Hjälp med Witdesign Amarillo och Cascadehumlad
Vill någon som har bryggt belgisk veteöl komma med synpunkter vore jag tacksam, jag vet inte hur receptet ska se ut alls så jag börjar med lite allmänna frågor/funderingar!
Jag ämnar alltså brygga en belgisk wit men vill att den smakar "mer" Wit än vad de wit man kan köpa på systemet gör. Alltså: de smaker som oftast förknippas med en wit vill jag ha i större koncentration än vad som är brukligt.
OG kanske 1050-1060
FG 1020-1025
Jag ser alltså gärna att ölkroppen är fylligare än vanlig wit med mer restsötma.
Humlesorterna Amarillo och cascade är jag nyfiken på och tänkte prova dem. Skulle deras smakprofil passa i en wit? Funkar dessa sorter både som besk-, smak- och aromhumle? Finns det något man bör tänka på när dessa sorter används, jag tänkte främst på hur det blir med de intensiva citrustonerna?
Om jag kör med en partiell mäskning hur mkt pilsnermalt (skulle PaleAle malt fungera?) måste jag använda i relation till vetemalten/andra extraktgivare (vete -havregryn)
[Alltså för att erhålla tillräckligt med encymer från pilsner- Pale alemalten]
Jag funderar på att sedan bara använda vetemaltextrakt för att få tillräcklig kvantitet vört.
Vilka specialmaltsorter kan(bör) man blanda för gott resultat i en wit?
Funderar på omältat vete och havre, bör de vara i flingform? Om omätat vete används utesluter det användning av vetemalt?
Mäskningen undrar jag lite om också. Fungerar det att bara ha en rast eller måste stegmäskning användas? Varför isf? Förklistring antar jag måste göras innan.
Slutligen, eftersom jag bor i Uppsala funderar jag på om avhärdning är ett måste i en Wit; vad tror ni?
Många frågor, men kanske några kan bli besvarade.