Strul

Hej

En liten jul/nyårs historia om en strulig bryggning. Efter att firat jul hos min dotter och hennes kille och min lilla Jordgubbe, deras snart 1-åriga dotter. Mellandagarna hade jag tagit semester. Vaknade tidigt en morgon pigg som vanligt. Bryggning i morgon, yes. En Weisen kanske, för att testa tålamodet på det nya året med en ny regering (skojar?) En Weihenstephan jäst krossades. Till dom gamla guldpåsarna använde jag gummiklubba, det går inte nu längre, märk min ord. Jag provade med  gummiklubban, jag fick med ett papper försöka lirka i resultatet ,utspritt på bordet i ett dc-mått. Nåväl nu till Weissen. Mäskade in 3,5 KG Vetemalt samt 2,5 kg Palemalt (ja jag vet)  Började med en 30 min rast på 40 c. Eftersom min mäskhink är så enorm isolerad med liggunderlag ända ner i botten(tjockleken är ca 7 cm) så kan jag ej ha den på spisplattan för att stegra temp. Så nu gällde det från proteinrast till utmäskning dekoktationer. Puuh. Från protein till försockring 1, till försockring 2, till utmäskning. Det skulle ta tid det, och det gjorde det. Proteinrasten gick snabbt, Men sen börja eländet, tog ut ca 35% tjock mäsk, kokade upp den, har fått ny spis, den är superslö, det tog evighet att få mäsken till kokning, efter återförandet blev temp ca 61 c. Ridå! Hade redan tidigare i inmäskningen tagit för mycket vatten, mäsken blev välling.  Med en temp på 61 c gick ju inte att ha som försockringsrast.  Det blev bara att värma upp hela mäsken i 2 grytor till ca 68 c och återföra.  Med den nya superslöa spisen så tog det ju en bra stund, givetvis så steg tempen mot slutet väldigt snabbt. Fick pytsa i kallvatten till den redan mycket lösa mäsken. Till slut så fick jag i vällingen i lakhinken, fyllde på med vatten så det steg äver falskbotten, jag Hade Fredriks stekskydd, samt vakumrör.
Färsta 2 literna rann på bra, samlade upp dom och började laka. Första 5 literna gick ok, sen allt saktare. Fick röra om i mäsken samt samla upp och återföra. Hör och häpna det tog 2 timmar att laka ut 25 liter vört. Du Milde. Efter kokning med 100 g Perle @1,7% så funka allt hyfsat bortsett från att jag halkade ett par gånger samt fick ryggskott när jag skulle tappa en hink från sköljvatten. Min broder fick komma och hjälpa mej. När han kom så avsmakade jag en Bamberg rök öl. Det var premiär för mej. Mycket god, nästa projekt.  Nu efter 24 timmar så jäser ölet på riktigt bra. Bara en liten betraktelse att i bland så krånglar det mesta. Men nu är det glömt samt att rök öl är det som gäller nu. Men då blir det Infussion som gäller. Nu bubblar det på bra i jäsröret.

Gott Nytt År till alla på denna lista. Det är tur att ni finns. Jag skall plåga er nästa år oxså.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Strul

Hehehe ja ibland kan hembryggning vara en upplevelse utöver vad man förväntar sig wink

Roligt att läsa om dina strapatser Bo.

Gott nytt t-bax!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Gott nyår till dig också Bo och ja - vetemalt är ren skit att jobba med alltså - i Tyskland kallar man även weissbier för scheisse-bier just pga veten - att det tar evigheter att laka ur med det. Gissa varför jag nu mera endast använder mig av kornmalt? smile

Vänliga Hälsningar
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag gjorde min första Dunkel Weissen i onsdags.
2 kg vetemalt
1 kg pilsnermalt
1 kg Münchenermalt
0,216 kg Dunkles caramalz
0,050 Pale chocolate

40 (15)- 50 (15) - 62 (60) - 72 (20) med dekoktion den sista tempen. Tog c:a 3 timmar utan strul!

Lakade ut 24 liter på 50 minuter, gick som en dans.
15 gram Hallertauer Mittelfrüh 60 min
15 gram Hallertauer Mittelfrüh 20 min

BC 3068 (Weihenstephan Wheat)

En del har tur wink

5 Senast ändrad av janne (2006-12-30 22:23:53)

Verkar vara många med Weihenstephan jäst i dagarna.
Jag gjorde en igår.
Visserligen hade jag bara 1.6kg vete så det fick bli:
1.6kg vetemalt
3.3kg Pilsner

10g Perle 60min
15g Hallertauer Mittelfrüh 15min

WYeast 3068 Weihenstephan Weizen

Laknigen gick som en dans smile

Skulle gärna ha haft mera vetemalt, men har man dåligt i lagret får man skylla sig själv sad

Hej

Men ibland så tror jag att Gambrinus står på oss lite "klantiga" ölmakares sida, vi som i bland  inte alltid lyckats till 100%. För det mesta så fungerar bryggningen alldeles utmärkt och vi får fram öl som vi njuter av. Detta inlägg är en betraktelse till alla vi som svär ve och förbannelse över att det inte blir som vi allt önskar. Ni som alltid lyckas, kan sluta läsa här.  Jag tycker att brygga öl det är som att leva. För det mesta så funkar ju livet alldeles utmärkt, men i bland så drabbas vi av olika saker i livet. Vi kan bli av med jobbet av olika anledningar, mycket billigare i KIna m.m. Vi kanske går i genom en skilsmässa från någon som vi en gång i ett tidigare liv betytt mycket för. Livet kan ta mycket konstiga vägar utan att vi först kanske inte förstår. Jag tror, och det är bara vad jag tror, att utan motgångar förluster eller annat så tror jag att man som människa blir fattigare i sitt liv. Har man alltid haft det enkelt så tror jag att man blir fattigare i själen. Man har svårt att förstå att livet inte alltid går rakt fram i 110 km på en motorväg, utan ibland så måste man in på svårkörda krångliga småvägar innan man kommer ut på motorvägen igen. Så ölbryggning för mej, är samnflätat med mitt liv, ibland så funkar även lakningen med vete, för det mesta så går det kanske inte så snabbt att laka ut vetemäsken, men vem har sagt att allt skall gå så snabbt i livet. Ni långsamma lakare, lyssna på en bok i MP3 spelaren, sjung, eller gör vad du önskar under tiden. Relax have a homebrew.

Bo

Hej alla bryggare.

Angående min struliga wissen bryggning i slutet av året, den som det var ett så elände med att laka, i dag så provsmakde jag första flaskan. En ordentlig kolsyra, ett bra skumlager, smak av banan, fin fenolsmak, mycket nöjd så länge. Skoj att en strulig bryggning resulterar till slut i en hyfsad öl. Senaste lakningen föresten, efter lite modifiering av lakärlet resulterade i en kanonlakning, fick stänga utloppsventilen till 90% mot tidigare ha haft den helt öppen, *Livet leker* Ölet var en milkstout 220 g laktos till 14 liter. Stått på flaska i 7 dagar, kolsyratest nästa fredag. Hej och godnatt, nu skall jag se Dracula på TV 4. Vampyröl nästa gång kanske.

Bo

Kenneth skrev:

Jag gjorde min första Dunkel Weissen i onsdags.
2 kg vetemalt
1 kg pilsnermalt
1 kg Münchenermalt
0,216 kg Dunkles caramalz
0,050 Pale chocolate

40 (15)- 50 (15) - 62 (60) - 72 (20) med dekoktion den sista tempen. Tog c:a 3 timmar utan strul!

Lakade ut 24 liter på 50 minuter, gick som en dans.
15 gram Hallertauer Mittelfrüh 60 min
15 gram Hallertauer Mittelfrüh 20 min

BC 3068 (Weihenstephan Wheat)

En del har tur wink

Hej K

Lurar på att göra en liknande nästa vete öl, först en wit om 14 dagar seda en dunkel. Vilket og fick du på din dunkel? Jag har för mej att jag läste att du var nöjd med den men det var någon mängd malt du ville öka om du skulle göra om den.
Vete öl är gott

Bo