Hur gör man för att få ett riktigt krämigt öl?

Jag har en fråga som ligger både under "bryggning" och "recept och bryggloggar";
Hur gör man för att få sin stout riktigt krämig? Går det att få "kväveskummet" som på en Guiness?
Jag har sökt i forumet men inte riktigt funnit vad jag letar efter. Jag vill alltså veta hur går till väga både när man brygger och när man väljer ingredienser!

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Hur gör man för att få ett riktigt krämigt öl?

Efter vad jag har förstått så är det proteinerna som gör skummet och fett (och lite annan som gammal humle) som bryter ner det. Så med det gäller det att få rätt längd på dina proeinkjedjor och det justerar du med proteinrasten. Så rasten skall alltså inte vara förlång med andra ord. Sen är ju alltid vetemalt bra för skummkronan. Det står en hel del om detta på http://www.howtobrew.com/.
Det finns ju också nått mysko preparat gjort på sjögräs eller nått som ska va bra för skummet, det kanske är det som du är ute efter?

Hej.

Sjögräs är väl Irish Moss eller protaflock, det används för att ölet skall klarna bättre.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

soffgrupp skrev:

Jag har en fråga som ligger både under "bryggning" och "recept och bryggloggar";
Hur gör man för att få sin stout riktigt krämig? Går det att få "kväveskummet" som på en Guiness?
Jag har sökt i forumet men inte riktigt funnit vad jag letar efter. Jag vill alltså veta hur går till väga både när man brygger och när man väljer ingredienser!

Kväveskum kräver kvävgas. Det finns något som kallas livsmedelsgas som är en blanding av kvävgas och kolsyra (koldioxid). En sådan tub samt ett speciellt munstycke som "slår sönder" gasen när man tappar upp ölet ger skummet och "krämigheten" hos till exempel Guinness.

Det går dock att komma långt utan kvävgas. Mitt klassiska stout recept fungerar jämt.
Jag har bestämt för mig att jag publicerat det här på "humlebladet".
Om inte så leta i SHBF:s receptbank.

Skulle det fungera att ta med sig sin 300g co2 tub och få den fylld med livsmedelsgas?
Fungerar den vanliga regulatorn?( jag har hört att med NO2 krävs högrycksregulator)
Var hittar man det speciella munstycket?
Rostat korn ska ge bra skum, men finns det nåt som är bättre? Kanske kan man blanda i vetemjöl?

Bara en tanke:
Säg att man tar en tryckbehållare och fyller den till hälften med öl,
och stänger till. Då är den andra hälften luft, vilket mest är kvävgas.
Sedan trycksätts med koldioxid. Kan det ge en lagom gasblandning?
Syret har potential att ställa till det, men kanske lite askorbinsyra
kan ta hand om det.

NO2 är väl inte kvävgas utan lustgas. N2 ska det väl vara.

Inte för att det är ett dugg viktigt men

N2 = kvävgas (vanligt luft är 78% kväve)

N2O = lustgas - lätt bedövande, berusande gas som används inom sjukvården. Användas också inom racing, som oxidationsmedel som sprutas in i motor för att få högre effekt. Kallas där "NOS".

NO2 = kväve dioxid - giftig, rödbrun stickande gas som finns bland annat i bilavgaser, en av de i praktiken karakteristiska "doftgivarna" i bilavgaser. Tyvärr en av de "naturliga" stadsdofterna nuförtiden.

NO = kväve oxid - en färglös men också giftig gas som finns bland annat i bilavgaser. Denna gas

/Fredrik

Nope, jag menade inte ett klarningsmedel som Protafloc utan Polypropylene glycol alginate. Det ska ge ett bättre och stabilare skum. Jag har inte provat det bara läste om det i en bryggarbok

10 Senast ändrad av svensson.lu (2007-03-22 09:49:18)

Ratatosk skrev:

Bara en tanke:
Säg att man tar en tryckbehållare och fyller den till hälften med öl,
och stänger till. Då är den andra hälften luft, vilket mest är kvävgas.
Sedan trycksätts med koldioxid. Kan det ge en lagom gasblandning?
Syret har potential att ställa till det, men kanske lite askorbinsyra
kan ta hand om det.

Vitsen med kvävgas är bara att få ett högre tryck i fatet utan att överkolsyra ölen, så det kommer tyvärr inte att fungera om man inte använder tryckluft.
Inget jag skulle rekomendera dock.

Man kan använda n2/co2 blandningar även till vanliga öl om man t.ex. har långa slangar från faten i källaren till baren på våningen ovanför.

11

Låter ju onekligen lite onyttigt att tillsätta NO2 till sin öl, jag tror jag provar N2 istället:-D

Vet någon om det går att få sin vanliga CO2flaska fylld med N2-CO2 blandning i Uppsala?

Jag är inte 100% säker men jag tror att det är mycket högre tryck på N2-CO2 gasen.
Men varför inte kolla med din vanliga CO2 leverantör.

/Kenneth

Man får inte fylla på annan gas än vad behållaren är avsedd för.
Det är ett helt annat tryck och annan gänga på regulatorn.
För CO2 kan man snika med en brandsläckare, men för N2 finns det nog inga genvägar än att köpa en 5kg tub från Aga eller Air liquide

14

Ok, så om jag vill ha "livsmedelsgas" måste jag alltså köpa en tub som är till för den sortens lösning eller måste jag köpa en tub för N2? Om jag redan har en rugulator och tub för CO2 vad blir enklast: köpa en tub för N2 eller livsmedlesgas och måste jag ha en speciell regulator för N2-CO2 lösningen?

Tack för svaren! Jag har dock inget fat att jäsa på, tyvärr.
Ni får gärna posta på med fler tips om ni har!
Kennteh - Tack för reseptet!

www.facebook.com/bjorwik

Hej
angående gas delen (inte krämdelen) av denna tråd.

Det räcker inte med N2-Co2 gas.
Man måste ha en special kran också (typ guiness)

Kranen är troligen viktigare än gasen.
N2 är till för att kunna ha högt tryck utan att kolsyresätta ölet för mycket.
Jag tycker man får liknande effekt om man tillfälligt (för att inte kolsyra) ökar trycket med kolsyra.

Jag gjorde experement för länge sedan.
Köpte guiness  på flaska på Irland, då följde det med en liten luft spruta.
När man hällt upp ölen  i ett glas sprutade man in lite luft.
Det splashar runt lite och blir lite mjukare.

Gjorde jämförelse med "standard guiness.
En hälldes som vanligt och en splashade ner i ett glas från hög höjd.
Den splashade blev mycket mjukare.

Serverade stout med N2-Co2 gas i vanlig kran vanligt tryck ( gissar på 1 bar).
Resultat tråkigt avslagen öl.

Serverade stout med N2-Co2 gas i vanlig kran högt tryck ( gissar på 2-3 bar).
Splashar ner i glas.
Resultat betydligt bättre.

Serverar samma stout med tillfälligt högt tryck ( gissar på 2 bar).
Splashar ner i glas.
Resultat likvärdigt med N2-CO2 ölet, nåja svårt att säga men inge jätte skillnad.

Kunde tyvärr inte göra en riktig jämförelse med "riktig guiness kran ,eftersom jag inte hade någon .

Men min slutsats som jag gjorde då var att splashandet är lösningen.
N2-CO2 och en "guiness kran" som sköter slashandet inne i kranen" gör detta möjligt utan en massa besvär.

PS
Det fanns en tråd för länge sedan som visade hur man kunde bygga en liknande "guiness kran" av en kulventil.

/Kjell

Kjell skrev:

Men min slutsats som jag gjorde då var att splashandet är lösningen.
N2-CO2 och en "guiness kran" som sköter slashandet inne i kranen" gör detta möjligt utan en massa besvär.
/Kjell

Jag gjorde alldeles nyss ett experiment. En vanlig ale hällde jag över till en tillbringare,
hälften därifrån hällde jag upp som vanligt, den andra hälften vispade jag kraftigt.

Visst gjorde det skillnad; ett tätare, finkornigare, skum och en liten annorlunda smak.

18

Jag brukar faktiskt kyla ned min stout så kallt som möjligt sedan plockar jag helt sonika fram mixerstaven och "krossar" skummet tills ölen ser ut som en riktig Guiness. Det funkar finfint MEN jag blir trackad av mina kamrater för mitt "fulölsförfarande" så jag har beslutat mig för att försöka kräma till ölen på mer konservativt sätt.

Kjell: Kan du förklar hur du menar med att "splasha"? Räcker det med att bara hälla ölen från "hög höjd" ned i glaset?

Jag har testat med att endast trycka in tappkranens "handtag" en liten bit (då verkar det bli en annan öl-gaslösning)och då blir skummet mkt mer finkorningt och ölen ser ljusare och krämigare ut (ganska likt hur det ser ut när man får sin Guiness upphälld i puben).

Problemet är dock att när skummet sedan lagt sig så återgår bubblerna från att vara små och krämiga till stora och tråkiga. Kommer detta också ske med högtryck-och-splash-metoden?

Hur stor del av Guinessskummet kan härledas till det rostade kornet? Kan man alltså få sådant skum av andra tillsatser som inte ger bränd smak och mörkt öl. Kanske krossat korn, vetemjöl, havre, råg  eller liknande

19

Kjell skrev:
>Det fanns en tråd för länge sedan som visade hur man kunde bygga en >liknande "guiness kran" av en kulventil.

Kan du länka till den, jag har sökt utan resultat

Det var länge sedan.
Jag tror att jag sparat den i hemdatorn.
Jag letar i helgen.

/Kjell

Om du letat så har du troligen redan hittat andra inlägg.

Men
i väntan på kraninlägget kan du läsa
SHBF 8734, 8732, 8775

/Kjell

En "guinesskran" eller "stoutkran" är precis som en vanlig kran med enda skillnaden att det sitter en bricka med 5 små hål i där ölen pressas igenom. Om ni inte vill köpa en sådan kran skulle jag föreslå att modifiera en vanlig ölkran genom att helt enkelt montera en dylik bricka med hål i mynningen, följt av ett ca 3-5 cm långt rör för att "rikta" flödet. Blir förmodligen betydligt bättre än med kulventil. Själv kör jag stoutkranar med borttagen bricka till vanligt öl. Skall testa att sätta tillbaka brickan och tillfälligt öka trycket i en annars kolsyresvag öl som föreslogs ovan. Ska bli spännande! :-)

Spännande Peter, hör av dig när du har testat. Jag är väldigt nyfiken. Jag har varit ganska säker på att jag inte kommer överge mina flaskor men att få fram en gräddig stout skulle kunna få mig att skaffa fat.

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

24

Peter skrev:

En "guinesskran" eller "stoutkran" är precis som en vanlig kran med enda skillnaden att det sitter en bricka med 5 små hål i där ölen pressas igenom. Om ni inte vill köpa en sådan kran skulle jag föreslå att modifiera en vanlig ölkran genom att helt enkelt montera en dylik bricka med hål i mynningen, följt av ett ca 3-5 cm långt rör för att "rikta" flödet. Blir förmodligen betydligt bättre än med kulventil. Själv kör jag stoutkranar med borttagen bricka till vanligt öl. Skall testa att sätta tillbaka brickan och tillfälligt öka trycket i en annars kolsyresvag öl som föreslogs ovan. Ska bli spännande! :-)

Var köpte du din "Guinesskran"?

Kan du ta ett par närbilder på den så att man kan förstå hur den är konstruerad?

Iom att du har en sådan kran antar jag att du har passande tuber och regulator. Var har du köpt dem och vad kostade de?

Hej,
Självklart blir en "riktig guiness kran bättre" än någon kompromis i hemmabygge stil.

Jag trodde att en guiness kran fungerade så att den har två lägen.
Ett "vanligt" läge för att nästan fylla upp glaset sedan ett andra läge där "den där plattan" kommer in.

Hur som helst.
Jag har letat bland gamla inlägg och klistrar in ett axplock.
Helt osorterat:

The Guinness faucet forces the beer through tiny pinholes at about 30 pounds per square inch--over twice the pressure of a normal tap. It pushes the nitrogen into solution, but it doesn't want to be there, so it rises to the top of the glass in the form of tiny bubbles, leaving a pint with low carbonation and a beautiful, creamy head.
Du hade ingen blandgaskran men en sån är inte svår att bygga med en halvtumm kulventil och ett
ca 15 cm långt rör med diametern 10 mm, kulventilen virvlar till ölet och röret samlar upp till en fin
stråle, experimentera mes trycket. funkar perfekt för den gasen.

sätt en koppling till fatet och en slang och kulventilen med rörbiten,
Kulventilen skall bara öppnas nästan 45 grader för att det ska funka.
Jag brukar lyssna på ölet när jag häller upp, i mitt fall skall ölet "väsa" i kranen när det funkar bäst.

Ingen speciell slang eller längd det är vinkeln på kulan som är avgörande tror jag plus trycket
I en "riktig" kran är det en fiiiiiiiin sil ungefär som ien kökskran och sedan en "ihopsamlare".
Det blir ungefär samma grej i en kul ventilen när rätt vinkel vrids. Det funkar hyfsat med Co2 men
blandgasen blir bäst utan tvekan.
Det är inga konstigheter ett fat med ca 1,5-2,0 bar tryck en kopplíng slang som passar fram till en
kulventil , jag har halvtum och sen en klämringkopplig till röret 10 mm utvändig diameter har jag.
Lyssna efter det väsande ljudet!!!!

Större delen (kanske allt) kom från Morga P för länge sedan.
/Kjell