Kolsyresättning och butlejering med corneliusfat

Har äntligen införskaffat ett Corneliusfat fråb humlegården med petriadapter och 300gr kolsyrepatron. Eftersom intensionen först och främst är att kolsyra ölet för att därefter tappa på flaska köpte jag dessutom en beer gun.  Nu har jag precis gått i genom dokumentationen samt läst ett och annat på humle.se - nu hopar sig frågorna...  Skulle verkligen uppskatta lite hjälp.

Kolsyrefrågor:

1. Räcker inte 300gr CO2 kolsyrepatron för att normal-kolsyra 18 liter öl?  Måste jag ha ytterligare en fylld kolsyrepatron tillgängligt? 
2. Krävs det mer eller mindre CO2 om Corneliusfatet endast är halvfylld?  Jag jäser i regel 10-liters satser.
3a. Kolsyresättningen tar vad jag förstår ett par dagar - under den tiden skall jag med regelbundna intervall fylla på med CO2 så att trycket ligger inom ett visst intervall, stämmer det?  Hur ofta och när vet jag att ölen har fått rätt kolsyra - att det hela är klart?
3b. Om man "rullar in" kolsyran i ölet går det fortare - krävs det fortfarande lika mycket kolsyra eller mer?
4. När ölen fått den önskade kolsyrehalten, kopplar jag då ut kolsyran från fatet, eller fortsätter det vara en kontinuerlig process att fylla på kolsyra med jämna mellanrum (varför?)? 
5. Vad händer om jag kopplar bort kolsyran till Corneliusfatet, sänks trycket sakta och kolsyran försvinner ur ölet efter några dagar, eller sker detta snabbt/omeddelbart?

Beer gun- / Buteljeringsfrågor:

1. På Beer gun instruktionerna kopplas det gas till både Corneliusfat och till beer gun.  Men om ölen redan är kolsyrad i Corneliusfatet och trycket satt rätt, borde det inte räcka att "bara ta ut" ölen ur fatet utan att koppla in gas till annat än Beer Gun'en?  Eller behövs gas för att ens får ut ölen?
2. Med den regulator som kommer med Humlegårdens fat måste jag ha en Y-förgrening för att koppla på både gas till fat såväl som Beer Gun? 
3. Var kan jag hitta en y-förgrening om jag inte vill åka till/beställa från Humlegården? (och varför ingick den inte i beer gun paketet?)
4. Instruktionerna nämner att trycket skall sänkas i fatet innan man börjar tappa på flaska - detta gör man enbart genom att kyla fatet och ölet, eller också via regulatorn? 
5. Påverkar en sänkning av trycket via regulatorn inte kolsyrehalten i ölet?`

Som sagt, mycket tacksam för alla råd och tips.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Kolsyresättning och butlejering med corneliusfat

Boy, det var många frågor... Ska försöka svara så mycket jag hinner (lunchrasten snart slut)

1. Jo för mig räckte de i snitt att kolsyresätta och tappa 2 fat, nu har jag större tub och det är verkligen att rekommendera.
2. Vet ej.
3a,4,5. Du kan ha slangen ikopplad hela tiden. Ställ bara in rätt tryck på regulatorn. För att veta om det är klart är det enklast att provsmaka.
3b. Det borde väl krävas samma tryck... Dock vill jag säga att det tar ett par dagar att kolsyra ölet om du skakar/rullar fatet. Om du bara låter det stå still under tryck kan det ta någon vecka.

Beer gun

1. Gaskopplingen är till för att få beer gun att "rensa" flaskan från syre innan tappningen, genom en liten puff kolsyra. Jag använder den inte eftersom det känns som mycket onödigt krångel.
2. I guess...
3. Pass...
4. Jag brukar helt enkelt skruva ner trycket vid början av tappningen. Koppla in beer gun och låt den ligga i kylen tillsammans med fatet så den får samma temperatur som ölet/fatet, samt att trycket hinner utjämnas litegrann, så går det tappa nästan helt utan skumning.
5. Om du tappar ölet direkt efter sänkningen så hinner kolsyran inte lämna ölet.

Hoppas du blev klokare! Back to work...

Tack Joel! Det skall bli spännande att prova.  Skönt att veta att gaskpplingen till beer gun är överkurs.  Jag provar utan första gången.

Portugisen skrev:

Har äntligen införskaffat ett Corneliusfat fråb humlegården med petriadapter och 300gr kolsyrepatron. Eftersom intensionen först och främst är att kolsyra ölet för att därefter tappa på flaska köpte jag dessutom en beer gun.  Nu har jag precis gått i genom dokumentationen samt läst ett och annat på humle.se - nu hopar sig frågorna...  Skulle verkligen uppskatta lite hjälp.

Kolsyrefrågor:

1. Räcker inte 300gr CO2 kolsyrepatron för att normal-kolsyra 18 liter öl?  Måste jag ha ytterligare en fylld kolsyrepatron tillgängligt? 
2. Krävs det mer eller mindre CO2 om Corneliusfatet endast är halvfylld?  Jag jäser i regel 10-liters satser.
3a. Kolsyresättningen tar vad jag förstår ett par dagar - under den tiden skall jag med regelbundna intervall fylla på med CO2 så att trycket ligger inom ett visst intervall, stämmer det?  Hur ofta och när vet jag att ölen har fått rätt kolsyra - att det hela är klart?
3b. Om man "rullar in" kolsyran i ölet går det fortare - krävs det fortfarande lika mycket kolsyra eller mer?
4. När ölen fått den önskade kolsyrehalten, kopplar jag då ut kolsyran från fatet, eller fortsätter det vara en kontinuerlig process att fylla på kolsyra med jämna mellanrum (varför?)? 
5. Vad händer om jag kopplar bort kolsyran till Corneliusfatet, sänks trycket sakta och kolsyran försvinner ur ölet efter några dagar, eller sker detta snabbt/omeddelbart?

Beer gun- / Buteljeringsfrågor:

1. På Beer gun instruktionerna kopplas det gas till både Corneliusfat och till beer gun.  Men om ölen redan är kolsyrad i Corneliusfatet och trycket satt rätt, borde det inte räcka att "bara ta ut" ölen ur fatet utan att koppla in gas till annat än Beer Gun'en?  Eller behövs gas för att ens får ut ölen?
2. Med den regulator som kommer med Humlegårdens fat måste jag ha en Y-förgrening för att koppla på både gas till fat såväl som Beer Gun? 
3. Var kan jag hitta en y-förgrening om jag inte vill åka till/beställa från Humlegården? (och varför ingick den inte i beer gun paketet?)
4. Instruktionerna nämner att trycket skall sänkas i fatet innan man börjar tappa på flaska - detta gör man enbart genom att kyla fatet och ölet, eller också via regulatorn? 
5. Påverkar en sänkning av trycket via regulatorn inte kolsyrehalten i ölet?`

Som sagt, mycket tacksam för alla råd och tips.

1. Många tappar över ölen till faten innan de helt sliutat jäsa och får på så vis en naturlig kolsyrning av ölen. Men samtidigt beör man ju senare tappa om fatet för att få bort bottensatsen. Detta bör man ju även göra om man bara kolsyrat.
2 Här blir ju mängden samma då volymen är den samma, dvs. 18 liter, så där är ingen skillnad, men det går ju å andra sidan åt dubbelt så mycket kolsyra per liter öl räknat. Anser att du skulle sattsat på ett 9 liters fat eftersom du brygger 10 liter, ett par halvlitersglas till återstoden hade ju löst de sista littrarna.
3a. Det tar ett litet tag för att få kolsyran att vandra ner i ölet, lite snabbare om det kyls - men ta då hänsyn till de olika kolsyretrycken i bar räknat i förhållande till temperatur. Ge den ett överskott som den sedan själva flödar ut i ölen - då sänks ju automatiskt trycket då kolsyran vandrar ner i ölen. Själv använder jag sodastream + regulator som får sitta på fatet, då kan jag redan från början sätta in rätt tryck och sedan glömma hela hiatorien med att kontrollera.
3b. Det blir ingen skillnad i mängd, volymen är ju densamma. Men det går ju snabbare, fast är ett negergöra - rulla är dockk lättare än att skaka.
4. Nej, då är det klart. Fast när du börjar tappa utav ölen så mäste man ersätta med kolsyra igen om man vil behålla nivån. Behöver du fylla på annars har du läckage.
5. När kolsyran väl har utjämnats helt händer ingenting, det förblir detsamma. Har utjämningen mellan ölet och det övre tomutrymmet inte blivit klat kommer ju trycket att sjunka då kolsyra fortfarande vandrar ner i ölen. Tänk även på att kolsyretrycket i bar räknat ändrar sig med temperaturen - se kolsyretabell. Finns nog båda här på Humle och på SHBF att ladda ner.

Om BeerGun
1. Nej det räcker i princip med att bara koppla det till BeerGun. Men anlednigen till att man även kopplar in det där är ju att trycket hela tiden sjunker i fatet och till sist så orkar det inte trycka ut någon öl. Samtidigt börjar ju även kolsyran att vandra ut från ölen upp i det nu större utrymmet.
Om du inte har möjlighet att köra med ett y och ha båda inkopplade så glöm inte att ibland fylla på i fatet.
2. Jupp, såvida du inte har två kolsyreflaskor och två regulatorer, men se ovan om att växla.
3. Det funkar med vilket t-rör som helst. Anledningen till att de tinte följer med något är ju helt enkelt en kostnadsfråga - allt skall ju till syvende och sist betalas.
4. BeerGun är ingen mottrycksfyllare, så den kräver att allt är kylt - även glasen. För att inte få för hög strömmingshastighet (och kolsyresläpp) så bör man sänka trycket i fatet - och givetvis då även motsvarande i regulatorn. Se till att hålla ett lagom tryck så ölet fylls upp en lugna lagom takt. Ett tips för att hjlpa till med trycksänkning är att ha fatet på golvet och fylla högre upp, vilket även det hjälper till med strömningshastigheten. Detta har dock väldigt liten påverkan, sänka trycket ifatet ger betydligt krafitgare påverkan.
5. Inte under den lilla tid det tar att fylla. Givetvis när man sänker trycket börjar ju en kolsyrevandring, men denna tar ju tid, precis som det tog att få in det i ölen. Jämför med en läsk på flaska. Bara för att du öppnat flaskan innebär ju inte att all kolsyra försvunnit. Det som pyser ut när du öppnar är ju kolsyran som finns över läsken. Om du skruvar på korken och öppnar direkt igen kommer det inget pys, men om du väntar en stund så pyser det igen. Då har ju kolsyra från läsken vandrat upp i tomutrymmet för att åter skapa sig en utjämning. Nu pyser det igen om du öppnar.

Mitt bästa tips för att lyckas bra med BeerGun är att följa med med fyllaren uppåt när man fyller, då rör man runt i ölet på en betydligt mindre yta och det skummar mindre. Hade ett helsike att fylla min trippel senast, då den har hög kolsyrenivå. Men senare fyllningar samma kväll gick betydligt bättre.
BeerGun är väldigt enkel att använda, men utan bra kylmöjligheter så är en mottrycksfyllare att föredra. Dessa är dock svårare att rengöra och hantera. BeerGun funkar väldigt bra i de flesta fall, men till högkolsyrade öl märker man snabbt att det inte är en mottrycksfyllare utan bugger på att klara jobbet med förlängd slang, lågt tryck och allt kallt.

// Kim

Hej

En undran från en som aldrig har haft något med fat att göra. Opraktisk som jag är så är jag rädd att få hela lägenheten med mej själv att flyga i luften . Jag skulle aldrig gå över till fat, (detta gäller bara det tekniska.) Jag tror säkert att det är kanon bra, men oftast så läser jag här att det verkar vara väldiga prob med det ena eller det andra, antagligen så blit det bara skum i glaset, eller så skall man ha en krånglig sak med en enorm mängd ventiler som skall öppnas i olika ordningar. Den nya verkar väl fungera bättre. Ok Jag kanske är gammalmodig, (nej nu skall jag inte låta som farsan sa till mej när jag var ung och håret var långt) men att tappa 20-25 liter öl på flaska, det är inte krångligt, bortsett från att min gamla Inart kapsylerings apparat har lagt av.  När väl ölen är på flaskorna, låt dom stå i 14 dagar för kolsyra sen ut med dom så kallt det bara går i 3-5 veckor, provsmakning sker hela tiden under lasgring *L*  En undran till bara, angående kolsyra jäsningen på fat. Går det bara att inte göra som jag gör, tappa om till en ny hink/ fat samt pytsa i en mängd socker som jag gör när jag skall tappa på flaska. Jäs med tryck så får du/ni väl kolsyra automatiskt? Eller är jag ute och seglar? Dom stora bryggerierna jäser väl på tankar med truck för att få kolsyra.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag kan brätta lite hur storas bryggerier gör och hur dom fyller sina flaskor för dom som inte vet.

Stora bryggerier jäser under tryck. CO2:n tar dom reda på. Den tvättas i bland annat aktivt kol, för att ta bort ämnen från jäsningen som inte är CO2. sedan blåser dom gasen igenom jästankarna igen för att dra bort yttligare ämnen från jäsningen.

När flaskorna kommer åkande så ger en del bryggerier en CO2 sprut i flaskan först ,andra bryr sig inte om det. Ölen som efter fylls på flaskan är lite över carborerad och i nästa steg får flaskan en liten knuff så den skummar över innan kapsylen sättes på. Detta för att trycka ut allt syre från flaskan.

Sedan skall skall ölen i flskan steriliseras.
Det görs genom att varmt vatten sköljes över flaskorna i flera temperatur steg. Hur varmt det är bror på exponeringstiden och hur hög pasturiserings grad (PU) man vill ha t ex 60 grader i 15 min. Då tar hela förloppet 50 min och man får en pastoreseringsgrad på 15 PU. Man måste stega upp och ner temperaturen för annars kan flaskorna spricka. Man skulle i prencip själv kunna pasturisera genom att ha olika varma hinkar man flyttade flaskorna mellan som 25, 30, 45 och 60 grader.

Det blir en hållbarare öl om man ser till att den blir stabilare. Men vi hembryggare vill ju att ölen skall utveklas på flaskan. Dom stora bryggerierna har redan lagrat färdigt ölen i lagringstankar innar dom fyller på flaskor, och dom vill att alla flaskor skall smaka samma.

Kim, stort tack för hjälpen!  Jag är lite som Bo, tror jag.  Lite orolig att allt flyger i luften, fast ännu mera orolig att litervis av hemgjord öl spolieras.  Det vore katastrof (he he)!

Jag gillar egentligen också den "vanliga" primningen men har haft problem med lageröl som jag gärna lagrar kallt och länge i sekundären innan kolsyrandet.  Tanken är att ölen skall klarna och bli kristallklart.  När det då blir dags för primning finns inte en jästcell i livet och med kröjsning/tillsats av jäst sabbas tyvärr klarningen.  Har ett perfekt smakande Münchener Helles i ölkylen som kolsyrats så och fortfarande efter 2 månader är ölen dimmig.  Alternativet att lagra det primade ölet ger visserligen ett klart öl efter lång lagring, men med bottensats.  Jag hade hoppats att undvika både dimma och bottensats i mina lageröl.  I mina ales (framförallt belgiska öl) tycker jag inte att det gör så mycket.