Hur mycket vågar man prima?
Hur många gram socker per liter kan man ha i (maximalt) om man inte vill riskera flasksprängning. Jag använder svenska 50cl-flaskor.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hur mycket vågar man prima?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hur många gram socker per liter kan man ha i (maximalt) om man inte vill riskera flasksprängning. Jag använder svenska 50cl-flaskor.
Det beror ju givetvis på hur mycket luft du lämnar i flaskorna men jag skulle inte ta mer än 4gram (annars blir det så mkt kolsyra i ölen).
4 gram? Jag brukar ta 5 gram per liter som standard och tycker att ölen blir "normalkolsyrad" då. Eller menar du 4 gram per flaska?
4gram/50cl menade jag (vilket jag tycker är i mesta laget)
Ibland tillsätter jag socker direkt i flaskorna och då tar jag ungefär 3 kryddmått/50cl och 2 kryddmått/33cl. Jag har gjort det några gånger och det brukar bli bra.
Annars använder jag denna sida ofta: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa … ation.html
Låg CO2 socker 3.77 gr/malt 5.99 gr (Ale)
Medel CO2 socker 5,77 gr/malt 9,18 gr (Lager)
Hög CO2 socker 7,78 gr/malt 12,37 gr (Vete öl)
Allt för 1 liter.
Något jag hittat här nånstans tror jag.
Hejsann
Ninja, dom mängderna malt du skriver är det maltextraxt? EX: 3,77gr/malt 5,99gr. Vad menar du med det? Jag brukar ha ca 4-5 g/liter för Lager. 5-6 g för Ale. 8-9 g för Veteöl. det är socker alttså per liter. Sedan beror det på vilken temp ölet har haft på sekjäsning.
Bo
Hej Ninja.
Sorry måste skaffa mej nya glasögon. Du beskrev ju kolsyran perfekt.
Bo
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hur mycket vågar man prima?