Från kranen är det en liten kort skang till pumpen.
Efter pumpen har jag satt en ca 4 cm lång, 1 steg grövre slang, där jag har limmat fast känselkroppen. Grövre för inte känselkroppen skall bromsa flödet ( även fast flödet är rätt lågt. Det gör att jag mäter / styr elementen på den värten som rinner från bottenelementet. Det blir den temperaturen som vätskan över malten håller innar den börjar skunka genom malten.
T ex. 1,5 dm ner i malten kommer temperatur höjningen senare, men den tidsfördröjningen uppstår redan från början ( startar med kallt vatten) och samma fördröjning är hela tiden så malten får samma tid på varje rast oberoende var den finns i mäskinsatsen.
Sedan har jag en elektronisk äggklocka med mig. När den larmar har jag 2 minuter på mig och gå ut och knappa in en ny rasttemperatur.
Till första rasten använder jag en elektronisk stektermometer så den larmar när överflatan nått första rasttemteraturen, Bara så jag vet när jag skall starta äggklockan för första rasttiden. Sedan behövs i princip inte stektermometen längre men jag låter den sitta kvar som en extra kontroll att allt fungerar.
Jag har termostaten står på 0,1 grads hysteri men jag mäter ju vörttemperaturen väldigt exakt och jag ser att det svingar på + - 1 till 2 grader. Sedan i vätskan över malten kan man inte mäta något svägning för där jämnar det ut sig. Varför det svingar är ju att det tar några sekunder för elementet att bli så varmt att det värmer, sedan värmer det efter sedan det slagit från.
Jag vet bara mig själv som styr elementen så exakt. I Danmark är systemet rätt vanligt och där nöjer dom sig med grytans egen termostat men då får man räkna med att det svingar på minst 5 grader upp och ner. Det kommer inte temperaturen i mäsken att svinga särskilt mycket, för det är ju en så liten mängd som paserar elementen i förhållande till hela mängden. Så man kan klara sig utan den extra termostaten. Svårigheten ligger snarare att kuna ställa den inbygda på rätt temperqatur.
Vörten får inte spruta rätt ner från slangen på överflatan utan den skall strila ut genom små hål i slangen, annars kan den gräva en por genom malten så det inte skunker genom hela malten.
Många tror att pumpen skall klara kokand vört men den behöver bara klara temperaturen för mäskningen. Sedan är det inte behov av att pumpa vörten.
När man lakar hissar man sakta upp mäskinsatsen med malten och fyller på med lakvatten i insatsen. lagom tid att hissa hela vägen är 20 min. Hissa en bit och slå på vatten - vänta, hissa en liten bit till osv. När man lakat färdig hänger insatsen ovan grytan med malten (draven) och den mycket blanka vörten är kvar i elgrytan ( den blir blankare än andra metoder för man cirkulerar den hela tiden genom malten ) med elementet på full kräm för att komma i kokning.
Vad har jag termostaten till när jag inte brygger? Jo jag styr en frysbox där jag jäser och lagrar öl i.