Perwaste skrev:Ja, du har väl fipplat runt en del i dina metoder, och fördelen med det ör att man testar fram fungerande metoder för en själv. När det fungerar.
Hur ligger utbytet av mäsken jämfört med det som antas i recepten?
Jag ligger oftast på ca 75% i utbyte, jag brukar skapa mina egna recept i beersmith och prickar OG - SG rätt exakt. Missar inte mer än någon/ett par pinnar upp eller ned, ibland blir det riktigt tokigt såklart.
Perwaste skrev:Har du eget vatten? Hör är jag ingen expert på området.
Kommunalt vatten.
Ca 29
Na 3.3
Mg 1.5
So4 29
Cl 2.7
Hc03 66
Ph 8.2
Rapporten är inte dagsfärsk men jag tror den stämmer hyffsat. Hur skulle man bäst korrigera vattnet för ljus till mellanljus öl? Måttliga humlemängder.
Perwaste skrev:Lyckas du pricka pH 5,2 - 5,4?
Jag mäter med pappersremsor men brukar ligga runt 5.2-5.4. Ibland över och någon gång strax under.
Perwaste skrev:Använder du Irish Moss, Protafloc eller liknande?
Har kört malt magnus egna klar-produkt. Senaste körde jag utan.
Perwaste skrev:Stämmer inställda temperaturen i bryggverket med verkligheten?
Jag tror inte det, har tyvärr ingen exakt termometer att kontrollera med. När jag lägger mig 2 grader under mäskningstemp så hamnar jag rätt på beersmiths uträknade utbyte och FG
Perwaste skrev:Flaskjäser du?
Oftast inte, sätter på fat och kolsyrar.
Kan man klarna ölet i faten?
Perwaste skrev:Hur länge låter du ölen stå innan du vill ha den klar?
Jag låter den jäsa tills jag mätt samma sg i 2-3 dagar. Sedan har jag ställt hinken i en frys med 0-1 grad i allt från 1 till 5 dygn. Totalt ca 2 veckor. Någon gång har jag tillsatt gelatin, utan att kunna se någon signifikant skillnad i blankhet. Kylan styr jag med stc-1000.
Perwaste skrev:Sen är det ju en fråga om när man tycker att ölen verkligen är klar nog. Själv har jag märkt att jag tidigare får en klar öl de gånger jag silat av vörten med en saftsil när den åker ner i hinken. Kan inte säga varför.
Jag har som mål att få den "filtrerad". De gånger jag använder vete i mäsken accepterar jag viss grumlighet eftersom vete tydligen är svårt att få blank? Som de sett ut nu kan jag inre avgöra om fingrarna är bakom glaset eller ej.
Är jag för otålig? Om ölen står i fatet, kommer det klarna efter en tid eller rörs grumset upp varje gång man tar en öl?
Perwaste skrev:Förresten, hur smakar brygderna?
Frugan tycker att de är betydlig mycket godare än köpeöl och föredrar en öl före ett glas vin om det är min öl. Jag blir förståss aldrig nöjd och hittar vissa bismaker som jag inte kan placera. Inte direkta felsmaker utan någon eftersmak. Men de går ner och smakar väl!