Humlegårdens svenska maltkross

Så har jag invigt maltkrossen, betyget är väl sisådär.

Den ser rätt gedigen ut och den känns kraftig, men jag hade en del problem.

I första vändan lossnade en bult av de som håller fast krossen i skivan och föll ner i malten, lätt fixat dock. Det svåra var väl att hitta den smile Märkte att alla bultarna var lösa, antar att det är en bra idé att dra åt dem innan användning. Kanske till och med borde använda låsbrickor och inte bara vanliga.

Sedan krosasde jag allt och resultatet ser bra ut.

Men....
Det känns som att axeln som borrmaskinen sitter på är lite skev, den liksom vobblar lite. Men det är svårt att säga om det beror på snedmonterad maskin eller axel eller någon annat.
Däremot hände något otrevligt när jag malt färdigt och vände krossen för att rengöra. Axeln som sitter på andra sidan valsen borrmaskinen monteras på ramlade ut. Den är ett par cm lång och solid metall. Kvar mellan valsen och hållaren var en bricka. Ska det vara något mer?
Och hur gör jag för att laga krossen, ska jag bara sticka in axeln i valsen (med brickan mellan) och klippa till den med något så den fixeras? Ska det vara något i hålet i hållaren som hindrar axeln att ramla ut?

Sv: Humlegårdens svenska maltkross

Hej Jörgen!

Det var tråkigt att du har problem med din maltkross.

Personen som bygger dem åt oss erbjöd sig att ringa upp dig för att reda ut det hela. Om du mailar mig ditt telefonnummer så ger jag det till honom. Är det OK?

-- Svante

3 Senast ändrad av Jörgen (2007-03-06 07:54:51)

Sv: Humlegårdens svenska maltkross

Jag har pratat med honom idag och det verkar inte som att jag behöver oroa mig. Men jag kommer inte att kunna testa den förrän vid nästa bryggning.

Tänkte ge en liten uppdatering bara.

Skruvarna som håller fast blocken i bottenplattan ska inte skruvas åt för hårt då det kan ge snedspänning i krossen.
Den axel som lossnade (och de andra axlarna med får man anta) sitter enbart fast genom att de är konade och trycks in i ett hål med minskad storlek längre in. Så om de lossnar kan man slå in dem själv bara man vänder dem rätt.