Per-Johans jubileumsröding

Jag har en släkting som fyller 80 i slutet av maj och jag tänkte brygga ett öl eller två åt honom till det megaparty som jag hoppas kommer arangeras.
Först och främst hade jag tänkt att brygga ett rött, renjäst och humlesmakande öl.
Efter att ha läst tråden om röda öl här på forumet så snor jag nog en maltkombination rakt av därifrån, sedan kommer man in på humlen och då blir det genast krångligare.
Så här ser det ut för tillfället iallafall.

Per-Johans jubileumsröding

Pale-ale malt    4,5 kg (80%)
Melanoidmalt     1,15 kg (20%)

beräknat OG 1.050

Inmäskning vid 52 C
Efter 15 min tas 1/3 av mäsken ut. Delmäsken värms upp till 70 C, i 15 min och kokas sedan i 20 min.
Delmäsken återförs till modermäsken och temperaturen höjs till 65-67 C. Försockringsrasten hållls i 60 min.
Kokande vatten hälls på mäsken och temperaturen höjs till ca 75 C

Koktid 60 min
Humlescema:
Hersbrucker 2,2%                15g     First worth hoppin
First gold 10,3%                  15g    60 min
Hallertauer tradition 6,2%      15g   40 min
Hallertauer tradition 6,2%      15g   20 min
Hersbrucker 2,2%                10g    5 min
Proctaflock samt eventuell torrhumling
IBU: Ca 34

Jäses med German Ale 1007 slurry vilken stått buteljerad i kylskåt ca 2 månader.

Har ni några tips eller idéer eller funkar det här?

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Sv: Per-Johans jubileumsröding

Hej

Jag kommer gärna på partyt. *L*  Jag tycker nog att mellanoid mängden är lite väl hög. Halvera den mängden samt öka på Palen i samma mängd. Bry dej inte om att dekoktationsmäska utan gå direkt på en infussions mäskning. Har du ett väl isolerat kärl så håller det mäsk tempen i 90 min lite kommer det att sjunka i temp.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

3 Senast ändrad av Portugisen (2007-03-18 16:39:46)

Det blir en väldigt maltig öl, kanske vore det inte så dumt att få med lite karamell/crystal malt för att få lite sötma och rundhet?  Sänkt Melanoidinmaltmängden till det halva och ha i 300-400gram crystal malt.  Kanske 20gram Rostat korn skulle funka, ger en härlig smak och färgdragning åt rött.  Om inte annat för skummets skull?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Och varför inte byta ut first gold med Cascade eller Amarillo? Lite exotisk smak skulle säkert bli göttigöttgött.

Jag har faktiskt aldrig provat melanoidmalt så jag har ingen aning om hur det smakar i öl, men mindre melanoid och mer karamell lät som en bra idé idé.
Jag har själv fått intrycket att bittergivan inte tillför så värst mycket förutom just beska men å andra sidan brukar jag ju ösa på en ganska mycket smak- och aromhumle som förmodligen gör det svårt att dra några kloka slutsatser.
Men man kanske skulle byta ut lite hallertauer mot cascade och låta det koka i 10-15 minuter

Använd caraamber - förbannat bra malt alltså - absolut min favo blandt alla de där cara-maltsorterna.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Någon som vet vad som skiljer caraamber och caraaroma mot chrystal och dark chrystal malt?

Jan, du har alltså provat Caraamber förut?  Kan inte du ge en kort review?  Är den "kexig" som biscuit/victory eller en ren karamellmalt?

Ändrade om receptet lite
Det visade sig att Humlegården inte får in krossad Pale ale malt på några veckor så det blir väl ett utmärkt tillfälle att prova pilsnermalten istället.

Pilsnermalt    4,5 kg (81%)
Melanoidmalt     0,5kg (9%)
Mörk karamellmalt 0,3 kg (5,4%)
Caramber          0.3 kg (5,4%)

Dekotionskokmäskningen spar jag någon vecka då jag skall brygga en ale med 30% vete och tar en infusionsmäskning på 67 C och utmäskning med kokande vatten.

Humlescemat tror jag dock att det får vara som det är, om jag inte får något infall på bryggdagen.

Har Caramber nån likhet med ambermalt? Är själv förtjust i ambermalt så man kan ju hoppas.