Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Vi håller på och planerar att ta hem Fermenator cylindrokoniska jäskärl från USA (www.fermenator.com, se även artikel i senaste Hembryggaren). De finns i tre storlekar: 7, 14.5 och 27 gallon, dvs 26.5, 55 och 102 liter.

Gissningsvis kommer priserna att hamna någonstans runt 5500, 6000 respektive 7500 kr inklusive moms.

Frågan är nu bara hur stort intresset är för respektive storlek. Är det någon här som är sugen?

-- Svante

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

det är litet väl dyrt, men vad är kärlens mått?

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Var inte så svårt att hitta på deras sida;
http://www.fermenator.com/Features.htm

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Om man för 500 kr mer får 55 liter istället för 26.5 liter är det nog inte så många som kommer köpa den minsta storleken, det är iaf vad jag tror.

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Tycker också det verkar lite dyrt för en privat hobbybudget.

Bryggarklubbar och andra verksamheter som kanske har en del intäkter i form av medlemsavgifter och annat kanske kan vara intresserade av de större modellerna där flera personer som brygger tillsammans kan dela på kostnaden och att inte utrustning står oanvänd när man inte brygger? Man har  ju som ensam troligen inte en jäsning på gång alla 52 veckor under ett år, så flera personer i en klubb skulle ju lätt kunna dela på ett kärl och därmed dela på kostnaden och kapaciteten.

/Fredrik

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Jäskärlen från http://www.minibrew.com/ kanske skulle kunna vara nått?

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

om jag skulle vara intresserad av plastgrejer så ska det vara rejält billigt, i klass med jäshinkar. det är nämligen så att jag har dåliga erfarenheter av plasttunnor från min tidiga bryggarkarriär. det var dyrt men trots det gick det sönder rätt så fort. plast är ömtåligt, och jag kan redan nu se sprickbildningen kring ventilerna!

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Någon som provat att gå loss på en jäshink med värmepistol och se hur formbar den är? Jag köpte en värmepistol för 99 kronor som jag egentligen hade tänkt torka jäst med men kom på att kanske skulle man offra en jäshink och se vad som händer? Alltså belasta botten och sedan värma upp hinken med pistol och kanske kan man rent av forma den till en kon? blir plasten för utmattad tro? Någon som rent av redan provat och kan bespara mig en förstörd jäshink? fick man väl till formen kunde man ju sedan montera ventiler och bygga ett billigt stativ i form av en träkonstruktion.

Inte i samma klass som en i stål kanske men iallafall smile

/Fredrik

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

bra idé!

man kan nog använda sig av en billigare 10 l-hink för att testa principen at forma plast med värme. jäshinkar och vanliga plasthinkar är ju gjorda i samma material.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

När jag monterat ventiler i plasthinkar så brukar jag inte borra utan jag har en gammal penn-lödkolv och kör rakt igenom bara, och den brukar smälta plasten fint. När det sedan svalnar så brukar det stelan igen.

Värempistolen har två lägen 350 och 600 grader tror jag? En lödkolven är normalt kring 350 så den lägsta effekten torde räcka.

Hmm, kanske går det rent av att svetsa ihop plastdetaljer med värmepistol?

/Fredrin

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Kan pröva med en mindre hink från CO för 10 kr, hur tror ni man bäst formar konen?

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Svårt att säga? JAg skulle nog börja med att belasta botten med ett konstant tryck, typ en stav/kvastskaft eller nåt och sedan kanske värma runt kanterna, och se hur det utvecklar sig. Frågan är hur töjbar plasten är, utan att gå sönder. Pga geometrin behöver man ju töja ut plasten en del också.

Om du testar så hör av dig. Jag är också lite sugen på att testa, men jag vete inte om jag har någon liten hink. Synd på en stor kanske.

/Fredrik

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Ok jag testar nu, man kanske kan borra ett hål MITT i botten och fästa nån typ av tyngd, aja, det är en 10 liters hink jag testar med, med tunnare plast än jäshinken, så om den går sönder behöver det inte betyda att det inte funkar för jäshinken.

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Spännande! Tyngd kanske går om du har någon! Annars kanske detta går om du har handtag på hinken?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/1.jpg

Kvaliteten på ritningen är inte världsklass men ändå smile

/Fredrik

15 Senast ändrad av viiktor (2005-05-12 16:25:15)

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

ok det gick inte så bra med den lilla hinken, frågan var om jag använde för tunga tyngder, om botten var för tunn (max 1 mm) eller om det helt enkelt inte går, jag fick den att "kona" 2-3 cm neråt innan den gick sönder, och den blev ganska bucklig, det skulle säkert gå mkt bättre om man hade en bra form av nått slag, föresten hur stor lutning måste man ha på konen för att det ska fungera som det är tänkt?

Edit: Grejen är, tror jag, att man måste lägga tyngd på hela botten samtidigt, minst ute i kanterna och mest i mitten.

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Var gick den sönder? och var värmde du? Blev det hål i den? eller lossnade hela botten från själva cylinderna?

/Fredrik

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Om man fick tag i en kon som dom har på vägarna så placerar man hinken uppochner på den och sen värmer man på tongue

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

först så la jag en stor vikt i den, kanske 4-5 cm mindre än botten, och så värmde ja längst ut i kanterna, det gick bra och så "sjönk" botten ner med 1-2 cm, sen la jag en mindre vikt och värmde lite längre in från kanten, det gick inte lika bra , då lossna den delen som vikten låg på sad

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Hmm... va fasen jag provar också smile.. jag tar en stor hink... jag tar den sunkigaste hinken jag har... nu får det bära eller brista... återkommer med rapport smile

/Fredrik

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

bra bra tongue, ska köpa 2 hinkar på lördag, en som jag behöver, och en som jag kan leka med smile

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Gick på pipan smile

http://www.humle.se/punbb/images/upload/55_1.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/2.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/3.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/4.jpg

Jag fick iallafall reda på att brandvarnaren fungerar väldigt bra.

Slutsatsen är att det *kan gå* men det är extremt känsligt. Börjar det väl smälta för mycket blir det snabbt hål. Jag försökte snurra på hinken för att få jämn effekt.

Först hände ingenting, eller det gick vääldigt långsamt. Då ökade jag värmen, höll närmar etc. MEn då blev det för varmt, vips så tunnades botten ur på vissa ställen och så blev det hål.

Kanske om man är tålmodig och värmer hela jämt under långt tid, det svåra är nog att värma hela jämt lagom mycket.

/Fredrik

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Synd, måste gå på nått sätt, får tänka igenom det ordentligt innan jag prövar.

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Prova med kokande vatten eller ånga. Jag dekanterade ny kokt vatten sist jag gjorde pilsner och min hävert av plast blev som en ny kokt spagetti. När den långsamt kallnade kunde jag forma den så att det gick att använda den igen. Det går kanske att ställa hinken ovanpå en kastrull med kokande vatten i. Eller häll kokande vatten i hinken.
Lasse O.

24 Senast ändrad av viiktor (2005-05-12 22:56:44)

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Man kanske skulle kunna få dom som tillverkar jäshinkarna att göra cylindrokoniska jäskärl, borde inte vara såå mkt dyrare, dvs om man gör egna hål och monterar egna ventiler.

Annars kanske sand kunde vara en bra "vikt"?

Sv: Fermenator - cylindrokoniskt jäskärl från USA

Gå till skroten i stället och leta reda på en kon istället. På ett sådant ställe är det bara tänka på allt kul man kan göra med alla sakerna. Den kona jag hittade på skroten fick jag för 150 kroner och det är ju bara en och halv jäshink i prisfråga.
och då rymde den 55 liter också. Så strunta i det där med att forma hinken. Men annars så får ni gärna för mig fortsätta med det där men det låter som en sår uppgift. men lycka till.