Varför får jag så lågt FG

Jag har just tappat upp två sorters öl. Båda hade Pale Ale Malt som basmalt. Den ena tillsatte jag Crystal och Chokladmalt som jag hade kallmäskat. Den andra "färgade" jag genom att ha en större volym från början där jag tog bort ungefär en femtedel för att koka ned till sirap.

Malten hade jag mäskat genom att starta med en temperatur på 72 grader. Efter 60 minuter var den nere på 68 grader.

OG var 1048 respektive 1044 men båda hamnade 1001. Inte vad jag hade trott.

Mina andra öl med Pale Ale malten, något lägre mäsktemperatur hamnar på FG 1004-1007. Jag hade hoppats/trott att jag genom att mäska in högre skulle få mera icke jäsbara sockerarter och därmed ett högre FG.

Jag har inte kontrollerat termometern men det är samma termometer som jag använder hela tiden.

Jästen är uppodlad BC1318 London Ale Yeast III och det var klart mer än vad som brukar rekomenderas. Men kan detta förklara allt?

Jag tycker att det verkar vara löjligt låga FG

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: Varför får jag så lågt FG

FG låter ju onekligen lågt. Nästan osannolikt lågt.

1) Har du dubbelkollat att hydrometern mäter rätt? Gör du alla korrigeringar för temperatur etc? Vid vilken temperatur görsmätningen?

2) Hur smakar ölen i övrigt?

Mycket jäst och kraftig jäsning gör att ölen jäser ut torrt, men det finns forfarande en bestämd gräns. Den bestäms vid mäskningen & recept formuleringen. Jag tycker också att det låter lågt. Innan man försöker förklara det skulle jag dubbelkolla alla mätningar.

/Fredrik

Vilken sorts termometer har du?

Jag fick extremt lågt FG en gång och då hade det kommit fukt i termometern från ångan i mäsken. Den fick sedan torka och sen var den ok igen. En del termometrar, kan vara olinjära. Så helst bör man kalibrera i rätt temp område.

Om du har en febertermometer(som ofta är bra) så kan du kolla mot den.

/Fredrik

4 Senast ändrad av jan_johansen (2006-11-25 19:27:20)

tjock mäsk - ca. 2 liter vatten per kilo malt, och mäskning vid 68-69 grader (försockringsrast), aldrig längre tid än 90 minuter och du är säker på att du inte får för lågt FG. Prova dig fram vid det, och satsa i början på lite alkoholstarkare för sedan som jag att gå ned till alkoholsvagare/medelstarka. De flesta av de ölen jag vill brygga har ett OG nu på 1045-53. Och jag har absolut inga problem med FG nu. Inte att jag hamnar exakt där jag ville varje gång men det blir inte lägre än 1009 ochg de flesta hamnar från 1015-25 beroende av hur starka de är. De gamla på forummet minns att jag skrev om mina problem, och Tor och Joel minns också att jag hade problem. Jga har också haft FG 1001 som du.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Fredrik skrev:

1) Har du dubbelkollat att hydrometern mäter rätt? Gör du alla korrigeringar för temperatur etc? Vid vilken temperatur görsmätningen?

Jag ägde först en hydrometer. Den kontrollerade jag/kalibrerade genom att prova 20 gradigt vatten till 1,000 samt en teoretiskt uträknad saltblandning på 1,070 med bra resultat.

Denna hydrometer hade jag sönder och köpte senast två nya. Dessa har "bara" kontrollerats med vatten.

Jag har mätt OG vid 20 grader samt vid 65 grader. Det senare värde stämde bra med det kallare värdet efter korrigeringar enligt din formel.

Jag tror alltså att jag har gjort vad jag kan där.

Fredrik skrev:

2) Hur smakar ölen i övrigt?

Bra men inte som jag ville att den skulle smaka. Lite platt i smaken men på sitt vis ganska fyllig i alla fall. Eller om det bara är jag som vill att den ska vara det. Ingen komplexitet och inte någon sötma.

Fredrik skrev:

Mycket jäst och kraftig jäsning gör att ölen jäser ut torrt, men det finns forfarande en bestämd gräns. Den bestäms vid mäskningen & recept formuleringen.

Primärjäsningen tog ungefär åtta dagar, men jag vet att jag hade i mycket jäst. Fast 1001 kan jästmängden verkligen vara förklaringen?

Hur räknar man ut jästens verkningsgrad (apparent attenuation) OG 1044 FG 1001

(OG-FG)/OG (44-01)/44= 97,7% Men är det så enkelt att räkna?

jan_johansen skrev:

tjock mäsk - ca. 2 liter vatten per kilo malt, och mäskning vid 68-69 grader (försockringsrast), aldrig längre tid än 90 minuter och du är säker på att du inte får för lågt FG.

Jag mäskade in 1,5 liter per kilogram malt. Något högre temperatur och 60 minuter. Så jag hade allt väntat mig något i stil med 1015.

Nu senast köpte jag en burk maltodextrin. Om jag har förstått rätt är det också ett "säkert" sätt att få en del restsötma kvar. Hur använder man det? Som vanligt maltextrakt?

I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

> Primärjäsningen tog ungefär åtta dagar, men jag vet att jag hade i mycket
> jäst. Fast 1001 kan jästmängden verkligen vara förklaringen?

Nej, inte enbart. 8 dagar för en 1.048 ale jäsningen är i mitt tycke dessutom inte heller speciellt snabbt, snarare tvärtom. Så utan att veta hur mycket jäst du hade skulle jag säga att du har iallafall inte haft för kraftig jäsprestanda.

> Hur räknar man ut jästens verkningsgrad (apparent attenuation) OG 1044 FG 1001
>
> (OG-FG)/OG (44-01)/44= 97,7% Men är det så enkelt att räkna?

Ja, det är så man räknar ut ADF (Apparent Degree of Fermentation).
Men den intressanta frågan är dock hur man tolkar den. De utjäsningsintervall som tillverkaren anger ska inte tas bokstavligt, utan i relation till andra jäster.

Om du använder en approximation man du räkna ur en verkliga utjäsningen. RDF (Real degree of Fermentation), vilket som jag tycker har en mer naturlig tolkning.

RDF ~ 0.82 * ADF

RDF ~ 0.82 * 97.7% ~ 80%
Det tolkas så att 80% (vikt%) av extraktet i din vört har konsumerats av jästen.

En förutsättning för att det ska vere teoretiskt möjligt är att sammasättningen av extraktet i din vört är just MINST 80% förjäsbart socker. Hur mycket jäst du än använder så kan du inte överskrida den gräns förjäsbartsocker som finns i vörten. Den gränsen brukar jag kalla RDFW. (dvs RDF-MAX för vörten)

80% är möjligt men väldigt högt och inte normalt. De flesta "normala" helmalts mäskningar torde producera

RDFW = 65-75%

En gång när min termometer pajade fick jag RDFW ~79% från pilsnermalt, högre än så har jag aldrig fått (har inte försökt heller iofs). Mina normala rikt-värden är kring 65-70%.

Mer tolkningar: RDFW värdet, är det RDF värde för jäsningen som du får för en helt torr utjäsning (hög utjäsare och god jästgiva etc). Den verkliga utjäsningen RDF är annars lägre än RDFW värdet. Vid riktigt låga utjäsare kan man dra till och säga att RDFW värdet kan sjunka säg 12-13 procentenheter. Dvs från 80% till 67-68%.

Nästa problem är att förusäga RDFW från sin mäskning. Det är inte så lätt.Men även här finns gränser. Att få RDFW = 100% från en normal helmaltsmäskning är omöjligt såvida man inte tillsätter externa enzymer. Ofta får man kvar de sk gränsdextrinerna, och nu kan jag inte säga exakt hur stor andel de utgör eftersom det beror på, men det bör vara storleksordningen 10-15%. Det beror på att när alfa och beta amylaset har spjälkat upp stärkelsen så långt den kan, så blir det ett skelett kvar med grenade dextriner som dessa enzymer inte kan bryta ned. En uppskattning av stärkelsens sammansättning ger siffran 10-15%.

Det innebär att om man ska åstadkomma RDFW värdet över 85% utan tillsatser av socker, ja då är det svårt! För att inte säga hopplöst.

Så 80% är fullt möjligt, men med ditt mäskschema låter det faktiskt ganska osannolikt? Men å andra sidan finns det många parametrar i mäsken som samverkar, så jag kan inte svära på det. Jag började ställa upp en modell för det där men det visar sig rätt komplicerat så jag har inte hunnit än. Att enbart betrakta temperaturen räcker inte, även om det är en av de viktigare parametrarna.

> Nu senast köpte jag en burk maltodextrin. Om jag har förstått rätt är det
> också ett "säkert" sätt att få en del restsötma kvar. Hur använder man det?
> Som vanligt maltextrakt?

Jag tycker maltodextrin ger i första hand restextrakt, mest fysisk fyllighet och lite sötma, med betoning på lite. Vill du ha mer sötma utan att det blir för tjockt, så tror jag du kan satsa på en lite lägre utjäsning också - en jäst med låg utjäsning, och ta inte för mycket jäst. Det användas som maltextrakt. RDFW värdet för maltodextrin varierar med märket, men är av storleksordningen 10%. (Att jämföras med 65-75% hos normal vört).

FG handlar om att man måste förutsäga två saker, BÅDE sin mäskning och jäsning. Och är man osäker på den ena, blir det ju per automatik en osäkerhet i den andra också.

/Fredrik

1,5 liter per kilogram malt låter lite åt det tjocka hållet, fast det förklarar inte varför du inte får något restsocker.
Hur lång tid har du mellan mäskning och kokning?

svensson.lu skrev:

1,5 liter per kilogram malt låter lite åt det tjocka hållet, fast det förklarar inte varför du inte får något restsocker.
Hur lång tid har du mellan mäskning och kokning?

Bara en kontrollfråga först. Tjock mäsk ger (oftast) lägre utjäsning?

Lakningen tar ungefär 30 minuter och sedan kokar jag.

Fredrik: Kan man altså ha en ADF på mer än 100% eller är RDF maximerat till 82%

Japp - tjock mäsk och hög temperatur främjar dextrinen. Det borde alltså funka vid dig också. Prova även mäska lite vid högre PH - även dextrinfrämjande. Vad var din inmäskningstemperatur? Det är de första 15 minuterna av mäskningen att enzymerna bestämmar fördelingen mellan maltos och dextrin.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hmmm...
Jag undrar om jag inte läst någonstans att tjock mäsk => högt enzyminnnehåll/liter => högre sönderdelning av kolhydrater och stärkelse => lägre FG?

Men jag minns bara inte var jag läst det. Kanske i Noonans eller Fix böcker.
Måste kolla upp detta
Återkommer............

Vad jag vet kan en tjockare mäsk kan i vissa fall stabilisera enzymerna, dels genom att en tjockare mäsk per automatik normalt har ett lite lägre pH, samt att vattenkoncentrationen minskar och stärkelsen i sig stabiliserar enzymerna. Så enzymerna kan "leva längre", men samtidigt så kan en tjock mäsk förhindra förklistring och rörlighet i mäsken vilken kan verka för sämre utbyte och högre FG. Den optimala mäsktjockleken beror sannolikt på mäskschemat. Men de som brukar ha heta mäskscheman, brukar om jag kommer ihåg rätt snarare ha en tunnare mäsk, inte tjockare.

Även om jag kan se faktorer här och där så tycker jag ändå resultatet är förvånansvärt. Var mätte du tempen? I en så tjock mäsk är det väl svårt att röra om? Hur blev utbytet?

Det börjar blir intressant. Kanske kunde du kolla termometern för säkerhets skull?

> Fredrik: Kan man altså ha en ADF på mer än 100% eller är RDF maximerat till 82%

Man har ju sällan det i praktiken, men i princip kan man ha det, ja. Det är just därför ADF måttet har en onaturlig tolkningi mina ögan. Gör du en sockerlösning och tillsätter näring, kan den jäsa ut från 1.048 till 0.990 med RDF = 100% och ADF = 122%.

RDF däremot är alltid mellan 0 och 100%.

Fast i praktiken, om du gör en helmaltsöl med ett "normalt" mäskschema utan tillsatser av socker, så torde det blir svårt, eller tom omöjligt att komma över RDF ~ 85%. Det beror på grenade gränsdextriner som varken alfa eller beta amylaser kan bryta ned. Det finns limit dextrinase enzymer imalt också som kan bryta ned dem, men i mindre mängder och i normala mäskningar har de mer marginella betydelser.

/Fredrik

Jag mäskar genom att jag värmer vattnet, blandar med malten och mäter temperaturen. Denna gång blev temperaturen för låg. (Jag tänkte inte på att mindre vatten behöver vara varmare när man har tjock mäsk än när man har en tunn mäsk) så jag fick ta ur lite mäsk som jag kokade och slog tillbaka för att höja temperaturen. Sedan in med allt i ugnen för att inte tappa för mycket värme under 60 min.

Var jag mäter??? Det har jag inte tänkt på som en felkälla. Givetvis varierar temperaturen. Jag bara sticker ned termometern i mäsken.

Vilka pH-värden bör man ligga mellan? Är det olika värden för olika mäskscheman antar jag? Står allt sådant här i den sedan länge saknade boken om hembryggning? (Svante Ekelin, bland annat)

Jag värmar upp vattnet till 78 grader innan jag tillsättar malten och hamnar på 69 grader. 1,5 liter är kanske för tjock eftersom temperaturen sjunkar för mycket. Kör 2 -2,2 liter pr kilo, värma upp till 78-79 grader, och börjar slänga i malten. Då bör du hamna på 68-69 grader. Blir för hett, släng i ett par isbiter, det kylar effektivt, samtidigt som du inte gör mäsken för tunn.

Termometer i mitten av kastrullen och röra om samtidigt för att fördela värmen så du får en bättre genomsnitlig temp.

Vänliga Hälsningar
-Jan

ALBA GU BRATH

Ska man bara röra i början av mäskningen eller rör ni kontinueligt under mäskningen? Typ var 10 minut eller så? Jag har antagit att man tappar för mycket värme då så jag har avstått.

Jag värmisolera alltid,och då är det bara vid inmäskningen fram tills rätt temperatur är uppnått att jag omröre. Sedan isolera jag bara och låtar det stå fram tills utmäskningen, om jag inte gör dekoktionmäskning förstås.

/Jan

ALBA GU BRATH

Angående tjock mäsk osv så har jag just precis kollat upp Greg Noonan "New Brewing Lager".
Det minsta man kan säga är att det är extremt komplext med åtskilliga faktorer såsom, tid, temp, pH  och mäskens tjocklek spelare på planen.

Vad jag undrar lite över är den extremt tjocka mäsken som uffe nämner. 1,5 liter/kg.
Noonan pratar om "thick mash" såsom varande under 0,3 US gallons/pound dvs. c:a 2,6 liter/kg!
Jag tror knappast det finns på kartan att någon testat vad som händer vid mäskningen med så lite vatten.
pH torde sjunka rätt rejält vilket enligt Noonan gynnar beta-amylaset vilket "normalt" ger väldigt förjäsbar vört.
Så jag håller nog fast vid min teori.

Så för att förhindra att det återupprepas bör uffe nog ta minst 2,5 liter vatten/kg malt vid mäskningen.
Själv brukar jag lägga mig närmare 3 liter för de flesta öl. Men så får jag också i regel över 1,010 i FG.

Håller med om att det är extremt tjockt. Dessutom i en så tjock mäska är det ännu svårare att mäta temperaturen korrekt eftersom det bör vara ganska vårt att överhuvudtaget "röra" om? Är du säker på att du hade så tjock mäsk?

Jag mäskar oftast in tjockt kring 1 liter/kg, här kan jag göra ev proteinrast om jag vill. Men det är en riktigt gegga, går nästan inte att röra! Då det nästan är som en "deg", och det bildas lätt fickor med torr malt..

Sedan infuserar jag en till kring 3.0-3.5 kg/liter där den huvudsakliga försockringen sker. Vill jag göra fler steg delar jag bara in, tjockleken i steg.

/Fredrik

Förresten, jag undrar fortfarande vilket utbyte du fick med en sån tjock mäsk?

/Fredrik

Utbytet låg på 56-57% OBS mitt normala utbyte ligger på runt 60% så det var inget ovanligt i det.

Har jag förstått rätt? Först mäskar du in med 1 liter vatten per kilogram malt så du får den lägre temperaturen för rasten. Sedan fyller du på med mera vatten för att höja temperaturen till nästa rast. Och i slutändan använder du 3-3,5 liter vatter per kilogram.

Kenneth: Jag utgick från från shbf.se helmäskning. Där står det att man ska ta 13 liter vatten till 4,9 kg malt. Jag trodde att det var en tunn mäsk och valde vattenmängd där efter. Normalt använder jag 3 liter vatten per kilogram malt. Vilket iof ger mig öl som jäser ut kraftigt ändå. 1006 o.s.v.

Hur som helst. Jag hoppas att jag före jul ska hinna med en alebryggning till. Jag ska då pröva följande:

Ny kalibrering av termometer och hydrometer

Röra i mäsken så att temperaturen blir jämn. (Har jag gjort i början men kanske inte tillräckligt. Och absolut inte i slutet)

Jag ska även försöka få tag på grejor för att mäta pH (Vilka värden är att förvänta?)

Och kanske tillsätta lite maltodextrin i ett kontrollkärl för att ha att pröva jästen med.

Jag tackar för all hjälp för denna gången.

uffe_i_falköping skrev:

Har jag förstått rätt? Först mäskar du in med 1 liter vatten per kilogram malt så du får den lägre temperaturen för rasten. Sedan fyller du på med mera vatten för att höja temperaturen till nästa rast. Och i slutändan använder du 3-3,5 liter vatter per kilogram.

Jo, så brukar jag göra. Jag räknar ut i förhand temperaturen på infusionsvattnet och volymen. Har man gjort allt rätt brukar det stämma så tempen blir rätt på pricken. Men ändå så kontrollmäter man. Skulle det skägga lite kan man justera med kallt, eller kokande vatten upp eller ned.

Har man en tunnare mäsk drar man bara ned på volymen lakvatten.

I tråden http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=297 finns ett exempel(bild) på mitt uträknade infusionsschema.

/Fredrik

Hade exakt samma problem innan jag började med stegmäskning 50 gr 15 min 55 gr 15 min 68 gr 60 min och utmäskning vid 78 gr och efter att jag börjat använda mig av det har jag rest sötma så husets kvinnor älskar mina öl bryggder

Gammal tråd men..

Måste lägga till att har man mycket hungrig jäst med med i början verkar det kunna gå ner långt med turbofart vilket jag fått erfara nu.

En vört på OG 1056 gick ner till 1007 på tre dagar.

Det är 20 liter. Jästes med en slurry på c:a 3/4 liter från en tidigare jäsning (BC 1728 Scottish) plus en Activator (BC 1028 London) Stod i ett rum med temp. 19C men värmde upp sig själv till 24C som värst.

Mäskningen var infusion vid 66-68C och med proportionerna 1:3 malt och vatten. Det var till största delen pilsnermalt.