Favoritöl

Hej!

Tyckte det kunde vara intressant att se vad alla har för favoriter när det gäller "köpöl".
Kanske redan finns nån tråd för det men den hittade jag isf inte.

Topp 3 för tillfället  på min lista nu är iaf:

1. Youngs chocolate stout
2. Black wych
3. St peter cream stout

På flaska 1: APA
På flaska 2: Traquairförsök
På flaska 3: Veteöl

Sv: Favoritöl

Eftersom jag åker till dk och ryssland varje år räcknar jag det med:

Brakspear Bitter (ICA Kvantum 26 kronor för 66 cl - och den är inte utspädd eftersom den endast innehållar 3,4% men det finns verkligen gott om smak - min favoöl alla katagorier)
Red Seal Ale
Fullers ESB
Podkovan Svetlé Lezak 12
Platan Cérnovar Svetlé
Boon Gueze Mariage Perfait
Orval
Hook Norton 303AD
Pilgrim Ale
Hell
Fraoch Heather Ale
Alba Scotspine Ale
Kelpie Seaweed Ale
Grozet Gooseberry Ale
Ebulum Elderberry Black Ale
God Lager
Urquell
Bärnsten Lager
Oppigård Golden Ale
Budvar
Mikkeller Beer Geek Breakfast Stout (Kaffe och havre imperial stout)
Mikkeller Jackie Brown
Fullers London Porter
Samuel Smith Oatmeal Stout
Samuel Smith Taddy Porter
Samuel Smith Imperial Stout
Nils Oscar Imperial Stout

Ja- det var några av dem:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

3 Senast ändrad av tompaaa (2007-03-03 01:35:24)

WOW!
Det va ingen dålig lista JJ big_smile
Men väldigt kul, för det är alltid bra att hitta nya öl man inte testat innan !
Hehe icaöl som nr 1, inte illa!

Mikkeller Beer Geek Breakfast Stout, låter sannerligen intressant! *geek* big_smile

Men visst är det väl så - beroende på humör, årstid, och en massa andra inverkningar skiljer sig smaken hela tiden, i bland från timme till timme, eller från öl till öl lol

Häär är min lista (just nu):
Floreffe Blonde & Brune
Ciney Blonde
Orval
Fuller's London Pride & ESB
Andechs Hell & Dunkel
Augustiner Hell
Radeberger Pilsner
Stiegl
Prazdroi (på fat, i Tjeckien)
Nils Oscars India Ale
Guinness (på fat, i Irland)
Brooklyn Lager
Brooklyn Brown Ale
Sierra Nevada Pale Ale
Anchor Steam (f.n. storfavorit)
Liberty Ale
Negra Modelo
Coral

Det finns säkert mer.  Samtidigt är min egen Dampöl en favvis just nu.  Får man ha sin egen öl  som favoritöl, eller gills inte det?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Men visst är det väl så - beroende på humör, årstid, och en massa andra inverkningar skiljer sig smaken hela tiden, i bland från timme till timme, eller från öl till öl lol

Floreffe Blonde & Brune
Ciney Blonde
Orval
Andechs Hell & Dunkel
Augustiner Hell
Radeberger Pilsner
Stiegl
Nils Oscars India Ale
Brooklyn Lager
Brooklyn Brown Ale
Sierra Nevada Pale Ale
Liberty Ale
Negra Modelo
Coral

Det finns säkert mer.  Samtidigt är min egen Dampöl en favvis just nu.  Får man ha sin egen öl  som favoritöl, eller gills inte det?

Det är bra att gå emot den jävla jantelag, men nu omhandlade det just öl man kan köpa så-------men 10 poäng för att man inte följar strömmen och ber om ursäkt varje gång man har gjord något bra:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

tompaaa skrev:

WOW!

Mikkeller Beer Geek Breakfast Stout, låter sannerligen intressant! *geek* big_smile

Jag vet det låter sinnesjukt, men ser du den, då prova köpa den - du kommer att bli mycket förånad över hur mycket smak den innehåller. Samma gäller t.ex Hook Norton 303AD som endast är på 4% eller St. Peter Best Bitter som är på 3,7% - fast den skulle behöva aning mer krop. Denne här har mycket krop och mycket smak. Du ska tänka på att  inte är framställd till det svenska marknad utan att 3,4% är dens originala styrka. Tror hemlighet är hög hög mäskningstemp, och högre FG (och därmed OG också) eftersom kroppen är som en öl med vanlig styrka.

ALBA GU BRATH

7 Senast ändrad av Torgny (2007-03-03 15:55:11)

Tio goda öl just nu:

Traquair House Ale
Brooklyn Monster Ale
Brooklyn Black Chocolate Stout
Samuel Adams Black Lager
Primator Premium Dark
Nils Oscar India Ale
Fullers ESB
Slottskällans Imperial Stout
Rochefort 10
Red Seal Ale

Det finns ju hur mycket som helst gott som jag både smakat och inte smakat än. Tyvärr kan jag inte säga att mina egna hembryggda öl smakar bättre än de kommersiella exemplar jag provat, som så många andra verkar tycka om sina öl, men jag hoppas att jag når dit någon gång.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Jag tycker nog att det är omöjligt att peka ut en vinnare vad gäller öl. Som sagts ovan så tycker man olika vid olika tillfällen. En del är perfekta när man är törstig och vill ha en väl kyld öl, en del är perfekta när man vill smutta på en öl i två timmar och en del är perfekta när man helt enkelt vill dricka en öl på krogen.

Ska jag peka ut mitt bästa öl vid ett speciellt tillfälle är det helt klart den öl man får provsmaka nere i berget i Plzen. Ska ni någon gång till Prag så är det helt klart värt att ta en dagstur till Plzen, det känns bökigt att ta sig dit med mera. Först tåg, sedan hitta i Plzen (en liten promenad, ser ut som ett smutsigt industriområde i början). Men så går man och tittar lite i det lilla bryggerimuseét där och efter det en lunch och sedan bryggerivisningen. Och i slutet av den får man smaka på den lager som de lagrar på ekfat där nere i berget, säger bara WoW, det kallar jag öl. Men antagligen är det hela situationen i sig som färgar åsikten.

Ska man gå på lite mer normala öl så är Youngs eller Fullers klart prisvärda och goda.
Black Wych är fin om man gillar lite mer humle (har jag för mig).
Founders english ale brukar jag köpa lite nu och då.
Erdingers Weissbier och Paulaners weiss med jäst är alltid välkomna och om man vill har lite mer speciellt så varför inte Innis and Guinns eklagrade öl eller Timmermanns Kriek.
Singha var en överaskning när jag provade den, klart trevlig.
En Newcastle Brown ale är alltid god som efterrätt.
Vill man ha ett lite billigare att dricka till mat i större mängd (när man bjuder och är snål alltså) så rekommenderas Szlatopramen starkt.
Skulle nog kunna fortsätta men även denna lista krävde att jag tittade på Systemets lista för att komma ihåg vad jag gillar tongue

Jag skulle vilja vända en del på frågeställningen. Det är som redan har sagts svårt att peka ut sina favoritöl. Jag har följande lista på öl som jag sörjer att jag inte har i min källare.

1. Samuel Adams IPA
2. Westvleteren
3. Hercule

och givetvis många fler men dessa är saknades topp tre för tillfället.

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Jag tycker det varierar från tid till tid. Just nu är Samuel Adams Black Lager på topp. Annars blir det en del Newcastle Brown Ale och Primatór.
Nästa månad kanske det är enbart ljust...

www.facebook.com/bjorwik

Portugisen skrev:

Floreffe Blonde & Brune
Ciney Blonde
Orval
Andechs Hell & Dunkel
Augustiner Hell
Radeberger Pilsner
Stiegl
Nils Oscars India Ale
Brooklyn Lager
Brooklyn Brown Ale
Sierra Nevada Pale Ale
Liberty Ale
Negra Modelo
Coral

Herre Gud vilen lista. jag har inte smakat dom flesta ens. Men J, du har emn smak som går i min stil när det gäller öl.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej "Skummisar"

Mina favoriter är just nu i det tillstånd jag är i 060307 så blev jag morfar, det var det häftigaste jag har varit med om sen jag blev pappa.

Mina 5 öl

1.

Nej jag kan inte,det är alltid olika. jag gillar Bishpps Finger, den som inte finns längre Doubble Diamond. Paulaner weiss, Geuzze(/sorry stavningen), jag vet ett ställe i Amsterdam, där jag drack upp deras fåtal flaskor som fanns i kylen i ett samtal med en tjej från USA som bara älskade Bush. Hennes bästa öl var BUD, men efter några Guezze (stavningen igen) så var han Bush kanske inte så bra trotst allt. På samma ställe så drack jag en öl som kalldes för tomten/trollet, tror namnet var La Choffe eller något liknande. Starkt som satan men väldigt välsnmaknande. Jag gillar Duvel ibland. När jag fått löning så blir det alltid några Kriek, samt Blue Chimay, jag gillar Orval. Bästa pilsnern är den från friesland, Jever, När sista natt skiftet är gjort och på kvällen några Jever då mår jag bra i varje fall

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jättekul för en som inte är så jätteerfaren när det gäller att ha testat många öl o läsa det här.
Jag har inte testat en promille av alla dessa öl tongue

lägger till två öl på min lista:
4. Traquair House Ale (skall testa på o brygga den såfort malten landar på ica)
5. Samuel Adams Black Lager

God natt!

Favoritlager är definitivt Primátor (ljusa). Finns på beställningssortimenetet men på flaska håller den inte hela vägen. Nej åk till Soldaten Svejk i Stockholm och beställ in en primator. Det bästa ögonblicket som finns är bråkdelen av en sekund just när du för glaset till munnen och drabbas av den fantastiska doften samtidigt som förväntningen om ölets välkomnande möte med tungan är på max. Obetalbart. En panerad ost till det så kan man dö sen. smile

Tyvärr har jag aldrig hittat den på tapp i Prag trots idogt letande. Kan tänka mig att det skulle toppa Stockholms Svejk tom.

Annars är det ale i alla dess former som gäller just nu. Back to basics, väljer nog en Fuller's London Pride (real ale förstås) om jag skulle beställa in en denna minut. Om två minuter har jag nog ändrat mig.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

jan_johansen skrev:
tompaaa skrev:

WOW!

Jag vet det låter sinnesjukt, men ser du den, då prova köpa den - du kommer att bli mycket förånad över hur mycket smak den innehåller. Samma gäller t.ex Hook Norton 303AD som endast är på 4% eller St. Peter Best Bitter som är på 3,7% - fast den skulle behöva aning mer krop. Denne här har mycket krop och mycket smak. Du ska tänka på att  inte är framställd till det svenska marknad utan att 3,4% är dens originala styrka. Tror hemlighet är hög hög mäskningstemp, och högre FG (och därmed OG också) eftersom kroppen är som en öl med vanlig styrka.

Jag har en annan "ICA-öl" som högt rankad favorit och det är Caledonian Creamy Ale som jag tror Kopparbergs importerar. Tycker den smakar fantastiskt fint!

Det är skandal att man inte längre hittar Brooklyn Brown Ale på bolaget eller ens i beställningssortimentet. Den fanns för många år sedan men försvann tyvärr.

Jag är övertygad om att jag druckit Primator på tapp i Prag men jag har nog glömt vart det var. Kan ha varit på den mycket gamla puben som finns i kvarterat strax nedanför klostret. Eller så var det på en bryggeripub in en av förstäderna, har bara varit i Prag en gång men vi besökte mer bryggeripubar och vanliga pubar än jag kan hålla reda på. Det var halvt om halvt meningen med resan, testa så många mincrobryggeriöl som vi kunde hitta smile
Jag är säker på att Gnoff i forumet här kan upplysa oss om vart vi möljligtvis drack Primator och vilken Primator det var och hur den smakade och hur den luktade och hur den såg ut och antagligen hur även hur den möjligtvis skulle upplevts om en högervingad svala hade satt sig på bordet och sjungit diggiloo diggiley just då tongue
Jag förlitar mig på hans anteckningar tills nästa gång jag ska dit, antagligen nästa sommar.

Det låter helt fantastiskt! Jag har varit på ölresa i Prag tre gånger, utan att hitta Primator (bara på flaska). Vi har väl dock haft lite som tema att besöka de något enklare, lite mer folkliga ställena. Jaga billigaste ölen, undvika turistfällor osv. Vad jag minns snittade ölen på ungefär 7 svenska kronor för en färsktappad halvliter. Och då är det öl som är så enormt frisk och god att det inte ens går att föreställa sig när man sitter här hemma och drömmer sig bort.

En liten pragölsreflektion också. Här hemma ska tjeckerna alltid tappas långsamt, gärna under många minuter för att bygga upp en rejäl skumkrona. Det har jag ALDRIG varit med om i Prag. Där lutas glasen och på några sekunder har man en ny härlig öl framför sig. Med undantag för nåt lite finare turistställe jag varit förbi. Vi har hunnit avverka väldigt många ölstugor.

Har påpekat detta någon gång här hemma för bartenders som tittat konstigt på mig och sagt att det går inte, det är helt omöjligt. Mycket märkligt, är vi i Sverige mer snobbiga vad gäller tjeckisk öl än tjeckerna själva? (besvarade just min egen fråga inser jag - självfallet är vi det, vi vet ju alltid bäst! ;-) )

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Kollade igenom min lista av recensioner. Betygskalan är egentligen 1-5 men efter att jag hade provat Samuel Adam's Tripel Bock var jag tvungen att öka på skalan med ett steg.

Förrutom att jag numera kampar utanför systemet den förste varje månad så tar jag titt som tätt tåget till København för att inventera bland dansk mikrobrygg och annat som inte finns i Sverige.

Så, här är listan med "femmor och därutöver".

- 6,0 -
Nøgne Ø #100
Samuel Adams Triple Bock
Thomas Hardy's Ale

- 5,5 -
Black Sheep Riggwelter (lagrad 8 mån)
Ellezelloise Hercule Stout
Flying Dog Gonzo Imperial Porter
Innis & Gunn Limited Edition Oak Aged IPA
Meantime London Porter
North Coast Old Stock Ale

- 5,0 -
Affligem Dubbel
Brøckhouse Esrum Kloster
Duvel
Einbecker Mai-Ur-Bock
Guinness Extra Stout
Jämtlands Postiljon
Leffe Brune
Leffe Tripel
Midtfyns Stout
Nøgne Ø India Pale Ale
Nørrebro St. Hans Dubbel
Pauwel Kwak
St Peters Winter Ale
Unibroue Édition 2005
Verhaeghe Duchesse De Bourgogne
Vestfyen Pale Ale
Wychwood Fiddlers Elbow
Youngs Winter Warmer

19 Senast ändrad av Rapax (2007-07-18 00:41:16)

Innis & Gunns eklagrade IPA (deras julöl 2006) - synd att man aldrig kommer få smaka den igen.

På listan finns också:
Tripel karmeliet
Innis & Gunn (den vanliga)
La Trappe Tripel
Brooklyn Black Chocolate Stout
Narren
Helsinge Rököl

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

jan_johansen skrev:

Mikkeller Beer Geek Breakfast Stout (Kaffe och havre imperial stout)

Själv suktar jag efter "Beer Geek Breakfast - Dolle Versie", samma fast jäst med belgisk jäst och mjölksyrabakterier. Det ni! Jag undrar om den kommer att finnas på årets Ølfestival i Valby... Förra året var jag fortfarande rätt 'grön' och jagade mest traditionella stouter och IPAer.

Jukitor, ja Caledonian Creamy Ale är riktigt bra!

Får ta o kolla ölhyllan på ica maxi efter Brakspear Bitter och Caledonian för att pigga upp minnet lite.

Kom att tänka på Aecht Schlenkerla Rauchbier, den kan nog komma topp 5 på min lista eller sist. Har varit väldigt olika hur god den varit vid dom olika tillfällena jag druckit den.
(tänkte på det här med att det är svårt att betygsätta öl)

En kommentar om Primator på fat i Prag bara.
Gick igenom listan över ölesorter vi testade och det verkar som att jag minns fel, vi hittade inte primator på fat. Men nu har man ett mål till nästa gång då tongue

Kopplar till diskussion ovan om pubbar i Prag.  Någon som varit på Gyllene Tigern i gamla stan? Bara Prazdroi (Pilsener Urquell) i faten och färskt som bara attan.  Jag var där tre år på raken 91, 92 och 93, och halvlitern låg på 3 spänn om jag minns rätt.  Jag har hört att stället nu blivit turistfälla - say it isn't so.

Visst är det dock speciellt hur en öl kan vara så perfekt på plats, just där och då?  Öl är en färskvara, visst, men sen tror jag att ölen har en del av traditionen, kulturen, vädret och atmosfären, och då smakar den aldrig riktigt lika bra någon annanstans.  Guinness är typfallet - efter att ha druckit pint efter pint på den gröna ön, dricker jag numera nästa aldrig Guinness.  Det smakar helt enkelt inte lika gott och det är ett öl som förtjänar totalt engagemang.

24 Senast ändrad av svejk (2007-03-10 04:47:49)

Jag var där för drygt ett år sedan (om det är det som ligger på Husova 17 i gamla stan).
Kanske inte turistfälla, men nästan...det kändes som personalen var trötta på turister och jag fick ett väldigt kallt bemötande. Jag hade hört så mycket bra om stället, så förmodligen hade jag alldeles för höga förväntningar. Men allt är relativt, det finns ju så mycket bra ölställen att jämföra med i Prag.
Om jag får ölromantisera lite så var nog de största ölupplevelserna i Prag de oväntade och improviserade. När man vågade sig bort från förhandsfavoriterna.

Sant!  Det är ofta dom bästa barerna, pubbarna och restauranterna är dom man bara snubblade på, av misstag så att säga.