Misslyckad lager 2 gånger i rad... Hjälp..
Som rubriken lyder har jag bryggt på exakt samma sätt 2 gånger i rad och utsatts för exakt samma problem båda gångerna, dvs avstannad jäsning.
Jag brygger med metoden BIAB och lyckas få ut runt 10L vört i hinken varje gång.
Jag mäskar med 3kg malt i 68c i en timma och har ungefär 11L vatten i kastrullen. Därefter lakar jag med 76c vatten tills jag har runt 13L i kastrullen. Sedan kokar jag i 1h.
Jäsningen sker sedan i ett temperaturkontrollerat kylskåp på 13c, jag mäter också vörtens temp samt SG med en tilt hydrometer.
Jästen jag nyttjar är 2 paket fermentis saf W34/70, detta borde vara överpitchat med tanke på volymen (10L)?.
Det första ölet landade på ett OG:1.068 och jäste så in i bomben dom första 4 dagarna ner till cirka 1.043 därefter avstannade jäsningen helt i 2 veckor. Detta öl valde jag att experimentera med och valde att hälla i ett paket saison jäst och höjjde temperaturen till 25c. Då tog jäsningen fart igen och jäste ner till 1.008. Jag flaskade ölet och smakade på det efter ytterligare 3 veckor. Det vart helt okej.
Det andra ölet landade på ett OG:1.062. Precis som det första ölet jäste det dom första 3 dagarna ordentligt och har nu avstannat helt på 1.045. Det jag har gjort nu är att höjja tempen med 2.5c varje dag för att se om det kommer igång igen.
Jag fattar verkligen inte vad det är jag gör fel. Alla ipor och ales jag har bryggt har jäst stabilt i en fin och en jämn kurva ner till förväntat FG.
Tacksam för svar och skäll gärna på mig om det är något vitalt jag har missat men jag vägrar att ge upp.