Lakning och maltkrossning
Hej på er!
Jag har sökt runt lite och lakning ser ut att vara det mest populära ämnet. Men vad gör det när man strår där med en statt urmäskning?! Hur som helst så prövade jag i mellandagarna på att brygga en Pale Ale, med 3kg Pale ale malt, 0,4kg mörk karamell och 0,3 amber malt vilket skulle ge ca 17L bryggd. Jag krossade det hela i en stenkvarn och resultaten skiljde sig inte nämnvärt från vad den krossade malten man köper gör, möjligtvis fanns där en antydan till lite "sågspån" om man skakade runt malten. Jag mäskade in i en enstegsmäskning vid 76 grader och med 7,5 L. Mäsken tömde jag därefter över i en hink där jag borrat botten full med 3mm hål. Resulatet blev att mäsken satte sig direkt. Jag provade att använda en saft-Maja men det fungerade inte heller, så jag fick konstat ruska upp bädded med en silslev. Det intressanta var att SG började sjunka drastisk och det som till slut hamnade i jäskärlet var bara 12L med ett SG på 1.049. Jag spädde ut det lite för att beskan inte skulle bli för stark och hamnade på 15L med SG 1.043. Efter fyra dagars jäsning tappade jag om till en nytt kärl och uppmätte ett SG på 1.004! Kommer detta bli drickbart?
Är det krossningen som ställer till det för mig eller måste jag bygga ett bätter lakkärl och har detta med att göra att jag fick så dåligt utbyte, lakning tog ändå ca 90minuter?
Jag har tidigare använd ett större kopparkärl med en konvex grovsil vid spigoten och inte haft några som helts problem.
/
Erik