Saison/Biere de garde

Hej

Har köpt mej en bok som heter Öl från hela världen. Den skall innehålla över 350 olika klassiska ölsorter. Läste om en del franska ölsorter(35 liter öl/pers) En lustig sak det är att många franska öl är ganska alc starka. Varför vet jag ej. Läste lite om en fransk öl som kallas just för Biere de garde. Någon som vet något om den stilen, malt/humle/jäst. Nu i mars så måste det ju va kanon att brygga lite starka öl som man kan avnjuta längre fram i sommar? eller?. Jag skall då testa. Sedan var det det detn Belgiska ölet Sasion: Någon spec jäst/temp på primjäsning? Malt/Humle, Beska i Bu? Jag har en California common på sek jäsning, på flaska på lördag. Några tips om det?. Jag har sammtidigt 15 liter IPA på flaska som har stått på kolsyra jäsning i 1 vecka.

Morfar/Bo

PS
Ölbryggning är bra för själen samt för livet

D.S.

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Saison/Biere de garde

Jag har bryggt en BdG en gång.
Den blev väl "hyfsad" men inte mer.
Min favorit BdG är Jenlain (stavning?) och jag kom inte i närheten.
I princip så brygger man en starkare ale som jäses med lagerjäst svalt (16-18 grader).
Sedan så ska den lagras på flaska ett bra tag.
Helst så ska man ha tjockare flaskor med riktig kork (typ vinkork), men jag hade bara vanliga flaskor med kronkapsyler. Jag kan kolla mitt recept senare om så önskas.

Saison har jag funderat på men det har inte blivit av....

Här är mitt recept på BdG om det är intressant vet jag inte...
19 liter. OG 1063, FG 1020, IBU 31
Ingredienser    Typ: Bière de Garde

Malt
4,5 kg Pilsner malt
0,250  kg vetemalt
0,130 Crystal Malt 60EBC
0,130 kg Aromatic

Humle
14 g Northern Brewer 10%  60 min   
20 g Northern Brewer 10%  20 min
17 g Tettnanger pellets 45,0 % 2 min   
IBU 31
Salter
6 g CaSO4 och 3 g CaCl i mäskvattnet.
1 g MgSO4 i vörten

Jäst
1/2 liter förkultur på WYEAST 2124 Bohemian lager

Instruktioner
10 liter mäskvatten.
steginfusion vid 60 °C i  30 minuter,
samt  70 °C i  30 minuter
och utmäskning  78 °C i  10 minuter.
Tillsatte 3 liter kokande vatten mellan 60 och 70 grader.
Urlakat 23 liter. 2 tsk Irish Moss som vanligt 20 minuter.
c:a 80% utbyte.

Jag tycker själv att bière de garde är bland det bästa som finns: Trois Monts, Jenlain, La Choulette. Svårt att säga vad det är som gör stilen, maltblandningarna är ganska okomplicerade, och man humlar ölen väldigt försiktigt, vilket jag gillar. Ibland finns en "källarsmak" som vissa hembryggare försökt efterlikna genom att inokulera mögel i jästankarna!

Kanske är det den ganska rena maltsmaken kombinerat med den försiktiga humlingen (och utan en massa kryddor á la belgo) som gör att jag gillar det så mycket.

Uppenbarligen är bière de garde oftast underjäst, men även överjästa varianter finns. Jag tycker oftast man känner jästens bidrag, så de har det säkert inte särskilt kallt i jäskaren, oavsett jästtyp.

Jag har inte min brygglogg i närheten, så jag kan inte bidra med något recept just nu, men prova Kenneths recept, det såg gott ut! En grej att prova är att köra centraleuropeisk lågalfahumle hela vägen.

Think globally. Drink locally.

Undrar var Kenneth hittar Tettnanger 45,0%? wink

Hej

Jag såg oxså det, men han menade naturligtvis 4,5%, det är tillåtet att skriva fel.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Naturligtvis får man det.

Det är min egenodlade superbiodynamisktekologiska Tettnanger som jag mätt med min egenutvecklade superduperteknologiska spektrometer som håller 45,0% alfasyra. wink

hehehehehehe - din trädgård är verkligen high-tech smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Kokar du spektrometern en hel timme, eller slänger du i den mot slutet av koket?

Think globally. Drink locally.

11

:d

peps skrev:

Kokar du spektrometern en hel timme, eller slänger du i den mot slutet av koket?

Jag brukar skicka ner den i lakkärlet

FWS = First Wort Spectrometer istället för FWH (first wort hopping)