Hur ska en normal jäsning ”bete sig”?

Jag försöker ta reda på om min vört jäser som den ska:

Bryggde en Single hop ale där önskat OG var 1.040. Hydrometern gick dessvärre sönder under stressat bryggande så kunde inte mäta det faktiska OG:t. Jag hann dock ta ett SG vilket var 1.030.

Utöver att kylningen tog uppemot en timme (10 L) så gick bryggningen bra, i min uppfattning. Pitchning på 21 c. Jag tappar över till jäshink, allt noggrant rengjort och desinficerat och ställer den i en 20 gradig källare skyddat från solljus.

Första dygnet bubblar det fint i Jäsröret, det avtar gradvis under de 2 nästkommande dygnen för att på det tredje dygnet nästan ha slutat bubbla helt. Jag fick väl ett bubblande var 3:e minut kanske? Jag upptäcker även att jästen har sjunkit till botten, 1,5 cm tjock ligger den där. Och inget skum på ytan av vörten.

Nu till frågorna:

Jag använde Mangrove Jack’s M44 torrjäst,  vilket jag vet är en högflockulerande jäst, men det oroar mig att den har sjunkit redan efter tre dygn? Det flockulerar väl när det har jäst färdigt? Eller när jästen inte hittar något att äta längre? Är det normalt att den sjunker så tidigt?

Det oroar mig också att jag inte fått något skum? Så jag undrar väl också om skummet är ett ”nödvändigt tecken” för jäsningen eller om det är en ”antingen eller-situation” mellan aktivitet i jäsröret och skumtäcke på ytan?

Under dygn 4 (igår) så vaggade jag jäshinken försiktigt fram och tillbaka för att se om jästen skulle röra på sig och kanske komma igång, den låg som fastklistrad på botten så jag slutade vagga. Jag bar upp den och ställde den i sovrummet som istället som har en temperatur på 21-23 grader beroende på om jag är i rummet eller ej. Detta för att jag trodde att temperaturen kanske blir för låg då jäshinken hade direkt kontakt med ett kakelgolv som var kallt. Den började bubbla i garderoben med bara någon minuts mellanrum och har bubblat relativt aktivt nu under dygn 5.

Så min stora huvudfråga är: Är det här ett normalt beteende för en högflockerande torrjäst? Är det faktum att jästen nu ligger på botten ett tecken på att jäsningen avstannat? Eller är jag bara paranoid? ????

Enormt tacksam för svar!

2 Senast ändrad av Kenneth (2020-09-01 07:06:39)

Sv: Hur ska en normal jäsning ”bete sig”?

Ser inte något speciellt konstigt i din beskrivning.
Jag har varit med om samma sak som du.

Högflockulerande jäst är lite svårjobbad.
Dessutom som du upptäckt så är en del jäster känsliga för temperaturen.
Ett kallt golv kan ställa till det för vissa jäster.
Jag har alltid ett isolerande material mellan jäshink och golv för att undvika en avstannad jäsning.

Så pass långt in i jäsningen ska du undvika att röra om eller liknande.
Om det nu jäser sakta så låt det stå och bubbla på tills jäsningen helt upphört.
Även om det tar en vecka till.

Nästa gång du brygger med samma eller liknande jäst så kan du röra om lite efter 1-2 dagar jäsning för att få upp jästen i botten.

En del (äldre) engelska bryggerier brukade tappa om ölet efter en dag med förnyad syresättning och för att få upp jästen ifrån botten. Jag kommer tyvärr inte ihåg den engelska termen just nu.
Jag kan tänka mig att det kan fungera på en real ale eller liknande när ölet ska konsumeras väldigt färskt och inte lagras.

Du kan kolla här angående "väcka jäst" / "rousing yeast"
https://beerandbrewing.com/dictionary/YOlrfDISvC/

Sv: Hur ska en normal jäsning ”bete sig”?

Det jag var ute efter i föregående inlägg är "dropping beer", alternativt "double dropping", "Yorkshire Square"

Se till exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/British_brewing_methods

"Yorkshire Square"
https://beerandbrewing.com/dictionary/Bww7pjT07U/

Sv: Hur ska en normal jäsning ”bete sig”?

Stort tack för svar!

Alright, så till nästa jäsning ser jag till att ha ett isolerande material mellan hinken och golvet. (för temperaturen där nere håller stadiga 19-20 grader, vilket väl är idealt?)

Att röra om 1-2 dagar in i jäsningen är alltså inte farligt för oxidering eller infektioner alltså? Även om jag skakat om hinken innan och efter tillsättningen av jäst? Det låter ju ändå logiskt för att få upp jästen från botten och syre behövs ju för att få igång jästen.

Vet du om ”skumtäcket” är ett nödvändigt tecken på en korrekt jäsning också? Eller kan endast bubblande i jäsröret vara ett bekräftande tecken?

Stort tack återigen för ditt svar! Jag kommer ju även få ett ordentligt svar på om det jäst ut ordentligt eller inte när jag sedan tar FG.

Sv: Hur ska en normal jäsning ”bete sig”?

Normalt blir det ett skumtäcke.
Om du inte får det så kan det bero för dålig/långsam jäsning eller att det finns rester av rengöringsmedel eller liknande i jäskärlet. Till exempel diskmedel.

Angående ditt första inlägg så flockulerar vissa jäster väldigt snabbt innan allt förjäsbart socker konsumerats av jästen.
Eftersom din öl är ganska svag så skulle jag tro att det i det närmaste är färdigjäst.

Sv: Hur ska en normal jäsning ”bete sig”?

Hm, okej! Tack för svar och råd. Det kanske var en kombination av direkt kontakt med kallt golv och ett lägre OG som gjorde att det inte jäste ut ordentligt... Jag får se helt enkelt. Jag tar ett FG och kollar vad det ligger på. Så låter jag det va ett tag och tar ett till.

Jag vill tro att jag rengjorde tillräckligt för att inte ha kvar rengöringsmedel, men det kanske jag hade... Nåväl, jag får se.

Tack ska du ha!