PROBLEM: jästen verkar inte orka kolsyresätta den buteljerade ölen.
Hej bryggare, jag har några frågor till er.
1)
Min belgiska öl smakar vid uppkorkandet inte som den ska. Kroppen är tunn, smaken väldigt söt och det finns knappt någon kolsyra. Den luktar dock mycket gott och är härligt eldig i eftersmaken men det går inte att avgöra om ölen är stark förrän man ställer sig upp.
Ölen hade en OG på runt 1000 till 1100 och FG 1015. Jag har inte receptet framför mig men det var en helmaltsbrygd och råvarorna bestod huvudsakligen av Pale ale malt, karamelliserat socker och Belgian Abbay ale jäst. Det var ingen extrem mängd socker men uppgick till ungefär 15%. (ja just det, ölen skulle föreställa en W12 clone)
Primärjäsningen fick god fart i början för att efter några veckor avstanna totalt( vid ungefär 1040). Några veckor senare (utan vidare resultat) beslöts att Scottish ale jäst skulle föras i och den jäste ned ölen till 1015.
Jag gissar alltså att jästen är så utmattat att den inte orkar jobba vidare.
Förmodligen skulle ny pigg jäst ha förkultiverats för att sedan sättas i flaskorna men nu blev det inte så.
Till frågan: hur gör jag nu?
Jag sparade jästkakan (1,5L) i PETflaska vilken av någon märklig anledning ställdes i rumstemperatur och inte kylskåpet (buteljering skedde för ung 3 veckor sedan). Skulle det räcka att sätta en ny förkultur på kakan som sedan portioneras i flaskorna?
De buteljerade flaskorna klarnade ovanligt snabbt (om det inte skedde någon jäsning däri kanske det inte är så konstigt) för att nu vara absolut kristallklara (3 v lagring)
2)
Om man ser på detta med förkultur lite generellt, hur bör man gå tillväga för att säkerställa att det finns en tillräckligt kvalitativ och kvantitativ förkultur?
Jag brukar sterilisera lite maltextrakt och vatten (kanske 1-1.5L) för att sedan föra i en pigg påse på sin jästopp. Denna mängd brukar jag vara nöjd med (oavsett ölmängd eller OG) filosoferande att det inte kan göra någon skillnad om förkulturen sätts direkt i ölen eller får kultiveras vidare i en större förkultur. Jag brukar ju tycka det inte kan spela ngn roll om maltosen finns i ölen eller i förkulturen. Detta verkar dock inte stämma. Varför?
3)
Om man t e x känner sig nödgad att sätta en större förkultur, vad är då huvudregeln? Räcker det att hämta två petflaskor och dela jäspåsen i bägge eller måste man göra en tvåstegsraket och föra över den första förkulturen i en större när den är klar? Det låter rimligt att den senare metoden inte är sämre men varför skulle den nödvändigtvis vara bättre? (om bättre är skillnaden då stor?)
Hur stor ska förkulturen vara om man har säg 1250Öl? I mitt fall var det ungefär frågan om 2300Öl (100Ö, 23L), hade det räckt med en förkultur på 10% eller 2.3L; eller måste man också kompensera för mkt höga Öchslevärden?
Om någon känner sig manad att bidraga med insiktsfulla iakttagelser eller tips vore jag mycket tacksam!
Vänligen/
Magnus