Strul
Hej
En liten jul/nyårs historia om en strulig bryggning. Efter att firat jul hos min dotter och hennes kille och min lilla Jordgubbe, deras snart 1-åriga dotter. Mellandagarna hade jag tagit semester. Vaknade tidigt en morgon pigg som vanligt. Bryggning i morgon, yes. En Weisen kanske, för att testa tålamodet på det nya året med en ny regering (skojar?) En Weihenstephan jäst krossades. Till dom gamla guldpåsarna använde jag gummiklubba, det går inte nu längre, märk min ord. Jag provade med gummiklubban, jag fick med ett papper försöka lirka i resultatet ,utspritt på bordet i ett dc-mått. Nåväl nu till Weissen. Mäskade in 3,5 KG Vetemalt samt 2,5 kg Palemalt (ja jag vet) Började med en 30 min rast på 40 c. Eftersom min mäskhink är så enorm isolerad med liggunderlag ända ner i botten(tjockleken är ca 7 cm) så kan jag ej ha den på spisplattan för att stegra temp. Så nu gällde det från proteinrast till utmäskning dekoktationer. Puuh. Från protein till försockring 1, till försockring 2, till utmäskning. Det skulle ta tid det, och det gjorde det. Proteinrasten gick snabbt, Men sen börja eländet, tog ut ca 35% tjock mäsk, kokade upp den, har fått ny spis, den är superslö, det tog evighet att få mäsken till kokning, efter återförandet blev temp ca 61 c. Ridå! Hade redan tidigare i inmäskningen tagit för mycket vatten, mäsken blev välling. Med en temp på 61 c gick ju inte att ha som försockringsrast. Det blev bara att värma upp hela mäsken i 2 grytor till ca 68 c och återföra. Med den nya superslöa spisen så tog det ju en bra stund, givetvis så steg tempen mot slutet väldigt snabbt. Fick pytsa i kallvatten till den redan mycket lösa mäsken. Till slut så fick jag i vällingen i lakhinken, fyllde på med vatten så det steg äver falskbotten, jag Hade Fredriks stekskydd, samt vakumrör.
Färsta 2 literna rann på bra, samlade upp dom och började laka. Första 5 literna gick ok, sen allt saktare. Fick röra om i mäsken samt samla upp och återföra. Hör och häpna det tog 2 timmar att laka ut 25 liter vört. Du Milde. Efter kokning med 100 g Perle @1,7% så funka allt hyfsat bortsett från att jag halkade ett par gånger samt fick ryggskott när jag skulle tappa en hink från sköljvatten. Min broder fick komma och hjälpa mej. När han kom så avsmakade jag en Bamberg rök öl. Det var premiär för mej. Mycket god, nästa projekt. Nu efter 24 timmar så jäser ölet på riktigt bra. Bara en liten betraktelse att i bland så krånglar det mesta. Men nu är det glömt samt att rök öl är det som gäller nu. Men då blir det Infussion som gäller. Nu bubblar det på bra i jäsröret.
Gott Nytt År till alla på denna lista. Det är tur att ni finns. Jag skall plåga er nästa år oxså.
Bo