Julmust, liten fundering
God kväll! Jag har funderat ett tag på det här med julmust, eller läsk i allmänhet, men must i synnerhet.
Receptet är ju som bekant hemlighetsstämplat men det finns ju lite olika källor och olika idéer på hur man kan göra, lite experimenterande får man räkna med.
Hittade t.ex. denna blogg som listar ett recept från boken "Soda, Lemonad och snacks" och är ju en bra början, iallafall när det kommer till "kryddningen". Problemet med receptet är att det varken innehåller malt eller humle, och det vill man ju gärna ha med. Sen kör hon någon slags vildjäst-tjosan för att kolsyrejäsa. Detta känna lite ad hoc tycker jag och vill helst tillsätta jäst om jäsa direkt på flaska.
Efter en inte så välutförd studie jag gjorde så hamnar FG på en must mellan 1.040-1.050-ish - Vet inte hur mycket kolsyran påverkar avläsningen på hydrometern, men att sikta på 1.045 är väl ganska klokt. Enl. boken så kokar man ingredienserna först i 20 minuter, sen tillsätter man socker och vatten och låter det dra i 12 timmar, jag tänker att man gör "buljongen'' dagen innan och tillsätter den i koket på slutet, så blir allt desinfekterat och bra.
Så, ett work-in-progressrecept skulle kunna se ut så här (målet är att få ut 3L must):
Malt:
Pilsnermalt - 550 g -> Tänker att inspirationen kom från Tyskland så pilsner borde vara en bra bas.
Crystal 60 - 50 g -> Karamelltonerna och sötman tillsammans med chokladmalten "borde" generera lite söta rostade kaffe/choklad-toner som jag tycker mig känna i bra must.
Chocolate malt - 50 g - Se ovan och givetvis för färgen.
Ovan borde generera SG på 1.048, eftersom jag tillsätter buljongen till koket så tänkte jag justera sötman med muscovadosocker. Smaka och mäta.
Mäskas som vanligt och sedan koka i 30 minuter, i med "buljongen" efter 20 minuter enl. recept.
Sen till humlen, Tyskland är väl landet man siktar på igen och det borde väl endast vara aromen man är ute efter, så antingen vid kokslut eller 5 minuter kvar? Mängden är ju en också en kluring... enl. BS ska 2g ge 2 IBU vid 5 minuter... Där får man testa lite tror jag, men man vill ju inte ha någon beska.
Nu till jästen. Antingen så tänkte jag att man går på Safebrew F2 för flaskjäsning, men sen kom jag på att champagnejäst kanske är bättre för ändamålet, man vill ju ha bubblig must.. Men tanken är att efter nedkylningen så pitchar man jästen och flaskar direkt. Eller är champagnejästen för potent för ändamålet? Man kan väl också tappa på fat, men hur blir det med hållbarheten då? Tänker att om man desinfekterar flaskor korrekt och sedan cap on foam så borde det tillsammans med co2 som utvecklas vara ett "bra" skydd, ett fat fyllt till 1/5 känns lite så där... Hur är det sen med mängden? Går man på samma mängd som om man skulle kolsyrejäsa en öl?
Hur lång tid kan det att utveckla lagom mängd kolsyra? Det kan ju inte vara samma som vid öl? Tänker på mängden socker...? När jag läst om läskbryggning på nätet så skriver vissa att två-tre dagar räcker, sen ska man kyla läsken.. Jag tänker att man får safea en sopsäck runt flaskorna i en hink typ om det skulle bli flasksprängning.
Några andra tips eller tankar på vägen?
/E
---
Länk till nämnda recept - http://ximasbynilli.blogspot.se/2014/11 … eptet.html