Har du ett mikroskop är det ofta enkelt att direkt se om det är jäst, mögel eller bakterier, eller en blandning. Mögelsvampar bildar normalt pärlband eller vävliknande struktuer liknande bomull (tex penicillin), och bakterier är mycket mindre är jästceller.
Jag skulle tippa på att det är jäst också. Jag har nog aldrig fått mögel i öl. Däremot har jag fått olika sorters mögel på ytan av ojäst vört som stått i luftkontakt, speciellt om där funnits okonverterad stärkelse kvar. Vissa mögel luktar karakteristiskt, tex grönmögel. Det känner man lång väg utan att vara mögelhund. Sen vissa andra tycks fullkomligt doftlösa.
Mögel kräver vad jag vet normalt syre för att växa? så i normalfallet borde det inte vara något större problem att få några större mängder mögel inuti en ölbehållare om man inte tillför syre? Men kanske finns undantag.
Att jäskolonier kan bildas på ytan i samband med omtappning, speciellt om det finns mycket socker kvar och jästen aktiveras av syre från ytan låter inte så konstigt. Jäste växer då mest vid utan eftersom där finns mest syre efter omtappningen.
Om det är jäst, och ölen inte har några fulsmaker/fuldofter tror jag inte det är någon fara.
/Fredrik