Tips på jäst till egna druvor

om någon vecka kommer jag att få ett par hinkar med svenskodlade blåa druvor som jag lovat att försöka göra ett gott rödvin på.
Jag har tänkt mig att krossa druvorna och låta druvorna, en liten mängd tillsatt vatten och jästen jäsa i 1-2 veckor innan jag silar/pressar bort skalen och sedan jäser vidare.
Jag föredrar själv lite kryddigare viner och jag brukar låta jäsningen ske under längre tid i lite lägre temperaturer i förråd eller matkällare.
Jag har själv aldrig gjort något rödvin förut utan har hittills bara försökt mig på rödbetssherry, rabarbervin, cider och olika varianter av mjöd, så jag har inte dykt in i djungeln av vinjäster ännu.

2 Senast ändrad av Kenneth (2019-09-04 06:43:16)

Sv: Tips på jäst till egna druvor

Det beror lite på vilken typ av rödvin som du vill göra.
Jag känner till Edelmans vinjäster bättre än de som säljs på humle.se.
De säljs bland annat av PGW, https://www.pgw.se/hembryggning/jast/vinjast.html

Till exempel: Bourgognejäst
https://www.pgw.se/vinjast-edelmans-bourgogne.html
eller Bordeaux
https://www.pgw.se/vinjast-edelmans-bordeaux.html

PS
Jag har ingen anknytning till PGW.
Mer än att jag handlar där då och då, framförallt när Humlegården inte har det jag är ute efter
DS

Ja, jag funderade på en av dem eller lalvin rc 212. Jag har letat runt i ett annat forum och dessa verkar säkra och ganska bra på att framhäva smaken som druvan redan har vilket kanske kan vara en bra idé att göra första försöket med eftersom jag faktiskt inte har fått någon klarhet i vilken smak och karaktär som just den här druvan tillför.

Hej! Kul att du vill göra vin på vindruvor - de flesta som gör vin hemma i Sverige brukar utgå från frukter och bär. Men det odlas mer och mer druvor för vinproduktion i Sverige vilket är väldigt kul.

MoreWine i Kalifornien har tagit fram en ambitiös guide för den som vill välja jäst till olika druvor. Nu kan tyvärr inte de klassiska druvsorterna odlas med större framgång i Sverige, utan vi har andra mer härdiga sorter. Den guiden är dock bra för den som har tillgång till druvmust från de klassiska druvsorterna, t ex från våra vinsatser, och som vill förbättra resultatet.

Ett bra tips att utgå ifrån är Lalvin EC-1118, som är en säker jäst att använda och som ger relativt lite sensorisk påverkan och därigenom låter druvan komma fram tydligare.

Lalvin RC-212 är en klassisk rödvinsjäst.

En fråga - varför tänker du spä ut druvmusten med vatten? Det brukar sällan behövas med svenskodlade druvor - undantag kanske för förra året med det extrema vädret som gav höga sockerhalter i druvorna.

-- Svante

Tack för länken till guiden. Jag ska titta lite närmare på den efter denna omgång.
Jag har både ec-1118 och rc-212 hemma nu så någon av dessa blir det.
Ang. Vattnet så kom det nog från ett äldre inlägg i något forum. Jag ska nog hoppa över det så länge jag inte ser ett ovanligt högt Oe värde på musten.