Heineken (Foto)

Semster i Amsterdam
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Resor, pubar och bryggerier → Heineken (Foto)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara

Semster i Amsterdam
Ser härligt ut. I alla fall bättre än att paddla kanadensare!
Hej
Ja det kändes bättre än att paddla kanadensare. Nu är det ju inte min sak direkt. Det är ju som vi alla här på forumet öl som gäller. Annars så är ju kanoting väldigt populär här i det landskap jag bor, Dalsland. Det finns faktiskt ett kanotmaraton som går varje år. Dalsland är fantasktiskt fint sommarlandskap. Kom gärna hit på sommaren så skall jag bjuda på Weissen Wit samt Ale.
Annars så var det väldigt trevlig långweekend i Amsterdam, ons-mån. Lågprisflyg från landvetter direkt till Schipol. Från Landvetter till hotellet i Amsterdam 2 timmar=ok. Stockholm är något större än Amsterdam till innevånare, men inte angående pubarna, det kan jag säja. Den lokala puben den s.k. bruine hauis= brown cafe= allt var i brunt, oftast mycket liten. Mycket trä, allt som sagt var i brunt. Inget rökförbud där, i bägge meningar. Konstigt att en Amstel Heiniken smakar så mycket bättre i stan än hemma. Måste bero på något liknande när man förr va i Spanien på semester. En San Miguel på orten smakade mycket bättre än hemma.
Annars så drack jag Amsterdams lokala "tror det" veteöl svår stavat, Wieckse. Den var helt ok Annars så var det ju bara med en guide bok att knalla omkring. Alla pubar hade en "White beer", alltså vete öl, som oftast var den ovan nämda, och var minst lika god som Hooeg. Dom flesta pubar hade nästan alla Trappister, i vilket fall som helst så fanns alltid Westmalle. Hittade en mycket liten pub vid namn cafe belgiquie länk hit är http://www.xs4all.nl/~phj/ Den puben hade ett myket trevligt utbud av belgiska öl. Där blev jag för första gången mycket förtjust i Geueze. Jag träffade ett canadeniskt par som jag intoduserade geuzen för. Spec damen som var lärare tyckte mycket om den. Nu till något mycket tråkigt. Fick presic nyss veta att det kommer att bli mycket stora uppsägningar på mitt arbete än en gång. Vi har precis nyss gått igenom en personal reducering och bara efter någon vecka så kommer det en mycket större igen. Du milde.Då känns det ju bra att Direktörnas löner bara har stigit från 26-28 gånger en arbetares lön det senaste året. Känns skönt att dom i varje fall har hållit igen. Nåväl några 25 kg påsar malt om året skall man väl kunna betala, kanske någon kan ha användning för en person med stresstålighet samt stor vana med ABB:s styrsystem. Annars i all denna tråkiga slut av min lilla rese berättelse så finns det en mängd intressanta museer i Amsterdam. På Prinscengracht 242 mitt i nuvarande Amsterdam, bodde det en familj som en gång hade flytt från ett stort land som var kuluturistiskt begåvad och som blivit en rasistisk stat. Familjen kom till Holland/Nederländerna. Och så gick det som det alltid går när en rasistisk stat skall ut på erövringar. Tyskland ocuperade i stort sett hela Europa, det var bara England som stod emot. Åren gick och familjen Frank höll sej gömda på ovan nämda add. Dom bodde i en lägenhet som ingången var gömd med en bokhylla. Där bodde ett flertal familjer i flera år. Den 6/8 1944 så stormade SS lägenheten ,familjerna hade blivit förådda. Alla blev skickade till olika koncentrationsläger i Europa. Dom flesta till Auswitsch. Där dog Annes mamma med resten av dom gömda. I feb/mars1945 så kom Anne med sin syster till Margot till Bergen Belsen. I månadskiftet feb/mars så dog först Annes syster Margot och ungefär 15 dagar innan britterna befride Belsen så dog Anne i tyfus. Den enda överlevande var Annes pappa. Personalen på Annes pappas firma hade lovat att hålla tyst om "folket" ovanpå firman. En av dom som hjälpte familjen va Ma, kommer tyvärr inte i håg resten av namnet, men hon skall leva nu i Amsterdam. Hon va den sista i Holland som blev adlad. Anne var en spec tjej. Hon skrev bla i sin dagbok: att ett sådant här elände kan inte bli till om att just du och jag tycker att så skall det va. Till slut så kom pappan tillbak efter kriget och just Ma visade honom Annes alla lösa blad som inte tyskarna fick med sej. Sen är resten historia. Men det var en spec känsla att gå omkring i rummet där dom bodde. Att se den hemmagjorda färgen på fönstern, se nålar på en karta hur dom allierade närmade sej Holland. Se svartvita bilder på grata Garbo. När man efter en dag i Anne Frank museet samt kollat i genom en del andra historiska museer, så då kändes det inte bra ändå i mej när jag sedan läste på hur Alliansen, spec England bombade sönder och samman Tyskland. Det var hur bra som helst att dom allierade med trupper gick in i Tyskland för att krossa den värsta rasistiska staten som någonsinn har funnits. Det fanns inget annat sätt. Men med dom enorma bombningarna i slutet av kriget över dom tyska städerna det går inte att ursäkta. Den första eldstormen kom över Hamburg i juli 1943. Det är den första eldstorm som med vanliga sprängbomber samt fosforbomber har blivit till. Feuersturm uber Hamburg. Den var i eldstorm nästan som Nagasiki. Bombningen i Dresden i februari 1945 var en ren terrorbombning. Engelsmännen hade löpt amok och ville lägga Tyskland i aska. USA försökte via diploamati stoppa men det gick inte. I 2 dagar så bombades staden med sprängbomber samt fosforbomber. Det fanns inget försvar. När fotografierna från dom eferflygande foto flygarna kom , så Churchill, det är tur att vi vinner kriget annars så hade vi stått på den andra sidan. Engelsmännen flög in med 765 Lancaster bombplan i 2 omgångar. USA flög in med hälften i 2 omgångar. Detta (Dresden) är den största förstörelsen i modern tid av en stad med konventionella vapen. Det blev även denna gång en eldstorm som 2 gånger med konv. vapen har uppnåtts i historien. Hamburg juli 1943, Dresden i feb 1945. Ni får förlåta mej för denna långa historia, är så enormt besviken att antagligen efter 35 år bli av med arbetet.
Bo
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Resor, pubar och bryggerier → Heineken (Foto)