Skapa förkultur på öl

Hejsan, har läst lite varstans hur man framförallt för belgiska ales gör en jästkultur på en öl från en flasköl, t.ex Affligem eller Orval.  Hur bär man sig åt?  Är det bara att tillsätta lite vatten och malt/socker, eller måste det till egen jäst, eller flera flaskor?  Kort och gott, finns det speciella "recept" på att göra en egen bryggjäst utifrån sin favoritöl?

Funkar det för andra ölsorter än de belgiska?

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Skapa förkultur på öl

Hej

Jag har inte provat själv, så ta för det är. Spara ca 4-5 flaskor med "bottensatsen" kvar. Koka en lag på ca 50 g torr ljus maltextrakt samt samma mängd vatten. Kyl "vörten. Ta fram en ciggtändare, tänd den på högsta nivå samt kör den runt flasköppningarna. Pytsa i slattarna i vörten. Skaka som en vilde i några minuter. Vänta 1-4 dagar. Börjar det då att bli skum på ytan då har du fått i gång en jäsning i varje fall. Vänta i 1.-2 dagar. Gör en förkultur på 75 g maltextrakt samt 2 dl vatten. pytsa i resulatatet från flaskorna i den nya vörten. Skaka som en dåre i gen och vänta. Börjar det bubbla samt jäsa i den nya vörten så har du antagligen fått igång en kultur. Men sen om den är ok i renlighet är en anna sak. Jag är ingen expert på detta. Det är på ett ungefär hur man gör. Ta mängderna maltextrakt med en nypa salt. Men får du en ordentlig jäsning så prova vet jag. Det är ju det som är tjusningen med att brygga. Det kan gå åt skogen men samtidigt så kan du få ett enormt häftigt gott öl. Men fråga annars Jan "den galne" dansken, han är bra på sånt.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Jag har odlat jäst från chimay blå och gjort en belgisk stark ale med bra resultat. Jag gjorde en vört på maltextrakt som jag hällde på den tömda chimayflaskan. Jäste upp detta och gjorde sen en större förkultur som jag jäste mitt öl med. Kör ungf. samma vörtstyrka som vörten du ska jäsa.,

Lycka till

Tack Bo och Christian!  Jag får prova och se.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.