Sv: Julmust, liten fundering

Hallå!

Jag funderar på att koka ihop en så kallad syrup som jag sedan blanda med vatten och kolsyresätter direkt i flaska. Funderat på att använda en liknande kryddning ovan men minska vattenmängden och öka på sockret för att få det tjockt och fint, funderar på att koka med lite maltextrakt och humlepellets för smak som sedan silas av med resten av kryddorna. Jag har dock dålig koll på humle/malt och hur det reagerar med socker, finns det risk att det jäser och bildar kolsyra på egen hand och att flaskorna sprängs, eller krävs det att man tillsätter jäst för det? Jag vill alltså att det inte skall jäsa utan jag tillsätter kolsyra separat.

Funderingar och frågor från en novis.

Hej Kalle Kula! Har du smakat vört(vatten & maltextrakt)? Smakar inget vidare. Det blir gott först efter att man jäst det.

Humle kan nog vara intressant om man tillsätter det sent så resultatet inte blir så beskt.

Om du vill undvika jäsning så var noga med att rengöra allt som är i kontakt med din sirap när den svalnat & ställ kallt så fort som möjligt. Det tror jag ska vara nog för att undvika risk för jäsning.

Tack för svar!