Nybörjarhjälp med pilsner

Hej, det är första gången jag brygger öl men har ändå bestämt mig för att pröva på en delmäsking.

Det jag skulle behöva hjälp med är ett recept på en pilsner av tjeckisk typ med en alkoholhalt på 4-5 %, det jag har att tillgå är följande:

Czech Pils jäst (Brewer's Choice 2278) 250 ml
Saaz humlepellets, 100 g, 2004, 4,4% alfasyra
ljus karamellmalt (Carapils®) (Weyermann, Tyskland), hel, 1 kg
ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison, England), pulver, 2 kg

Det behöver inte bli 25 liter, lite mindre går bra, jag tror inte det räcker till 25 liter heller.

Tack på förhand.

Sv: Nybörjarhjälp med pilsner

Öl är ju en smaksak, så det är svårt att ge råd om recept.

Carapilsen innehåller normalt vad jag vet okonverterad stärkelse och måste mäskas, men innehåller inga egna enzymer. Därför måste det mäskas tillsammans med tex lite pilsnermalt för att du inte ska få stärkelse i ölen.

För exatraktbrydger är det enklare att använda maltodextrin pulver för samma ändamål.

Försöker du laka ur carapilsen bara i vatten utan annan malt är risken att du får stärkelsegrumling i ölen, stärkelse ökar ju även risken för infektioner.

Vanlig lite mörkare karamellmalt och kanske choklad malt hade kanske varit gott också för smaken, det är färdigkonverterat och behöver inte mäskas med enzymer, bara lakas ur.

Om du ska brygga på stört, och inte har tillfälle att antingen införskaffa vanlig karamellmalt eller pilsnermalt för att mäska carapilsen så skulle jag brygga bara med extraktet.

Eftersom det är din första sats, så kanske det är onödigt att trassla till det för mycket. Testa och brygg bara, så vet du hur det smakar, och kanske vad du ska justera till nästa gång.

Tex. 2 kg muntons ljusa extrakt

-> ca 17 liter OG 1.045

Utan ha någon erfarnehet från jästen, genom att titta på tillverkarens data på WY2278 skulle jag tippa att detta skulle landa på ca FG 1.012-1.013, dvs alkohol ca 4.2vol%

Jag tycker Saaz brukar vara lite gräsig, men annars mycket skön arom trycker jag. Vet inte vilken kastrull du har, men om du kan kokar 18 liter borde 44g Saaz kokt i 30 minuter ge en rätt bra balanserad beska.

Skriv upp exakt hur du gör bara, så att du vet vad du ska ändra till nästa gång om du inte tycker det blev som du tänkt dig.

Lycka till!

Jo, det jästen bör ju jäsas svalt 10-14 är tillverkarens rekommendationer, har du möjlighet till det?

/Fredrik

Det verkar faktiskt som man kan använda carapilsen som karamellmalt. Verkar vara något missförstånd med en annan malt vid namn carafoam som man inte kan det med men som annars är väldigt lik.

I små mängder jag har hur som helst haft goda erfarenheter av carapils utan mäskning.

Viiktor.
Såg ditt inlägg på northenbrewer att du kunde jäsa vid 12 grader och skulle köpa 1 kilo extrakt till. Kan bara rekommendera dig att följa instruktionerna du fått. Se till att göra en förkultur bara (starter på engelska). Enligt hävd ska smaken bli allra bäst om du tillsätter jästen när vörten är vid rätt jästemperatur.

2.9 kg DME (torrt maltextrakt)
0.25 kg carapils

24 liter i jäskärlet
OG 1.049 dvs stark som en normal pils.

kan du koka allt så.
56 gram Saaz kokad 60 min

resten uppdelat på en giva vid 30 min och en vid 15 min kvar. Som tidigare sagt har saaz en tendens att bli gräsig som man dämpas om man ser till att den alltid blir kokad några min iaf (i min erfarenhet hur som helst)

mitt förslag är 20 gram vid 30 min och 24 gram vid 15 min. Borde bli precis 43 IBU vilket är samma som pilsner urquell. Det kan iofs vara så att ditt vatten är hårdare än det i tjeckien vilket gör att beskan kommer stå ut mer. Att sänka den första givan till 45 gram ger dig 37 IBU istället vilket är vad jag skulle föredra.

ok, tack så mkt för tipsen.

som jag antytt innan så är de här siffrorna gällande om du kan koka allt som du ska jäsa. Om du gör en koncentrerad kokning på en mindre volym och sedan späder ut kommer beskan bli annorlunda då humle inte isotomeras (bliur beskt) i samma grad i högre koncentrationer av socker/maltos.

i

Död åt Reinheitsgebot!

Lund, jag trodde weyermanns carapils och carafoam var olika namn för samma sak. Åtminstone tycks de få specar som finns vara identiska? Fast å andra sidan kan man ju fråga sig vem som isåfall har hittat på två olika namn för samma sak. Från humlegården beskrivning får man också intrycket att det är samma sak.

Det är möjligt att du har rätt ang carapilsen, jag har ju aldrig testat carapilsen själv och bildat mig någon uppfattning, men jag gissade att den inte var helt färdigkonverterad och saknade enzymer, då det vad jag förstår ofta brukar vara fallet med ljus sk carapils, till skillnad mot mörkare karamellmalt. Det går ju att göra ett jod-test av och se.

Någon som rent av testat detta redan? vore intressant att veta.

/Fredrik

Har tyvärr bara en kastrull på 10 liter

9 Senast ändrad av viiktor (2005-04-08 14:19:09)

Lund skrev:

som jag antytt innan så är de här siffrorna gällande om du kan koka allt som du ska jäsa. Om du gör en koncentrerad kokning på en mindre volym och sedan späder ut kommer beskan bli annorlunda då humle inte isotomeras (bliur beskt) i samma grad i högre koncentrationer av socker/maltos.

Men om jag då inte kokar hunlen med allt malt och DME så borde det funka eller? säg att jag bara kan koka 5 liter, då använder jag 250 gram malt och lite DME och sen så häller jag bara i resten DME:t när det andra är klart? eller bör jag koka det också, det borde väll vara ganska sterilt?

hmm. Du bör nog koka i två kastruller då. Runt 12 liter borde funka bra. Funkar antagligen att koka 8 liter i en 10 liters kastrull också. Men då får du verkligen vakta den för att undvika att det kokar över.

Problemet med att koka 8 liter koncenterad vört (allt extrakt och malt i) är att du behöver 80 gram humle i första givan för att ens komma upp i 30 ibu. Kokar du 12 liter får du strax under 40 ibu med 80 gram 4.4% humle.

Vet faktiskt inte ritkigt hur det är med DME och kokning. LME (liquid) är ju redan kokad och kan lätt tillsättas vid slutet utan problem. Möjligtvis skulle DME fungera på samma sett.

Då skulle du iofs kunna koka 5-6 liter med nåt kilo DME och malten samt humlen och sen koka resten av DME't separat kyla ner och tillsätta till den redan jäsande vörten.

första del
6 liter i jäskärlet. Du kokar allt i en gryta.
1 kilo DME
0.25 kilo carapils.

65 gram humle i bittergivan (60 min) borde ge 35 IBU. (räknat en del fram och tillbaka på det men det borde stämma).

sen kokar du 6 liter med 2 kilo DME en kvart - halvtimme och kyler ner och häller ner. Sen späder du ut allt till 24 liter.

de 35 gram humle som är över kan du dela jämt och tillsätta i två givor. 20 och 10 min kan nog funka rätt bra för relativt tydlig smak och arom.

Jag gjorde så som jag sa innan. tillsatte nästan allt DME direkt till jäshinken, och nu ligger all jäst på botten, den ska göra det eller?

det är antagligen inte bara jäst iofs. Blir en hel del grums från extraktet och så. Men det är inget att oroa sig över. Låt det bara jäsa och vara för sig själv så blir det nog bra.

13 Senast ändrad av viiktor (2005-04-10 15:54:39)

ok , jag silade av vörten ner i hinken så det borde iaf minska slamset från humlet och extrakten smile

OG = 1046

En liten bild wink

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/P4110075small.jpg

oh. det är vackert.

får lust att slänga ihop något gott på stört.

Ska iofs brygga en porter på onsdag eller torsdag så jag kan nog besinna mig lite.

Nu gäller det bara för dig att vänta tills det blir gott. Har själv en pilsner jag haft på lagring i månader nu. Men den får stå lite till tror jag nog.

När ska man slanga över till sekundärjäsningen?
Just nu bubblar det mellan var 25:e och 40:onde sekund, det börjar även se lite klarare ut.

du bör nog byta ut den där glasskivan i kylskåpet det är viss knäckrisk som det ser ut nu. Hände mig och min lillkyl.

Jag brukar tappa om mina lageröl efter en 2-3 veckor. Beror mest på hur lat jag är. Vet av erfarenhet att upp till 4 veckor i primär inte ger några bismaker som jag kan känna iaf. Brukar ändå tappa om efter 2 veckor.

Mätte densiteten idag, den låg på 1.010 vid 13 C, är inte det ganska lågt (testade även på vatten vid 20 grader då visade den 1.000) ?

Låg på 1.010 idag också, så jag tog och "hälde" det på flaska, passade på att smaka, smakade ganska surt men annars bra, kommer det sura försvinna med tiden?

1.010 vid 13C verkar lite lägre än jag gissat på för extraktet och den jästen men det verkar vara en mycket bra utjäsning! Så långt är det bra!

Men om du säger att det smakar surt så låter det inte så kul. Om du kännde rättt så kan det kan indikera att du fått bakterier i ölen,  isåfall kommer det knappast att bli bättre.

Om det är bakterier är det viktigt att du analyserar var de kom ifrån så att det inte händer igen. Ättiksyrabakterier kan finns i luften eller speciellt i kärl som den funnits alkohol, de behöver alkohol och luft för att föröka sig. Genom sterilisering + minimera  lufttillgång till behållare som innehåller alkohol brukar de kunna förtryckas. Ättiksyrabakterier ger lite vinösa vinäger aromer i högre doser.

Alternativt kan det vara mjölksyra bakterier, som producerar mjölksyra av sockret, kanske stöst risk om man inte har rena järkärl och om vörten för stå länge och "surna" innan jäsningen kommer igång.

Ett annat sätt man kan få syrlig öl utan bakterier är genom stora tillsatser av socker. Då kan ölen få en liten vin-karaktör och lägre pH.

Råkar du ha en pH mätar kan du mäta pH på ölen. Sannolikt skulle se att onormalt lågt pH om du hade någon av ovan nämda infektioner.

Jag blev osäker hur du gjorde när jag läste vad som skrivits.

> "tillsatte nästan allt DME direkt till jäshinken, och nu ligger all jäst på botten, den ska göra det eller?"

Tillsatta du DME direkt till jäshinken utan att kokas? Om inte annat bör det åtminstone har kokats / löst i vatten för att döda ev bakterier.

/Fredrik

"tillsatte nästan allt DME direkt till jäshinken, och nu ligger all jäst på botten, den ska göra det eller?"

Japp jag hälde det rakt ner i hinken, fick för mig att det var hyfast sterilt sad

jag får öppna nån öl varanan dag och, om jag har nån infektion så kommer det ju inte bli bättre, och jag kanske kan få för högt tryck också eller?

23 Senast ändrad av viiktor (2005-04-18 10:00:56)

HMMM, på nått väldigt konstig sätt smakar den bättre idag, igår var den odrickbar, idag gick den att dricka och var betydligt mindre sur big_smile, det sura var helt borta, den var lite väl bitter, men det har jag hört ska kunna bli bättre, desutom hade den ju ingen kolsyra, annars var det en av dom bättre öl jag druckit wink

Mmm det låter ju som att det finns hopp då. Vi får hålla tummarna!

Kanske hade du ätit något konstigt sist när du provade, el borstat tänderna? big_smile Jag har märkt att det kan ha stor betydelse för hur man upplever ölen.

/Fredrik

Själv tycker jag alltid att öl är lite kaotiskt i hur den smakar innan den är helt klar.

Sur eller syrlig brukar mina vara innan de mognat lite (lite svårt att beskriva smaken. Inte sur som i infektion utan mer känslan utav det utan smak)

Sen är det så att vissa av mina efter jäsning äckligaste öl har blivit mina bästa och vice versa.