1 Senast ändrad av NinjaRövardotter (2006-12-10 03:19:26)

Samuel Adams Boston Ale Clone (Jan hjälp)

Typ: All Grain
Datum: 2006-12-09
Volym: 20,00 L
Bryggare: NinjaRövardotter
Kok volym: 16,00 L
Kok tid: 60 min  Utrustning: 10L kastrull + 10L lakhink och en 20L lakhink.
Utbyte: 75%

Ingredienser

Mängd Sort Typ % eller IBU
5,00   kg  Pale Ale Malt    (3,9 EBC) 90,9 %
0,50   kg  Caramell Malt   (110,3 EBC) 9,1 %

25 g Goldings, East Kent puck [5,00%] (60 min) Humle 10,3 IBU
23 g Goldings, East Kent puck [5,00%] (60 min) Humle 9,5 IBU
1   g Magnum pellet [14,00%] (60 min) Humle 1,3 IBU
0,5   ml  Protafloc (Boil 20,0 min) Misc 
15 g Hallertauer kottar [4,80%] (15 min) Humle 2,9 IBU
15 g Hallertauer kottar [4,80%] (15 min) Humle 2,9 IBU
15 g Fuggles kottar [4,50%] (5 min) Humle 1,1 IBU
15 g Fuggles kottar [4,50%] (5 min) Humle 1,1 IBU
15 g Goldings, East Kent puck [5,00%] (1 min) Humle 0,3 IBU
15 g Northern Brewer kottar [8,50%] (1 min) Humle 0,4 IBU

Jäst: London Ale III (Wyeast Labs #1318) Yeast-Ale 

Öl profil

Förmodat OG: 1,062
Förväntat FG: 1,016
Förväntad alk/vol: 6.0%
Bitterhet: 29,7 IBU
Förväntad färg enligt ebc: 19,5 EBC

Mäsk profil
Maäsk PH: 5.4 
Sockerrast tillsatt 12,10 L vatten och hettar upp till 68,0 C och håller temperaturen 60 minuter.
Utmäskning 78 C i ca 15 minuter.

Kolsyrning och lagring
Planerad sockermängd för kolsyra 2.6g / Liter.
Total mängd: 132,9 g Socker.
Lagrings temperatur: 17 C Och lagras i ca 28 dagar.

Så vart det tillslut enligt beersmith smile Receptet är uträknat av Jan efter ungefär den smakprofil jag var ute efter. Nu är det juh igentligen ingen clon, får se hur den smakar först men det var åt det hållet jag siktade iaf. Körde med batchlakning och använde 2 olika set med utrustning för att se vad som gick bäst (10L och 30L). Har bara en 10L kastrull så fick dela receptet i 2 och köra dubbelt.
Hyffsat nöjd hittils iaf, nu är det upp till jästen att göra sitt, luktar fruktansvärt maltigt och smakar fint wink kan knappt hålla mig tills det e klart.
Kan passa på att kasta upp lite bilder från koket etc.

Första dagens lakning
http://www.humle.se/punbb/images/upload/LakningDag1.jpg

Andra dagens lakning
http://www.humle.se/punbb/images/upload/LakningDag2.jpg

Maltbedden från del2
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Maltbedd.jpg

Sista Litern
http://www.humle.se/punbb/images/upload/SistaLitern.jpg

Ca 8 Liter i grytan kokar upp
http://www.humle.se/punbb/images/upload/10LUppkok.jpg

Iof från en brown lager men ser juh likadant ut wink
http://www.humle.se/punbb/images/upload/LagerKok.jpg

Och sist men kanske viktigast, en bra bryggkompis som stannar hela koket.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/BryggKompis.jpg

(Bilderna togs med telefonen så inte världens bästa kvalitet.)

Sv: Samuel Adams Boston Ale Clone (Jan hjälp)

Gud va sugen jag blir på min nästa o första helmaltsbrygd när jag ser detta.
Ska bli riktigt roligt.

På flaska 1: APA
På flaska 2: Traquairförsök
På flaska 3: Veteöl

Hej

Trevligt, men går det inte att få det hela på svenska?
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Översatte så gott jag kunde smile

Jag och en vän gav oss på vår första helmaltsbryggd för ett tag sedan och gjorde då ett fel. Det blev ca 8 liter mindre vört än planerat. Detta glömde vi när vi doserade vissa delar av humlen vilket gav ett mycket mer humlestrakt öl än vi räknat med.
OCH det ölet på Bolaget som smakar mest likt vår öl är Samuel Adams Boston Ale (enligt mig, som inte är någon ölexpert)
Vi använde ungefär detta recept;
Malt:
4,8kg Maris Otter pale ale malt (Thomas Fawcett)
0,5kg ekologisk ljus karamellmalt (Carahell®) (Weyermann)
0.5gkg Honung
0,4dl "vanlig" sirap

Bitterhumle:
20 g Target humlepellets, 2005, 10% alfasyra
10 g Challenger humlepellets, 2005, 7.9% alfasyra

Smakhumle :
30g Northern Brewer humlepellets, 2005, 9.8% alfasyra

Aromhumle:
25 Styrian Golding humlepellets, 100 g, 2005, 3.7% alfasyra

Jäst:
German Ale jäst (Brewer's Choice 1007 Activator)

Mäskning i kylväska 90min vid 67 grader.
Vörtkok i 90 min med humle vid 30, 75 samt 88min in i koket.
Det blev ca 15l öl som n u har lagrats i Ca en månad vid 18 grader.

www.facebook.com/bjorwik

Kanon, får prova den när jag får tid smile

Just nu jäser det i ca 22 grader, kanske lite varmare. De 2-3 första dagarna stod den i 14grader. Vet itne riktigt vart jag vill ha den, tror jag vill ha fruktiga smaker men möjligt att jag får det i 14grader med? Har 0 erfarenhet av london ale III.

Tappade över den till sekundären idag. Jäser fortfarande och är inte ens i närheten av att börja klarna wink kommer nog få vänta till slutet av februari för denna.

Väldigt störande, har inte ens börjat klarna och funderar nu på om jag glömdeköra protoflac i denna, kommer inte ihåg säkert. Har dålig erfarenhet av öl som får stå länge för att klarna, speciellt efter den tappats om till sekundären så funderar på att tappa den på fat som den är och låta den stå så.
Har heller inte bestämt mig om jag ska jäsa fram kolsyran eller pressa in. Svåra svåra val.

Det kommer att klarna - det är en automatisk grej om du inte klantat till det och tror jag knappast. Ta det lugnt bara smile

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Mina Pale-Ale har börjat klarna rejält nu nån månad efter flasktappning. Dessutom har jag köpt Hoegaarden på bolaget som man kan jämför grumligheten med framför vännerna smile Ett bra tips för er som har trista vänner som inte tål grumligt öl...

www.facebook.com/bjorwik

Hehe den ska på fat så kan alltid skylla på att det är kylan som orsakar det wink Den luktar så vansinnigt gott och lager modellen vart skitgod så har svårt att vänta smile
Dessutom har jag bara dåliga erfarenheter av öl som ståt tpå sekundär längre än 3 veckor sad fick en infektion första gången jag bryggde öl, långa vita fluffiga trådar som gick från ytan ner i ölet, har för mig det var nån sort som tyckte om alkoholen men var många år sen nu så mins inte riktigt.
Om en vecka åker den på fat varelse den vill eller inte.

Så åkte den över på fat, såg även jag hadde fått små vita fluffkuddar på ytan men de var minimala så vidare angrepp är nog inget som kommer ske.  Beror med all sannolikhet på att jag tappade över till sekundären för sent, ölen hadde jäst klart och jag fick aldrig något skyddande koldioxidlock dessutom kickade jag under locket för att se hur klarningen gick. (Ibland går det på nån dag men icke i detta fallet). Som sagt, fat ligger det på nu och kolsyras, smakade halvsött utan kolsyra så svårt att avgöra men all jäsning är avstannad och ser ut som smutsigt vatten wink inte en chans att man kan läsa en tidning igenom detta nu smile osäkert om man ens skulle se att det var något på andra sidan.

Aja, smakade kanon iaf så kommer nog inte ens hinna klarna innan jag druckit upp det. Med tanke på att det var andra helmalten jag bryggde och dessutom i 2 delar á 10Liter så får man ta lite uppförsbacke smile ska kanske vara tacksam att allt händer på samma bryggd och inte är utspritt på flera ist.

Som sagt, tack Jan för hjälpen med att räkna ut receptet, från vad jag kände utan kolsyra hamnade vi där vi siktade. Mycket likt sam adams boston ale och helt i min smak. Ska prova ändra runt lite och brygga små sattser av variationer på det här receptet tills det är perfekt wink förmodligen desamma med lager varianten som är halvslut reda hehe.

NinjaRövardotter skrev:

Beror med all sannolikhet på att jag tappade över till sekundären för sent, ölen hadde jäst klart och jag fick aldrig något skyddande koldioxidlock dessutom kickade jag under locket för att se hur klarningen gick. (Ibland går det på nån dag men icke i detta fallet).

På tal som lång sekundärjäsning och för lång primärjäsning:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=999

www.facebook.com/bjorwik

Urk, kan inte förneka denna underbara ale´s tragiska öde längre sad Fortfarande grumligt och har bryggt en annan ale som jag tappade över till sekundären nu på samma jäst och den är kristall klar redan.
Får se sanningen i vitögat och inse att min 2 dagars 10x2L bryggd vart infekterad och det är därför den är tok grumlig och smakar därefter. 30L elgrytan med diverse malt och humle bör komma imorgon och lär behövas invigas så får köra detta recept igen nu då fast i en stor 20L bryggd ist för 2st 10L eftersom jag har gryta till de nu.

Ser inte fram emot att spruta ut 18L infekterad öl i slasken ifrån fatet dock =/ nästan så man får ta på sig ett sorgeband.

Lika bra att posta här antar jag. Bryggde i nya grytan idag. 5kg pale ale, 400g melanoid och 300g ljus karamell. Vet inte hur jag lyckades men jag fick og på strax över 70 (fortfarande lite för varm för att mäta så kommer ändras) och 24L vört. Mins jag rätt så brukar hydrometern visa mer juh svalare vätskan är så får se vart det hamnar. Svårt att tro jag har över 90% effektivitet med batch lakning så förmodligen visar min våg fel, kan inte komma på något annat.

Får se om jag orkar med koket ikväll eller om jag fortsätter imorgon.

Det kan ju också vara så att hydrometern visar lite fel. Vi hade samma höga effektivitet men blev misstänksamma.

Man bör kalibrera hydrometern i 20-gradigt bryggvatten, och inte i destillerat vatten.

När vi mätte bryggvattnet, kranvattnet alltså, så visade hydrometern 5 punkter för mycket, dvs att bryggvattnet hade ett G på 1005. Vi har testat båda våra hydrometrar och de visar ungefär 1005.

När vi tog hänsyn till utgångsvärdet blev vårt utbyte ca 86% istf 95%. Fast det är inte dåligt det heller smile

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Har kokat vörten nu och den står på kylning så ska prova med båda hydrometrarna när det blivit svalt + kolla i vatten.

18

E-ale,
kan du förklara varför kalibreringen ska ske med bryggvatten isf destvatten?
Ska bryggvattnet mätas efter det har kokats? Tänkte att bryggvattnet kanske blir något högre i densiteten iom att syremolekyler kokar ur?
Sedan ändrade jag mig efter denna tankegång:
[om vatten till huvudel består av H20 och syrgas av O2 samt att syre kokas ur vattnet torde vattnet bestå av fler väteatomer i förhållande till syreatomer jft med ursprungsförhållandet. Iom att syreatomen väger mer än väteatomen torde alltså det kokade vattnet väga mindre efter koket]
Stämmer detta?

Iofs mäts OG i en syrerik vört och FG i en syrefattig varför kalibreringen kanske borde ske i vatten med lagom mycket syre i?

Om hydrometer sedan visar 5 punkter för mkt är det då bara att dra av de på värdet man får för OG och FG (låter rimligt)?

19 Senast ändrad av E-ale (2007-02-02 16:20:42)

Destillerat vatten är bara vatten(H²O) medan kranvattnet också innehåller en del salter som gör att densiteten ökar. De mätningar jag glorde visade på en punkts skillnad mellan destillerat(från torktumlaren) vatten och kranvattnet. Har man riktigt hårt vatten(t ex Uppsala) kan det skilja ännu mer och därför bör man mäta bryggvattnet.

Den lilla mängd syre som finns i vattnet och som försvinner vid kokningen tror jag är försumbar.

Om vattnet innehåller olösta gaser som t ex syre så sjunker densiteten. Det beror på att gasen är som bubblor och inte som atomer eller molekyler, viktskillnaden mellan väte- och syremolekyler är helt oväsentliga i sammanhanget. I t ex omedelbar anslutning till ett vattenfall kan det vara svårt att simma då det finns så mycket bubblor i vattnet att densiteten kanske är bara hälften av den normala.

Men du kan själv prova. Tappa upp vatten en liten kastrull och mät, koka upp och låt svalna och mät på nytt.

Det är riktigt att man drar av det kalibrerade värdet från både OG och FG. Eller se det som en relativ mätning och ta skillnaden mellan BBG(Before Boiling Gravitiy) och ABG(After Boiling Gravity) ungefär som före och efter jäsning.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Glömde mäta men det kommer nog bli bra wink
Öppnade en boston ale nyss och inser genast att denna alen inte kommer smaka i närheten =/ Den har nån mörkare ton jag inte tänkt på tidigare, ganska best och bör nog jäsas i låg temp med ale jäst eller hög temp med lager jäst.
Dessutom smakar den inte så värst mycket humle. Nästan bara maltsmaker och beska.