Svavel
I am back. Någon som vet om S34/70 ger svaveldoft efter några dagar i jäsningen om så är fallet vad att göra. försvinner det efter ett tag?
Bo
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Svavel
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
I am back. Någon som vet om S34/70 ger svaveldoft efter några dagar i jäsningen om så är fallet vad att göra. försvinner det efter ett tag?
Bo
Hej Techno/Bo
Det brukar nästan alltid bli en svaveldoft när man jäser lageröl.
Du behöver inte göra någonting, det försvinner av sig själv efter ett tag.
Ett tips är att efter jäsningen lagra ölet kallt några veckor för att få bort all doft.
Snabbjäst och kort lagrad lageröl brukar inte lukta speciellt bra.
Det märker man på framförallt billiga märken.
Hej igen Kenneth kul att du är kvar här på forumet. Du skrev:. Ett tips är att efter jäsningen lagra ölet kallt några veckor för att få bort all doft.
Jag brukar tappa på flaska. Låter ölet stå 10-14 dagar i rumstemp och ställer det sedan kallt några veckor, när det är lager så låter jag det stå kallt i ca 4 veckor,
Menade du att när jäsningen i hinken är över att jag då skall lagra det några veckor kallt innan tappning på flaska?
Bo
Om du flaskar ölet innan allt svavel är borta så är det inte så bra.
Risken är att när du öppnar flaskan så luktar det inte så bra.
Låt det istället stå i en jäshink eller liknande några veckor innan du tappar på flaska.
Om du kolsyresätter naturligt i flaskan så kan du behöva tillsätta en liten mängd jäst (ett halvt kryddmått, 0,5 ml) i varje flaska tillsammans med priming sockret.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Svavel