Då får vi se hur det går då... För det blev blev slutligen en delad bryggning trots allt!
Jag kom igång alldeles för sent i onsdags och sen kom det ena missödet efter det andra... I desperationen släppte alla mina hämningar vad gäller renlighet och bryggarpraxis. Det var för övrigt en imperial stout som skulle bryggas. Till slut stod jag i alla fall mellan alternativen att slänga allt eller att spara till en annan dag. Det blev det senare.
I med kylspiralen i vörthinken och fick ner tempen till 10 grader. På med lock, ut på balkongen och sen godnatt.
Igår, fredag, alltså två dagar senare tog jag nya friska tag. Vörten smakade helt okej, faktiskt riktigt gott. Ingen misstänkt tillväxt av mikrober alltså. Ett av missödena från dag ett var att lakningen havererade. Det resulterade i en spontant uppfunnen lakmetod som innebar att extremt mycket partiklar kom med i vörten (och OG 62 i stället för 73...). Dessa partiklar hade nu lagt sig duktigt på bottnen. Det hade ju inte varit kul att koka med dessa tannin-innnehållande skräp, så med hävert fördes vörten ner i kokkärlen. Sen var det bara koka och humla som vanligt.
Nu får vi se hur det går som sagt. Jag återkommer med resultatet!