första helmaltsölet - vill få det lageraktigt
Hej!
Det här blir mitt första inlägg. Jag har dock läst mycket och inspirerats av alla bra foruminlägg som finns här.
Nu är det så att jag och några kompisar ska brygga vårt första helmaltsöl (vi har bryggt en 4-5 extraktbrygder tidigare). Jag skulle vilja brygga ett lageraktigt öl. Det ska gärna bli maltigt, fylligt och ha en viss restsötma. Det jag vill undvika är jästiga toner med mycket fruktighet (fenoler, estrar).
Tjeckiska lageröl gillar jag, speciellt de som har lite mer fyllighet.
Vad jag förstår så kan det vara lite knepigt att lyckas med en tjeckisk lager det första man gör, dessutom har jag inte möjlighet att lagra så kallt. I källaren är det dock så pass kallt som 10-12 grader när vintern nu kommer...om den kommer. Och temperaturen går att få upp några grader om det skulle behövas. Vad finns det för varianter man kan göra då? Jäsa med lagerjäst "för varmt", eller alejäst i låg temperatur har jag sett som förslag. Men jag skulle vilja ha lite mer konkreta förslag på ingredienser och tillvägagångssätt.
Angående utrustningen...vi ska köpa en elektrisk gryta från humlegården. Dessutom tänkte jag komplettera med två jäshinkar som modifieras för att laka och kanske mäska i. Det verkar krångligt att snabbt få till en bra lösning för att göra allt i grytan.
Sedan tänkte jag bygga en kylspiral också. Resten av sakerna har jag nog sen tidigare.
Jag bor i stockholm, så mjukt vatten är det jag har tillgång till.
Alltså, vilken/vilka maltsorter, humle och jäst kan vara bra att använda för att få till ett sånt öl vi vill ha under våra förutsättningar?
Det vore även intressant att få tips om vilken mäskmetod som kan användas och hur ska det jäsas/lagras.
...men jag är väldigt tacksam för övriga kommentarer också.