Bröd på drav?

Hej! Jag har två gånger försökt baka bröd på draven efter lakningen.

Det har gått sådär. Jag gjorde helt enkelt så att jag tillsatte jäst och den mängd mjöl som behövdes för att degen skulle få samma konsistens som en vanlig bröddeg.

Degen jäste upp helt normalt, så långt allt frid och fröjd. Men draven verkar binda vatten mycket effektivare än mjölet för det var i princip omöjligt att inte få limpan degig i mitten. Jag körde den mycket längre än vanliga limpor i ugnen utan att få den helt bra ändå.

Använde jag för  mycket drav? Någon som har erfarenhet av detta? Kanske man ska göra ett hårt bröd istället, typ knäckebröd?

Mvh
Anders

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Bröd på drav?

Tjaba cmbellman

Va lustigt. Precis innan jag loggade in så tänkte jag på att baka ett grovt bröd med drav. Jag har i dag bryggt en IPA på 19 liter. Allt gick hyfsat. Men så fick jag telefon från min dotter samt att jag var tvungen att "prata" med dotterns barn, och då blir man för det första väldigt glad att höra henne prassla samt väsa/flämta i luren och då glömmer man allt. Vad gör en 80% verknings grad mot en 65% när man får höra sitt barnbarn i telefonen?. Jag glömde allt om brödet och spolade ner draven i toan. Då slog det mej, Hjälp! Jag skulle ju baka bröd. Jaha, får baka bröd nästa gång då. Nu är jag ju en "gammal" brödbakare. Intressant det du sa om att draven verkar binda mycket vatten, det stämmer nog bra det. Får väl för ärlighetens skull säja att jag bakade mycket mera för 10 år sedan, men då var jag rätt hyfsad på bakning. Jag har gjort fina surdegs bröd, kavring  samt mycket grova rågbröd. Ett tips: Skålla grovt rågmjöl tillsammans med draven samt  låt det svalna över natten, täckt av en bakduk. Dagen efter, inga öl när det gäller bakning, *L*, pytsa nu i en liten del rågmjöl samt bakvete special. Knåda degen ordentligt.  Låt degen jäsa i rumstemp i minst 1 timma gärna längre.   Dagen före allt detta gör en förkultur på jästen, ja bagerierna gör det i bland. Ta 15 g jäst 1,5 dl vatten samt  1 dl rågmjöl. Mixa detta i en skål. Täck inte över skålen, låt stå till nästa dag.  Häll "mixen" i degen tillsammans med ytterliggare 50 g jäst. Med förkulturen så har du fått en "liten" surdeg. Det gör brödet lite syrligt. Vill du göra det den långa häftiga vägen så bryr du dej inte om den extra mängden jäst utan låter förkultur jästen med ett flertal matningar bli din huvudjäst. Brödet blir mycket syrligare men enormt gott samt hållbart.
Lycka till

Krångla jag till det så beror det nog på testen av min milk stout, mycket mindre bränd men ändå en stout. Nöjd med den. Men min tyska vete öl, den är jag NÖJD med.

Hoppas på gott bröd

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20