Jag är i dagsläget inte lika övertygad om att det inte har betydelse. Det är en av de saker som jag personligen har som pågående projekt under utvärdering.
Jag kan inte säga att det ger problem eller blir sämre, för många gör det uppenbarligen utan större problem, men jag är inte heller övertygad om att det inte spelar roll.
En del i mina funderingar går ut på att det möjligen kan finnas vissa skillnader mellan vinjäsningar och öljäsningar eftresom vinjäsningar innehåller en högre andel glukos. Och effekten av syret kan iallafall rent teoretiskt vara annorlunda bereonde på glukoshalten.
Förvisso trycks luften bort av CO2, men tar tar en viss tid. Och tiden är längre ju mer luft man har.
Det som jag personligen spekulerar i som möjligen kan påverkas av luftfickan är
1) estersyntesen kan minskas pga extra syreupptag -> mindre acetat estrar, sen om det är bra eller dåligt beror såklart på hur man vill ölen ska smaka. Syre, och speciellt sen syresättning vet man fördröjer initieringen av estersyntesen... - frågan som jag ställer mig är hur signifikant det är i praktiken, jag har inte svar ännu
2) bildning av organiska syror och aldehyder... gröna äpplen tex
3) för mycket syre kan möjligen också led till en torrare utjäsning, huruvida det är önskvärt beror också på
Jag skulle nog föredra en mer lagom behållare.
/Fredrik