kondensera mot locket och rinna tillbaks i vörtkoket.

Termostaten som Humlegården säljer är en bra och flexibel termostat. Men den skall du bara använda under mäskningen. Efter Mäskningen är avslutad så gäller det full effekt på värmeelementen. Ingen termostat som begrensar effekten.

Den är mycket väl värd pengarna om du skall hålla på och brygga. En av de bästa grejerna du kan köpa till bryggningen.

Det är en del ämnen som skall koka av. Dom får inte kondensera mot locket och rinna tillbaks i vörtkoket.

Vilka ämnen är det?

Det är flera men man brukar koncentrera sig på dimetylsulfid som är den mest markanta och får man bort den så ordnar sig dom andra ämnena också. Förkortas vanligen till DMS. En svavelförening som smakmäsigt brukar ilustreras med kokt kål eller kokt majs eller bara kokta grönsaker. Bildas i varm vört men kokar av samtidigt varför man skall kyla vörten snabbt, när man börjar kyla. Så det är 1 av många anledningar varför man måste koka vörten länge och väl.

Hej!
Köpte en elgryta från HG för ett knappt år sedan och jag tycker att den funkar bra. Dock är kranen av mycket dålig kvalitet, den höll kanske tre bryggningar innan den börjafe läcka, inte så roligt när 25 liter öl börjar rinna ut på diskbänken........ Numera sitter en metallkran som håller tätt.
Däremot har jag inte förstått hur man ställer in termostaten jag köpte till, bruksanvisningen är på tyska så den funkar mest som en jäkligt dyr termometer i bryggeriet. Finns bruksanvisning på svenska?

Hej Skål

Tack för information. Har du märkt att kranen är av dålig kvalitet?. Har ingen lust att köpa en gryta i prisläget under 2000 kr med en kass kran? Jag brygger ca 5-10 ggr /år helmalt så en ordentlig kastrull vore ju guld värd. Du har ju använt den ett flertal gånger. Alltså, håller kranen tätt?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Kranen är ju inte ett under av kvalite.

Jag har haft tur men det skall ju inte behövas mycket för den skall läcka.

Många byter ut den mot en liten kulventil. Dom kostar ju inte mycket i dessa små dimetionerna. Sedan får man på köper en gängad fattning där man lättare kan skruva dit vinklar,T-n eller slangfåsten (bara det värt att byta till kulventil), varefter man behagar.

Så bekymra dig inte över kranen utan ta några kronor och åk till t ex. Biltema, bensinen blir nog det dyraste av anskafningskostnaderna till en kulventil.