1 Senast ändrad av falke (2015-10-06 21:10:01)

Grainfather

Det verkar som om rätt många har skaffat Grainfather och ännu fler är intresserade.... 
Det är kanske läge att admin klistrar en tråd även för Grainfather mm. precis som det finns för Braumeister, Brewster och Brumas Brau Eule ?

Frågvis nybörjare

Sv: Grainfather

Absolut - denna tråd är härmed klistrad!

-- Svante

Goda nyheter från företaget bakom Grainfather!

HI Bengt,
Yes this is currently in progress, but still a few month's out smile please sign up to our newsletter so we can send you notifications & updates on this.

Vad är det då som är på gång......?
Jo, en ny kontrollpanel med en äkta PID! Vad tycker ni om det?

Frågvis nybörjare

4 Senast ändrad av falke (2015-11-22 16:24:33)

Jag såg just denna: http://www.grainfather.com/#!online-sto … p/55975192
Förhoppningsvis tar Humlegården in den till Sverige.....
https://dpbfm6h358sh7.cloudfront.net/images/6723004/326011193.jpg

Frågvis nybörjare

falke skrev:

Jag såg just denna: http://www.grainfather.com/#!online-sto … p/55975192
Förhoppningsvis tar Humlegården in den till Sverige.....

Nu har vi fått in Graincoat värmeisolering till Grainfather

Det står att Graincoaten är tvättbar, är det detsamma som att den går att köra i tvättmaskinen?

Salle skrev:

Det står att Graincoaten är tvättbar, är det detsamma som att den går att köra i tvättmaskinen?

Ja, den ska klara maskintvätt.

8 Senast ändrad av falke (2015-12-03 18:18:18)

Strålande att ni har fått in den så snabbt.... beställer på måndag!

Frågvis nybörjare

Hmm, tappade min Grainfather lite så plastfoten tappade ett par flisor, har försökt hitta reservdelsnummer så man kan laga bryggverket. Men till mitt förtret så hittar jag inget. Kan någon hjälpa mig hur jag skall göra ?

10 Senast ändrad av Pergorano (2016-10-14 07:39:36)

jag köper färdigkrossad malt men upplever att den är för mycket krossad för att det ska vara ett bra genomsläpp. Tycker (upplever) att det rinner för mycket vätska i överfyllnadshålet. Är det flera som tycker lika eller har ett bra tipps. Eller är jag ute å seglar?

Ett annat tipps, jag har skurit ut en isolering från ett kasserat liggunderlag som passar runt Grainfather. verka fungera bra.

Pergorano skrev:

jag köper färdigkrossad malt men upplever att den är för mycket krossad för att det ska vara ett bra genomsläpp. Tycker (upplever) att det rinner för mycket vätska i överfyllnadshålet. Är det flera som tycker lika eller har ett bra tipps. Eller är jag ute å seglar?

Ja, det stämmer vad det gäller t.ex. krossad Maris Otter-malt från MaltMagnus.

Den är ganska mjölig.
Standardarden 2,7 Liter vatten mäskvatten per Kg malt är då för lite, det blir lätt stopp i flödet genom maltbädden.

Använd då istället 3,2 - 4(!) Liter vatten per Kg malt, för att garantera flödet.

Jag har vid de senaste bryggningarna använt 3,2 Liter vatten per Kg malt, och därefter tillsatt 1-2 Liter extra mäskvatten, om mäsken kändes för "grötig". Jag minskade då lakvattnet med 1 Liter.

Ett annat tips som jag läste hos The Grainfather är:

"Pouring in half your grain, slowly stir and then attach your recirculation pipe.
    Do not add the top perforated plate at this stage, start to recirculate making sure
    that nothing goes through the overflow pipe.
    Recirculate until the grain level goes down. The grains will start to gelatinise.
    Once the level has gone down, add the other half of your grain bill, fit the top
    perforated plate and recirculation pipe and recirculate as normal".

Tack för tippset!

Överväger om jag inte ska köpa en kvarn och mala all malt själv. (kompis har kvarn)

Hej Elaka!

Det var ju ingen rolig historia!

Maila oss på info@humle.se så ska vi nog kunna lösa det i alla fall.

Mvh/ Roger

Grainfather glykolchiller?

Är det skillnad på propylenglykol och propylenglykol?
Förutom att den kan vara koncentrerad eller blandad förstås.