Delad bryggning

Hej,

Jag vet att några här på forumet förespråkar delad bryggning.

(Dag 1: Mäsk och lakning, Dag 2: Kok och kylning)

Eftersom jag tänkte prova detta redan ikväll undrar jag nu:

Rekommenderar ni att jag kyler vörten (på balkongen) över natten, eller brukar ni låta den stå i rumstemp. Det senare är ju mer lockande eftersom det minimerar tid för uppkok dag 2.

(Efter lakning brukar min vört hålla 55-60 grader)

Tacksam för svar innan natten...

Sv: Delad bryggning

Jag vet att de finns de som delar upp det hela, men jag är fortfarande en anings skeptisk.
Men om du ska dela upp brygget så tycker jag definitivt du ska kyla ner vörten annars är risken stor att det börjar växa något otrevligt i vörten.

Jag vet hur illa resterna av malten kan lukta om de får stå i rumstemp över dagen till nästa kväll och om bara en bråkdel av det händer med vörten så skulle jag inte vilja dricka den sen.

3 Senast ändrad av peps (2006-11-28 17:41:15)

Det har diskuterats en hel del på forumet, se t.ex:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=485
och
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=818

För att lösa problemet för kvällen kan du ju efter lakning hetta upp sötvörten till kokning och pastörisera den i 15 minuter innan den får vila över natten; på så sätt har du i alla fall ihjäl de värsta bestarna från malten.

Think globally. Drink locally.

4 Senast ändrad av Blåkulla (2006-11-28 18:35:05)

jag har bara lagt på locket på vörthinken och låtit stå tills jag kommer hem efter jobbet dagen efter
och det har inte vart några problem snarare bara fördelar
det samlas en massa bös på botten som man slipper i koket

så jag säger skit i kylningen      bakterierna i maltbädden är redan dödade vid lakningen

Tack för de läsvärda tipsen,

Dock fegar jag ur denna gång och brygger hela rasket i morgon i stället...

(Det kändes inte så kul att behöva stressa igenom receptdesignen)

Hardy

Mmm, egentligen kanske det är den allra bästa uppdelningen: kvällen använder man till receptdesign, eftertanke och storslagen kreativitet, och dagen efter ägnar man åt realiseringen av det hela.

Man kan ju väga upp malten, humlen, vattnet och eventuell råfrukt dagen innan och mala det som malas skall, så kan man gå rakt på inmäskningen dagen innan. Riskfritt och bombsäkert.

Think globally. Drink locally.

Mina senaste bryggningar gjort jag some Peps föreslår. Receptet filar jag i idealfallet på flera dagar innan. Till att börja med får man ju se till att allt som behövs finns hemma så man inte måste handla först. Ev förbereda jäst och förkultur!

När receptet är spikat, infusionschemat uträknat, så kvällen innan så rengjorde jag allt utrustning så att den är klar för omgående igångsättning. Lägger fram allting på bordet, tar fram kastruller och vörtkylare. Maler och mäter upp allt, inklusive humlen.

/Fredrik

Hej

Håller absolut med Peps samt Fredrik. Jag gör i ordning allt dagen innan, ser till att spännbanden runt isolerins kärlet är ordentligt åt draget Isoleringen är ca 6 cm. Rec är i till 90% färdigt angåendwe humlingen för mej. Angående malten så är det i princip färdigt 2 dagar innan bryggningen. Jag klorerar mina hinkar samt kylspiral (föresten funkar klorin och koppar bra ihop?) Har alltid en extra klorerad hink som by pass om ngt skulle hända. Hävertar samt jäsrör är klorerade. Mina kok kärl 2 st 15 litar samt 1 10 litare, alla med en god botten är färdiga. Humlen är färdig, använder puckar/kottar. Lägger 60 min humlen på ett fat med texten 60 min i en plastpåse, gör det samma med resten av smak samt arom. Ställer sedan klockan tidigt. Eftersom jag arbetar 3-skift så kan mina bryggningar starta på en måndag/onsdag/fredag eller dagen efter om jagh vill. Det är fördelen med att arbeta 3_skift. Nackdelen det är att mån sover dåligt efter nattskiftet. dagen då bryggningern skall börja så är det bara att värma upp vattnet och sedan så börjar bryggningen. Det är hur jag brygger, andra kanske gör annat. Som Svensson sa, om gammal mäsk, bara dagen efter är inte någon parftym direkt

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Jag klorerar mina hinkar samt kylspiral (föresten funkar klorin och koppar bra ihop?) Har alltid en extra klorerad hink som by pass om ngt skulle hända.

Att rengöra koppar med klorin är nog inte idealt.  Klorin är oxiderande och det kan bilda beläggning på koppar som sedan löser ut sig i vörten och gör att du får extra koppar i vörten - onödigt.

Jag brukar rengöra kylaren fysiskt, samt doppa den i kokande vatten. Om så krävs tar jag också lite ättika i vattnet.

/Fredrik

Jag spolar av min kylslinga med varmt vatten i badkaret efter varje bryggning, i övrigt gör jag ingenting med den. Kylslingan åker ner i vörten de sista 10-15 minuterna av koket så värmen tar död på alla eventuella kusar. Jag har vid något tillfälle kokat upp vatten + lite vinäger och lagt i slingan en stund.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

11 Senast ändrad av Peter (2006-12-02 10:35:48)

Hej,

Frågan är kanske redan avklarad, men jag måste bara flika in med en viktig erfarenhet. Den främsta anledningen till en dålig smakande öl är enligt min mening kontamination (närvaron av icke önskade ämnen/organismer). Detta är lättare att få än man kanske kan tro. Att dela upp bryggningen i två dagar är absolut ett bra sätt för dessa oönskade vandaler (organismer/bakterier/oönskade jästceller/etc) att föröka sig. Ett annat ypperligt sätt att förstöra sin brygd (erfor jag i somras) är att brygga sin öl utomhus i augusti (hädanefter brygger jag endast i mitt rengjorda garagebryggeri....) M.a.o. var RIKTIGT noga med renligheten och låt bryggprocessen gå så snabbt som möjligt.

Mvh
/
Peter

Hej
Brygg i Januari, Februari, Mars April, hoppa över Maj , Juni ,Juli , Augusti, Brygg igen i Septeember, Oktober, November, December. Alltså brygg med alla dagar som månaden innehåller R. Dom som inte gör det, alltså,Maj,Juni,Juli; Augusti, hoppa över dom
Bo

Då får vi se hur det går då... För det blev blev slutligen en delad bryggning trots allt!

Jag kom igång alldeles för sent i onsdags och sen kom det ena missödet efter det andra...  I desperationen släppte alla mina hämningar vad gäller renlighet och bryggarpraxis. Det var för övrigt en imperial stout som skulle bryggas. Till slut stod jag i alla fall mellan alternativen att slänga allt eller att spara till en annan dag. Det blev det senare.

I med kylspiralen i vörthinken och fick ner tempen till 10 grader. På med lock, ut på balkongen och sen godnatt.

Igår, fredag, alltså två dagar senare tog jag nya friska tag. Vörten smakade helt okej, faktiskt riktigt gott. Ingen misstänkt tillväxt av mikrober alltså. Ett av missödena från dag ett var att lakningen havererade. Det resulterade i en spontant uppfunnen lakmetod som innebar att extremt mycket partiklar kom med i vörten (och OG 62 i stället för 73...). Dessa partiklar hade nu lagt sig duktigt på bottnen. Det hade ju inte varit kul att koka med dessa tannin-innnehållande skräp, så med hävert fördes vörten ner i kokkärlen. Sen var det bara koka och humla som vanligt.

Nu får vi se hur det går som sagt. Jag återkommer med resultatet!

Slutet gott, allting gott!

Ja nu är trycksättningen klar sen ca en vecka och jag har nu gått och småsmuttat lite från fatet.

Ölen blev faktiskt inte så tokig trots alla missöden. Den är ju i nuläget mycket färsk men den känns lovande. FG blev hela 19 så IBU:t på 55 kanske var i klenaste laget, men ändå. Tur att jag inte gav upp den där svettiga kvällen i köket.

/Hardy

Jag har bryggt hela sommaren och dessutom utomhus.Man är tvungen att vara extremt renlig, snabbt kyla vörten och ha en mycket aktiv jäst som snabbt jäser igång hela brygden. Men jag vet att det är vanskligt men de gånger jag misslyckats är andra årstider då jag kanske har tagit lite för lätt på renligheten eller att jästen varit passiv.
-Det finns inget bättre än att en varm skön sommardag brygga sin pilsner i gogan ro med en pilsner i handen, sittandes i en bekväm stol och följa lakning o kokning. Och sen slippa skura golv och väggar!!!

Har också funderat lite på saken. Jag funderar på att mäska och laka nu i eftermiddag för att koka imorgon. Vad händer om man ställer vörten i minusgrader på balkongen nu? Det låter tryggare än att låta vörten stå i rumstemperatur iaf.

peps skrev:

Mmm, egentligen kanske det är den allra bästa uppdelningen: kvällen använder man till receptdesign, eftertanke och storslagen kreativitet, och dagen efter ägnar man åt realiseringen av det hela.

Man kan ju väga upp malten, humlen, vattnet och eventuell råfrukt dagen innan och mala det som malas skall, så kan man gå rakt på inmäskningen dagen innan. Riskfritt och bombsäkert.

Hej

Så gör alltid jag. All  malt uppvägd och blandad, humlen uppvägd på fat, inslagen i plast i kylskåpet, 60 min humle på ett fat 30 min på ett annat och så vidare. vidare.

Mäsk samt lak kärl isolerade.  Bara att på morgonen efter börja värma vattnet.

God Fortsättning på er alla

Bo

Missa inte att mäska ut med högre temp så att du denaturerar enzymerna för att undvika fortsatt enzymatisk aktivitet i vörten...
Vissa recept är mer och andra mindre känsliga.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio