1 Senast ändrad av mw (2007-01-19 14:14:06)

Hjälp med Witdesign Amarillo och Cascadehumlad

Vill någon som har bryggt belgisk veteöl komma med synpunkter vore jag tacksam, jag vet inte hur receptet ska se ut alls så jag börjar med lite allmänna frågor/funderingar!

Jag ämnar alltså brygga en belgisk wit men vill att den smakar "mer" Wit än vad de wit man kan köpa på systemet gör. Alltså: de smaker som oftast förknippas med en wit vill jag ha i större koncentration än vad som är brukligt.

OG kanske 1050-1060
FG 1020-1025
Jag ser alltså gärna att ölkroppen är fylligare än vanlig wit med mer restsötma.

Humlesorterna Amarillo och cascade är jag nyfiken på och tänkte prova dem. Skulle deras smakprofil passa i en wit? Funkar dessa sorter både som besk-, smak- och aromhumle? Finns det något man bör tänka på när dessa sorter används, jag tänkte främst på hur det blir med de intensiva citrustonerna?

Om jag kör med en partiell mäskning hur mkt pilsnermalt (skulle PaleAle malt fungera?) måste jag använda i relation till vetemalten/andra extraktgivare (vete -havregryn)
[Alltså för att erhålla tillräckligt med encymer från pilsner- Pale alemalten]

Jag funderar på att sedan bara använda vetemaltextrakt för att få tillräcklig kvantitet vört.

Vilka specialmaltsorter kan(bör) man blanda för gott resultat i en wit?
Funderar på omältat vete och havre, bör de vara i flingform? Om omätat vete används utesluter det användning av vetemalt?

Mäskningen undrar jag lite om också. Fungerar det att bara ha en rast eller måste stegmäskning användas? Varför isf? Förklistring antar jag måste göras innan.

Slutligen, eftersom jag bor i Uppsala funderar jag på om avhärdning är ett måste i en Wit; vad tror ni?

Många frågor, men kanske några kan bli besvarade.

Sv: Hjälp med Witdesign Amarillo och Cascadehumlad

Hej

Du kan titta och inspireras av mitt recept i SHBF databas.
Den heter snow leopard wit.

Jag är mycket nöjd med den.
Domarna tyckte den var lite för kraftig och smakrik för att vara perfekt typmässigt.
Men det räckte ändå till en guldmedalj.

Amarillo ger en citruskaraktär som passar bra.
men då får du nog dra ner på apelsin/citron för att inte få för mycket.

Det är ingen större skillnad på pale ale o pilsner idag så pale ale går nog bra.

Jag vet inte förhållandet men 50/50 borde räcka.

Den största risken med att utesluta proteinrast är att det blir en grumlig öl, men belgisk wit ska vara grumlig så det borde vara OK

Jag använder krossad omältad korn och havre.
De kokar jag gröt på först.

Jag bor också i Uppsala.
Avhärdat vatten (salt avhärdning) rekommenderas inte.
Det viktigaste är att Ph hamnar rätt.
Jag justerar Ph med syra samt späder ibland med destvatten.
Den största nackdelen med karbonat hårt vatten är att det blir kärvt med mycket humle.
En wit har bara lite humle så det kanske funkar ändå.
Stora delar av Uppsala får mjukt vatten om någon månad, då slipper vi det problemet.

Jag har en wit på jäsning just nu.
Om du kan hålla dig några veckor så kan du få kika på det receptet och smaka ölet.
Det är ofta lättare att ha en smak o recept att utgå ifrån när man ska designa recept.

Hälsningar
Kjell

Tack Kjell!
Jag ska glutta på ditt recept och om det räckte för guld torde det vara ganska drickbart;)

"Avhärdat vatten (salt avhärdning) rekommenderas inte"
Hur går en sådan till, alltså saltavhärdning? Jag hade iofs bara tänkt låta vatten stå ett tag för att få barbonaterna att fälla ut.

Vilken pH kan rekommenderas? Finns det några pHnivåer som det kan sägas nåt generellt om så att det går att dra några slutsatser om pH och smak i förväg?

"Stora delar av Uppsala får mjukt vatten om någon månad, då slipper vi det problemet."

Jo jag läste det men det kliar litet i fingrarna....."Någon månad" är en lååång tid.

"Om du kan hålla dig några veckor så kan du få kika på det receptet och smaka ölet.
Det är ofta lättare att ha en smak o recept att utgå ifrån när man ska designa recept."

Inget hindrar att jag provar wit flera gånger. Kan ju vara kul att ha en pre- och en postWit. Vore intressant att smaka skillnaden.

Och ja, jag avsmakar gärna din brygd (i rent forskningssyfte alltså:D)

MVH
Magnus

Hej
Saltavhärdning är det som de flesta villor har.
Jag kommer inte riktigt ihåg hur det går till.
Tror att calsiumet byters mot natrium och karbonaterna (som är de man vill få bort) blir kvar.

Den kommunala avhärdningen funkar på annat sätt.

Vet inte om det funkar att bara låta det stå.
Men om man kokar upp vattnet och låter det stå över natten så funkar det.
Jag gjorde så förut.

/Kjell

Hur såg ditt recept ut? Det vore kul att brygga den men som partiell mäskning. Intressant se hur stor skillnaden blir.

Receptet bygger på snowleopard wit receptet.
Jag skickar exakt recept till dig privat i kväll eller imorgon.

/Kjell

Flyttade den här tråden till Recept och bryggloggar.

-- Svante