1

varm-/kalldruv

Förläste mig i Papazians bok och försökte ta bort både varm- och kalldruven utan att råka ut för HSA och undrar om det måste vara så bökigt som han gör det och vad fördelen är.
Om jag har förstått honom rätt tillverkar man gärna en vivel i den heta vörten och väntar 15 min för att sedan dekantera av vörten och lämna varmdruven. Varmdruven ska tydligen utgöra 70% av druven. Sedan kyls vörten och den kalla vörten rörs och låtes stå tills all kalldruv samlas i mitten av kärlet så att den kalla vörten kan dekanteras.

Frågorna är då:
Om man istället för ovan metod låter varmdruven vara kvar i kärlet när vörten kyls ned kommer då varmdruven åter lösa sig i vörten? Jag tycker mig ha läst det någon stans. I annat fall ser jag inte fngn fördel med Papazians metod.

Vilket sätt använder ni? Efter att jag kylt ned vörten samlas det rejält med slask i botten, är det lämpligt att tex hälla över det ned i en sil eller liknande för att utvinna så mkt vört som möjligt? Jag funderar på oxidation och infektionsrisk.

Sv: varm-/kalldruv

Jag gör inget speciellt för att undvika varm och kalldruv.
Efter lakning så värmer jag vörten mot kok, skummar när temperaturen är över 92 grader och sedan kokar jag. Kan möjligtvis skumma av lite under kok med om jag ser att det samlas mycket på ytan. när det är 20-30 min kvar på koket slänger jag i kopparspiralen så att den får steriliseras av värmen. När jag sedan slänger i aromhumlen, samtidigt som jag stänger av värmen, så kyler jag ner vörten med humlen i. När vörten är 20-25 grader tappar jag ur den genom en sil och sedan är den klar, dvs inga speciella steg för att få bort druv.
När man sedan tillsatt jästen ser det ibland ut som ett rejält tjockt lager på botten, men jag har aldrig upptäkt några speciella felsmaker eller grumlighet av det. Kör alltid med primär och sekundärjäsning.

Jag gör p.s.s.s. Jörgen.
Jag har aldrig förstått visten med att hålla på med en massa konstigheter som C.P.
Lite druv är bara bra för jästen.

Gör i stort sätt som föregående inlägg med den skillnaden att efter att jag kylt vörten så drar jag igång en jättevirvel och låter vörten därefter stå i > 1 timme. Då samlas all druv i mitten av kokkärlet och mha en "manifold" som är fast monterad efter ytterkanten på vörtkokaren, tömmes klar och fin vört ut genom kranen.

/PeO

mw skrev:

Vilket sätt använder ni? Efter att jag kylt ned vörten samlas det rejält med slask i botten, är det lämpligt att tex hälla över det ned i en sil eller liknande för att utvinna så mkt vört som möjligt? Jag funderar på oxidation och infektionsrisk.

Oxidation i detta skede är ingen nackdel. Jästen förbrukar gärna detta syre. Infektionsrisken finns ju där, men hur du än går till väga så kommer din bryggplats alltid vara långt ifrån steril. Kanske är det viktigare att i stället jobba på relativt snabbt efter kylningen, dvs i de skeden när vörten står "utan lock". Så skvimpa på du, men inte för länge...

Jag har för övrigt börjat använda humlegårdens "bärsil" med ställning och är mycket nöjd.

Hej

Jag har för övrigt börjat använda humlegårdens "bärsil" med ställning och är mycket nöjd

Tycker du fungerar bra att sila av pellets med?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Jag gör ungefär samma som Jörgen, det funkar kanon. Håller med K, ju mer överarbete=mer strul= mer krångel, som till slut kan bli sämre än vad man hade tänkt sej från början. Keep it simple.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Om jag (efter att varmdruven lagt sig på botten), kyler och sedan rör runt i grytan, kan då varmduven "återgå" i lösningen iom att vörten då är kall?

varmdruven går inte i lösning igen.

vi får lita på proffsen och se till att åtminstone varmdruven avskiljs och ev. del av kalldruven vid lagerbryggning.

om man bara nöjer sig med allt stannar utvecklingen upp. att avskilja kalldruv är inte svårt, och om man tror att man får ett bättre resultat är väl det mödan värt.

Död åt Reinheitsgebot!

10

urgusinka skrev:

varmdruven går inte i lösning igen.

vi får lita på proffsen och se till att åtminstone varmdruven avskiljs och ev. del av kalldruven vid lagerbryggning.

om man bara nöjer sig med allt stannar utvecklingen upp. att avskilja kalldruv är inte svårt, och om man tror att man får ett bättre resultat är väl det mödan värt.

Hur går du tillväga när du avskiljer kall- /och varmdruven?

när jag kokat vörten med humle eller så skopar jag den med liten kastrull försiktigt över i samma kärl jag har för lakning.

jag lyfter ur den perforerde hinken och alla större humlebitar hänger med upp. därefter tar jag min lilla "paddel", en teaklist, och gör en virvel i hinken. på med locket och låta stå 30-60 min. motströmskylning direkt från lakkärlet. tappkranen sitter en bit upp och inget hänger med ner i kylaren.

om ingen kalldruvsavskiljning (tex. en del ale), i med jästen efter syresättning!

om kalldruvsavskiljning, kyler jag extra långsamt med kylaren (kan få ner tempen till 12 C, ung. så här års) och in i frysskåpet på tex. 10 C. i med litet jäst så att inget hemskt händer med vörten. där låter jag det stå i sex-tolv timmar. kalldruven avskiljer jag med hjälp av hävert. i med resten av jästen.

Död åt Reinheitsgebot!

Techno skrev:

Hej

Jag har för övrigt börjat använda humlegårdens "bärsil" med ställning och är mycket nöjd

Tycker du fungerar bra att sila av pellets med?

Bo

Hej Bo,

Jo det får jag nog lov att säga. Visst kan den sätta igen lite om man använt mängder av pellets, men då kan man lätt skrapa lite med en sked längs sildukens innerväggar för att öka tempot lite. Ca 100g pellets i uppsvälld form är ungefär vad en duk sväljer gissar jag. Alternativt kan man ju ha en till duk i reserv att byta med.

Men inga humleflisor verkar passera i alla fall.