Termostat

Måste verkligen lovorda allround termostaten som Humlegården säljer. Den är mycket enkel att använda och har en otrolig precision. Jag ställer bara in kylskåpets originaltermostat till att bryta på en lägre temperatur än den jag önskar (t ex under 0 grader Celsius om jag vill ha 1 grad Celsius). Sedan låter jag bara den nya termostaten styra det hela. De flesta kylskåp klarar en bit under noll grader original, men problemet är att de kan slå på 10 grader totalt (fem åt varje håll).

Har man ett kylskåp som inte kyler så lågt ned så kan man prova att sätta originaltermostaten på max och se om det räcker för att den inte ska bryta innan allround termostaten. Termostaten kan kanske tyckas lite dyr, men jag försäkrar att den är väl värd pengarna. När jag vill ha 1 grad Celsius så ställer jag den så den slår på vid 0,6 grader Celsius och slår av vid 1,1 grader Celsius. Anledningen till att man helst ska låta den slå på 0,5 grader C är att kompressorn ska få lite längre intervall mellan av och på, vilket medger att avfrostningen fungerar tillfredställande.

Annars när det gäller precisionen på termostaten så är den så exakt att det enbart handlar om 100 dels grader upp och ned.

Mvh
Kalle

2 Senast ändrad av svejk (2007-09-07 13:49:22)

Sv: Termostat

Jag har precis skaffat universaltermostaten från Humlegården. Just nu primärjäser jag en lager och vill få jästemperaturen (inne i hinken) till 10 grader. Det jag funderar lite på är var ni sätter sensorn. Själv har jag tryckt sensorn mot utsidan plastjäshinken, bäddat in den i hushållspapper och tejpat fast en bit liggunderlag över det hela. Hur nära temperaturen på ölet tror ni jag ligger?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/termostat.jpg

Termostaten har jag ställt på 9,5-10 grader.
Ett glas med vatten har temperatruen ca 9 grader och luften i kylskåpet verkar pendla mellan 5 och 10 grader.

redigering: Jag har uppdaterat inlägget med nya temperaturer, för jag märkte att termometrarna inte var kalibrerade mot varandra (när jag testade att mäta lufttempen i kylskåpet med alla termometrar visade de olika värden). De temperaturer jag nu har angivit är alltså korrigerade. Termometrarna är inte kalibrerade mot en exakt termometer, så den faktiska temperaturen är inte exakt.

3 Senast ändrad av svejk (2007-09-07 14:12:27)

Av det jag läst på amerikanska forum så verkar jäsaktiviteten i en lager inte driva upp temperaturen så mycket jämfört med den omgivande temperaturen. Det verkar röra sig om 1 grad C. De flesta exemplen är dock tagna från folk som jäser i glasdamejeanner och inte i plasthinkar. Kan plasten isolera bättre och därför bidra till en större skillnad mellan omgivande temperatur och den inne i jäshinken?

Jag har även läst inlägg om jästemperaturer där en del verkar använda sig av sk thermowells för att kunna övervaka och kontrollera temperaturen i jäshinken. Alltså ett metallrör (med förseglad botten) som är fast installerat i tex locket till jäshinken. Röret befinner sig mitt i vörten och man kan sticka ner termostatsensorn i röret utan direktkontakt med vörten. Det ska uppenbarligen ge samma värde som om man skulle sticka ner termometern direkt i vörten utan de infektionsproblem man skulle kunna råka ut för.
Är det någon som använder en sån "termobrunn" och som kanske har tips på hur man enkelt bygger en sån?

4 Senast ändrad av NinjaRövardotter (2007-09-08 10:08:54)

Plast isolerar många gånger bättre än glas, har liten erfarenhet från lager men när jag brygger 18L ale i hink stiger tempen ca 2° (17°)

Brygga 1 liter, varför då ?  Är den god hinner man knappt glädja sig,är den ogod är det ingen ide att bli irriterad, vaför brgga 1 liter öl.

undrar
Salle i Växjö

var menat att vara 18L men min 8 är lite glapp så den kom aldrig med.