Kastrull i rostfritt stål.

Om någon har något tips om var man kan köpa kastruller i stål/rostfritt till en vettig summa pengar så mottages detta tacksamt. 30-60L är storlekarna jag är ute efter.

Sv: Kastrull i rostfritt stål.

Inte komunens billigaste men tomten köpte min 36L på:
http://www.oana.nu/
Kvaliten är super. Tjock botten, stabil och riktigt bra handtag.
Skulle säga att det är ett tiktigt bra köp

Tusen tack! Verkar vara precis vad jag är ute efter och inte tokdyrt heller smile

Hej!

Jag funderar på att beställa en 25l kräftkastrull i aluminium från Jula. Den kostar endast 350kr. Finns det några invändningar mot att använda aluminium? Kastrullen fungerar som både mäsk och lakkärl (hävertlakning) hos mig.

Mvh
Anders

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Förutom att aluminuim är giftigt och sägs ge alzheimers så är det väl ofarligt. Sedan så används/har använts ju aluminiumgrytor i diverse storkök och liknand eoch vi lever än. Man kan ju fråga sig om det är olika aluminiumkvalitet i olika grytor. En med mjukare aluminium skulle kunna släppa ifrån sig mer vid mekanisk nötning när man rör om, sedan kanske det finns olika resistans mot kemisk nötning med (vört är ju svagt surt).

Men jag måste påpeka, vilket gjorts tidigare i deta forum, att aluminiumgrytan i Jula är billig av en anledning, den har tunt gods. Men om man värmer upp den sakta, speciellt de första gångerna så borde den inte börja bukta. Jag har själv köpt en men jag använder den inte på plattan utan enbart som vattentank för lakvattnet, tanken är att jag ska skaffa en doppvärmare. Men sök i forumet på jula eller alumunium så borde du hittta mer åsikter.

åter igen diskussion om aluminium...

Död åt Reinheitsgebot!

Sorry, såg att det finns mycket skrivet om detta redan. Onödig fråga från mig.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

cmbellman skrev:

Hej!

Jag funderar på att beställa en 25l kräftkastrull i aluminium från Jula. Den kostar endast 350kr. Finns det några invändningar mot att använda aluminium? Kastrullen fungerar som både mäsk och lakkärl (hävertlakning) hos mig.

Mvh
Anders

Hej

Spara dom pengarna. Det är på ren svenska en skit kastrull, tunn botten, som slog sej efter mitt första kok. Den åkte ut från lägenheten i snabb fart. Jag köpte en 15-liter på Jula med bra botten i rostfritt, den är så enormt mycket bättre än kräft elendet.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

cmbellman skrev:

Hej!

Mvh
Anders

Hej

Spara dom pengarna. Det är på ren svenska en skit kastrull, tunn botten, som slog sej efter mitt första kok. Den åkte ut från lägenheten i snabb fart. Jag köpte en 15-liter på Jula med bra botten i rostfritt, den är så enormt mycket bättre än kräft elendet.

Bo

Surt är inte något problem med alum.
Däremot med baskiska ämnen.
Låt bli att ha i hushållssoda eller liknande i alum. kastruller så går det bra.
(blötlägg inte lutfisk i den heller)
Aluminiumoxidlagret skyddar utmärkt så låt bli att gör ren med stålull eller liknande.
Skölj bara ur med varmt vatten och använd en mjuk borste.

Kenneth skrev:

Surt är inte något problem med alum.
Däremot med baskiska ämnen....

Hrmmm.... ledsen att behöva tjafsa om aluminium igen.
Saken är dock den att den skyddande aluminiumoxiden kan lösas upp av sura vätskor.
Detta medför att aluminiumet (återigen) reagerar med vattnet (vörten) vilket har till följd att
aluminiumjoner frisläpps i vattnet.

Verkar vara ett populärt samtalsämne det här, tjohoo!  :-)

12 Senast ändrad av Kenneth (2007-03-15 08:00:15)

När jag har kokat min sura vört i min aluminiumkastrull så försvinner inte oxidskiktet.
Peter har du någonsin använt en aluminiumkastrull när du bryggt?
Visst om man häller i saltsyra eller kokar sura rabarber så försvinner skiktet säkert.
Men nu är detta inte fallet.

Eftersom tråden fortsatte vill jag kommentera rostfritt med smile
Rostfritt fungerar ju på samma sätt, det är inte metallen i sig som är rostfri utan det är ett stark skikt (oxid?) på ytan av metallen som står för det. Billiga rostfria metaller, t.ex standard golvbrunnsil som används i de flesta badrum, har ett rätt svagt skikt som faktiskt kan tvättas bort med t.ex klorin. Kanske inte första gången men till sist så. En (rolig?) historia är ett hotell i Finland som fick problem med golvbrunnsilarna, de rostade snabbt sönder på undersidan. Efter massa tjaft och undersökning på statens provningsanstallt visade det sig att de rostade för att hotellgästerna gjorde det bekvämt för sig och använde duschen istället för toaletten. När urinet då var där och rummet kanske blev stående ett par dagar utan att det spolades riktigt rent bildades ammoniak som ångade upp och förstörde det skyddande skiktet. Så mycket för billigt rostfritt.
Jag har för mig att syrafast fungerar på samma sätt, fast med ett mycket starkare skikt.

Sensmoralen för alla aluminiumanvändare blir alltså:

Undvik att tillverka piss-öl...

(sorry)

Men varför är då 18-8 (rostfritt) inte magnetiskt. Vore det endast en oxidering på ytan så borde metallen fortfarande vara magnetisk.......

18-8 är rostfritt rätt igenom.
Det vet jag eftersom jag jobbat på dåvarande Sandvikens Jernverk (ja det stavdes så på den tiden) med mycket olika stålsorter.
En golvbrunnsil är väl enkelt järn med en kromad yta (i bästa fall)?

Hardy skrev:

Sensmoralen för alla aluminiumanvändare blir alltså:

Undvik att tillverka piss-öl...

(sorry)

Har inte gjort så många piss-öl genom åren, däremot har jag smakat mycket piss-öl gjorda i rostfria kärl wink

En rostfri golvbrunnsil är rostfri tack vare ett ytskikt som bildas i tillverkningsprocessen. Om det ytskiktet försvinner så rostar den.
Vad jag förstått så är det samma med alla rostfria stål, bara olika kvalitet på ytskiktet beroende på halten och krom och nickel och andra metaller i stålet.
Men jag måste ju erkänna att jag är långt ifrån en expert i ämnet smile

Kenneth: Ja, dessvärre brygger jag alltid i aluminiumkärl. Jag har visserligen inga större problem med att oxiden löses upp av sur mäsk eller vört, utan det var bara ett teoretisk (och kanske onödigt?) svar på ditt inlägg.

Angående rostfritt stål. Rostfritt stål är i regel rostfritt rätt igenom. De golvbrunnar etc det pratas om är en annan sak. Inte rostfritt stål, utan endast belagda med ett ytskikt (som nämndes ovan) som inte rostar. Jämför med galvaniserad plåt, förzinkad spik, förnicklade prylar, etc. Det finns olika kvaliteter på rostfritt stål och det finns både magnetiskt och icke-magnetskt rostfritt stål. Det kanske skall tilläggas att även rostfritt stål av den finaste kvaliteten kan rosta om rätt förutsättningar ges.

Billigare än oana men kvaliteten vet jag inget om: http://www.bigstore.se/

Hej

Den länken funkade inte.

Bo

Länken fungerade tidigare idag när jag provade. Sajten är väl nere för tillfället.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Hej

Den funkade inte i  varje fall 21:23. Hej, det är inte så att jag vill krångla eller så, men när jag klickade på länken så funka den inte. Jättebra att du lägger ut länkar som du tycker är bra, det är kanon.

Bo

Anders Bruno skrev:

Billigare än oana men kvaliteten vet jag inget om: http://www.bigstore.se/

De ser ju väldigt fina ut för det priset får jag säga.
Om jag inte redan hade en fin gryta skulle jag köpa en 19L till att koka vatten i och en 30L till vörten

25 Senast ändrad av Skål (2007-04-07 12:58:19)

Rostfritt är ett vitt begrepp som inefattar en enorm span av olika legeringar. Förutom järn brukar det ingå krom och nickel men kan vara många andra ämnen  och med olika procentsatser av olika ämnen. Det är som att prata om alkoholdrycker.

Flesta rostfria legeringar är rostfria vid normal påverkan men inte för saltlösningar. Syrafast rostfritt är en del legeringar som är mer eller mindra motståndskraftiga mot syra men inte nödvändigtvis mot saltlösningar. Det är i och för sig inget problem att göra en rostfri legering som är motståndskraftig mot saltlösningar, det är mer en kostnadsfråga.

Så går man till ett järnverk och försöker beställa syrafast rostfritt säger dom nog bara "Va?". Det är som att gå till bolaget och säga att man vill ha en flaska sprit.

Ni kan ju göra ett exprement: Ta och spola upp lite varmt vatten i köksvasken, sedan häller ni ner massa salt i den och sedan låter ni det stå något dygn. Har ni riktig tur så har ni fått en häftig finmaskig sil som ni lätt kan sila bort kokvatnet från potatisarna. glöm inte satta en hink under vasken att fånga upp vattnet i.

Ni andra som inte vill exprimentera så är det viktigt att färska av rostfritt efter man haft salt i det, spola helt enkelt rent med färskvaten så saltet försvinner. Skall ni salta in sill så använd en plastspan.