Öl är ju en smaksak, så det är svårt att ge råd om recept.
Carapilsen innehåller normalt vad jag vet okonverterad stärkelse och måste mäskas, men innehåller inga egna enzymer. Därför måste det mäskas tillsammans med tex lite pilsnermalt för att du inte ska få stärkelse i ölen.
För exatraktbrydger är det enklare att använda maltodextrin pulver för samma ändamål.
Försöker du laka ur carapilsen bara i vatten utan annan malt är risken att du får stärkelsegrumling i ölen, stärkelse ökar ju även risken för infektioner.
Vanlig lite mörkare karamellmalt och kanske choklad malt hade kanske varit gott också för smaken, det är färdigkonverterat och behöver inte mäskas med enzymer, bara lakas ur.
Om du ska brygga på stört, och inte har tillfälle att antingen införskaffa vanlig karamellmalt eller pilsnermalt för att mäska carapilsen så skulle jag brygga bara med extraktet.
Eftersom det är din första sats, så kanske det är onödigt att trassla till det för mycket. Testa och brygg bara, så vet du hur det smakar, och kanske vad du ska justera till nästa gång.
Tex. 2 kg muntons ljusa extrakt
-> ca 17 liter OG 1.045
Utan ha någon erfarnehet från jästen, genom att titta på tillverkarens data på WY2278 skulle jag tippa att detta skulle landa på ca FG 1.012-1.013, dvs alkohol ca 4.2vol%
Jag tycker Saaz brukar vara lite gräsig, men annars mycket skön arom trycker jag. Vet inte vilken kastrull du har, men om du kan kokar 18 liter borde 44g Saaz kokt i 30 minuter ge en rätt bra balanserad beska.
Skriv upp exakt hur du gör bara, så att du vet vad du ska ändra till nästa gång om du inte tycker det blev som du tänkt dig.
Lycka till!
Jo, det jästen bör ju jäsas svalt 10-14 är tillverkarens rekommendationer, har du möjlighet till det?
/Fredrik