Börja använda partyfat ist. för flaskor

Hej!
Är sugen på att börja använda partyfat och tvångskolsyra ölet istället för att lägga socker i massa flaskor.
Jag förstår inte riktigt vad jag behöver. Räcer det tex med detta kit?
https://shop.humle.se/utrustning/fattap … at-premium

Eller behöver jag den som heter "startkit-fatolsanlaggning-partyfat" ?

Kolsyrar man med dom små patronerna eller med den stora? Blir förvirrad smile

Sv: Börja använda partyfat ist. för flaskor

Jag vet inte om det räcker med småpatronerna att även kolsyresätta ölen. Det får någon annan svara på.

Men jag har det där startkitet för fat/patyfat skm du beskriver. Däf får du ju med en 450g kolsrepatron, att både sätta kolsyran med och att ha vid servering. Den räcker rätt länge tycker jag.

Lite knöligt att baxa runt med, eftersom tuben har en stark inneboende önskan att hela tiden ramla omkull.   Men med mätarna ser du ju exakt vad du har för tryck, och kan reglera det väldigt enkelt.

Annars har du ju alternativet att prima i partyfaten, kolsyrejäsa där, och ta fram prylarna med engångstuberna vid serveringstillfället.

Det går att kolsyresätta med småpatronerna (16g). Men det går åt många så det blir dyrt.
När jag använde partyfat så primade jag ölet i partyfatet.
och använde småpatronerna till att driva ut ölen.
I kitet i länken ovan ingår inte någon större gastub.

4 Senast ändrad av Perwaste (2019-08-28 20:49:26)

Nej inte i det paketet, skulle ha tittat noggrannare på länken. Däremot ingår den i det här:

https://shop.humle.se/utrustning/fattap … g-partyfat

Så antingen prima i partyfaten, eller det i den här länken ovan.

Aha, kollade på fel startkit.
Det går nog att kolsyresätta ölen mhja 425 grams tuben.
Borde räcka till åtta-tio partyfat innan kolsyran är slut.

Är det någon som vet om man kan flytta tappkranen mellan flera partyfat och försluta det påbörjade fatet för att fortsätta senare? Eller måste man ta slut på ölen innan man flyttar över till ett annat?

Jag skulle inte rekommendera att flytta tappkranen innan ölet är slut i partyfatet.
Stor risk för oxidering om du tar bort tappkranen från ett fat.

Hej,
Ang. partyfat...är det någon som vet om denna 'draughtmaster' skulle funka till partyfat.
Det står any 5 liters fat och manualen beskriver mer om olika kopplingar, eller är den bara för kommersiella fat tror ni?

https://www.klarstein.se/Vitvaror/Dispe … -stal.html

Enligt bilderna i manualen så är det ju partyfat,

Jo, jag ville bara kolla att det kommer att fungera.
Har inte hört om någon som använder någon, men har däremot sett andra trådar där folk velat återfylla plastfat till draughtmaster och liknande. Detta borde väl vara en perfekt serveringsform till festerna.