Lager jäst

Har tänkt att brygga något åt lager hållet , men har inte möjlighet att komma ner i temperatur.
Så min fråga, är det bättre att jäsa en traditionell lager jäst lite varmare (15-16 gr ) eller skall jag använda California lager som kan jäsas lite varmare. ( tycker att beskrivningen på den sistnämda är lite skumm )
Basen kommer att vara MF ljusmaltextrakt + lite karamellmalt av något slag. Förslag motages.

SKOOGIS

Sv: Lager jäst

Hej

Jag skulle nog anvaända California, den jäser ju hyfsat upp emot 18 c. Vad är det med beskrivningen som är skum? När ölet är färdigjäst så skall det dock lagrats kallt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tjabba Techno.
I beskrivningen står det . Specielt lämplig för att ge ales med karaktär av amerikanskt västkustöl från 1800 talet.
Vad f-n menas med det ????

SKOOGIS

Så kallad Steam Beer.
Det enda kommersiella exemplet idag är Anchor Steam Beer.

Jag kan rekommendera att brygga på europeisk lagerjäst.
Ta till exempel "Urquell Lager jäst (Brewer's Choice 2001 Activator)"
Jag har själv nyligen bryggt på den i c:a 14-16 grader och den jäser rent och snyggt ändå.
Inga fenoler eller estrar som stör den rena malt och humlesmaken.

Hej

Den jästen som Kenneth pratar om den använde jag till årets Julpilsner. Den ar nu lagrats ute på balkongen i 4 veckor, tyvärr är tempen ute lite för låg, ca 8 c mot 4 som ju är det allra bästa. Pilsnern jäste i ca 11 c i 10dagar samt sek jäsning i samma temp i ytterliggare 10 dagar. Har provat den nu och måste säja att jag är väldigt nöjd med denna jäst. Känns helt ren, som sagt var en kanonjäst, jag byter ut den från BC 2007 som genom åren varit min lager jäst.

Steam Beer kom från den tiden i Californien när inte kyltekniken var utbyggd man använde en lagerjäst som jäste vid högre temp. När man tappade upp ölet från faten så pyste det till kraftigt "steam"

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

6 Senast ändrad av jan_johansen (2006-12-09 04:14:04)

Hej Kenneth

Jag undrar om jag sägar att det är 18 grader där jag jäsar mina öl som INTE smakar maltsirap;-). Tempen stiger ju lite - det blir väl ca. 20 grader i vörten antar jag. Tror du att jag skulle kunna få ett lika bra resultat, eller finns det en annan europäisk lager jäst (Tor berättade om Bohemian) som kan gå bra till "värmjäsning"

Förövrigt vill jag säga en sak som är ett stort kompliment till svenska hembryggare och ölentutiaster:

Jag hatar ofta danska bryggare och såkallade ölentutiaster, därför att de lider av lager-skräck och när de äntligen smakar en lager är det förstås de billiga. Så är man inte här i Sverige, och det glädjer mig, för enligt mig finns det ingenting så gott som en riktigt välbryggat lageröl. Podkovan 12, Cernovar Svetle, prazeska svetle, Tors "Den Lyse Lager" (skämt på norsk ölkultur - namnet alltså, sorry om här finns någon med norsk blod - det är bara skoj), Kenneths Rauchlager är sakar som får mitt saliv att rinna, förutom Nils Oscars lageröl, Hell, Bärnsten osv....

I DK är mentaliteten att lageröl kan inte vara bra, och det är så jävla fjantigt att jag spyr ofta ned i en hink av förakt nästan. Därför är jag glad att se att ni svenskare, är mycket bättre på än danskarna att uppskatta en välbryggd öl för precis det den är, och inte att jämföra med en Rochefort 10, som danskarna gör, och mentaliteten är att det måste vara stark, och helst belgisk eller en elak imperial stout, för att vara gott. Det är det enda punktet som för mig att skämmas över mitt land, och just här vill säga grattis för att ni kan behålla förnuftet här. Min Mission är därför att lära fler danskare att uppskatta bra lager/pseudo-lager, och välbryggde fräscha humlearomatiska ales. Mitt slogan är: Til dem der vil have humle og ikke belgisk slik (=godis) smile Samt att provocera mentaliteten vid ett andra slogan: Styrken sidder ikke i smagen, men i procenterne"!!! Sedan får danskarna undrar vad jag menar med det....... Fan vad jag avskyr inskränkade människor..... Lager är inte belgisk ale och ska inte dömmas för det - FORSTÅR I DET I DANMARK!!!!!! smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tack för tipsen allihop. Skall beställa Urquel jäst så den finns hemma, men kommer att vänta lite för att se om det blir lite kallare ute för då blir det nog några grader svalare på min nedervåning också.

SKOOGIS