Vad kan jag gör för fel? Ölet blir INTE blankt

Har de senaste bryggderna på olika sätt försökt få en så blank öl som möjligt i glaset, men ölen tror ändå att den är en torrhumlad hefeweßen
*Vattenbehandlat med olika profiler. ( Har inte siffrorna just nu)
*Försökt hålla mäsken så ren som möjligt ( coobra cb3 bryggverk så helt ren blir den ju aldrig). Använt diverse verktyg för att fiska upp så mycket som möjligt ur mäsken och låtit allt vara kvar under kok.
*Ph korrigerat från ~4,8-8 ph
*Skummat av/inte skummat av innan koket
*Sparat druven i kokkärlet/låtit druven följa med i jäshinken.
*Olika jästsorter kölsh-jäst återanvänd 4 ggr från jästkaka/us05/us04
*Kallkrash 2-5 dagar i ca 0 - +1 grad.
*Gelatin
*Visstidslagring på fat

Vad gör jag fel? Allt är inte gjort på samma bryggning utan olika saker olika gånger, ibland flera alternativ samtidigt.

Sv: Vad kan jag gör för fel? Ölet blir INTE blankt

Ja, du har väl fipplat runt en del i dina metoder, och fördelen med det ör att man testar fram fungerande metoder för en själv. När det fungerar.

Hur ligger utbytet av mäsken jämfört med det som antas i recepten?

Har du eget vatten? Hör är jag ingen expert på området.

Lyckas du pricka pH 5,2 - 5,4?

Använder du Irish Moss, Protafloc eller liknande?

Stämmer inställda temperaturen i bryggverket med verkligheten?

Flaskjäser du?

Hur länge låter du ölen stå innan du vill ha den klar?

Sen är det ju en fråga om när man tycker att ölen verkligen är klar nog. Själv har jag märkt att jag tidigare får en klar öl de gånger jag silat av vörten med en saftsil när den åker ner i hinken. Kan inte säga varför.

Förresten, hur smakar brygderna?

4 Senast ändrad av Toffeln (2018-07-11 08:50:14)

Perwaste skrev:

Ja, du har väl fipplat runt en del i dina metoder, och fördelen med det ör att man testar fram fungerande metoder för en själv. När det fungerar.

Hur ligger utbytet av mäsken jämfört med det som antas i recepten?

Jag ligger oftast på ca 75% i utbyte, jag brukar skapa mina egna recept i beersmith och prickar OG - SG rätt exakt. Missar inte mer än någon/ett par pinnar upp eller ned, ibland blir det riktigt tokigt såklart.

Perwaste skrev:

Har du eget vatten? Hör är jag ingen expert på området.

Kommunalt vatten.
Ca 29
Na 3.3
Mg 1.5
So4 29
Cl 2.7
Hc03 66
Ph 8.2

Rapporten är inte dagsfärsk men jag tror den stämmer hyffsat. Hur skulle man bäst korrigera vattnet för ljus till mellanljus öl? Måttliga humlemängder.

Perwaste skrev:

Lyckas du pricka pH 5,2 - 5,4?

Jag mäter med pappersremsor men brukar ligga runt 5.2-5.4. Ibland över och någon gång strax under.

Perwaste skrev:

Använder du Irish Moss, Protafloc eller liknande?

Har kört malt magnus egna klar-produkt. Senaste körde jag utan.

Perwaste skrev:

Stämmer inställda temperaturen i bryggverket med verkligheten?

Jag tror inte det, har tyvärr ingen exakt termometer att kontrollera med. När jag lägger mig 2 grader under mäskningstemp så hamnar jag rätt på beersmiths uträknade utbyte och FG

Perwaste skrev:

Flaskjäser du?

Oftast inte, sätter på fat och kolsyrar.
Kan man klarna ölet i faten?

Perwaste skrev:

Hur länge låter du ölen stå innan du vill ha den klar?

Jag låter den jäsa tills jag mätt samma sg i 2-3 dagar. Sedan har jag ställt hinken i en frys med 0-1 grad i allt från 1 till 5 dygn. Totalt ca 2 veckor. Någon gång har jag tillsatt gelatin, utan att kunna se någon signifikant skillnad i blankhet. Kylan styr jag med stc-1000.

Perwaste skrev:

Sen är det ju en fråga om när man tycker att ölen verkligen är klar nog. Själv har jag märkt att jag tidigare får en klar öl de gånger jag silat av vörten med en saftsil när den åker ner i hinken. Kan inte säga varför.

Jag har som mål att få den "filtrerad". De gånger jag använder vete i mäsken accepterar jag viss grumlighet eftersom vete tydligen är svårt att få blank? Som de sett ut nu kan jag inre avgöra om fingrarna är bakom glaset eller ej.
Är jag för otålig? Om ölen står i fatet, kommer det klarna efter en tid eller rörs grumset upp varje gång man tar en öl?

Perwaste skrev:

Förresten, hur smakar brygderna?

Frugan tycker att de är betydlig mycket godare än köpeöl och föredrar en öl före ett glas vin om det är min öl. Jag blir förståss aldrig nöjd och hittar vissa bismaker som jag inte kan placera. Inte direkta felsmaker utan någon eftersmak. Men de går ner och smakar väl!

Det sista är nog det viktigaste, en nöjd bättre hälft smile och att det är gott!

Jag flaskjäser alltid, kan inte det där med fat. Om du söker på forumet kommer du hitta diskussioner om fat och klarning på fat.

Om jag har gjort en måttligt humlad ale, eller lager, har jag den i regel blank någon vecka efter kolsyrejäsningen är färdig,  dvs ca 3 v efter jag satte den på flaska. Oftast tidigare än så. Står sedan brygden i utrymme som inte är alltför varmt klarnar ju det sista rätt fort. I flaskans fall gäller det ju att hälla i allt i flaset i ett svep. Men vad som gäller för fat är ju en annan sak.

Du skulle ju kunna testa att hälla en skvätt på pet-flaska nästa gång, peta i en sockerbit och sedan följa den processen lite.

Jag har tyvärr inte några direkta andra förslag på åtgärder, hoppas andra skribenter kan fylla på med sina idéer. Jag tycker du gör rätt bra saker redan.

Jag har ett gäng flaskor på jäsning nu eftersom jag fick slut på utrymme i faten. Dessa flaskor är klar som köpeöl förutom den lilla jästfällningen som finns, i fatet är det ändå grumligt.
Jag antar att det är köldgrumlighet som jag bråkar med i denna satsen.
Att frysa ölen verkar kunna fälla ut dessa elakingar så jag får ställa ned tempen ytterligare och låta det stå så.
Går det att kallkrasha i omgångar? Att kyla och sen värma ölen med kolsyra och sen kyla igen? Jag har nämligen begränsat med plats för kylning.
Går det att krasha med koösyrat öl eller måste den vara platt?

Det blir ju oftast svårare att få öl i fat lika blank lika snabbt eftersom du har stigarröret i botten. Men med gelatin och lite tålamod så borde du dra upp det mesta grumliga efter ett antal glas. Jag har en bitter jag körde med gelatin och kallkrasch, och den var helt okej klar, men inte perfekt. Nu ungefär en månad senare och några liter druckit ur fatet så är det rejält blank och klart. Något jag vet att folk gör ibland är att kapa stigarröret så att du tar upp ölen lite ovanför botten. Vet att det även finns en slang med en bubbla man fäster i stigarröret så att du alltid tar ölen från toppen av fatet. Detta kan nog vara riktigt effektivt.

Nu kanske du gör det, men nått som jag tyckte gjorde otroligt stor skillnad på hur snabbt ölen blev klar var en rejält snabb nedkylning av vörten, men detta märkte jag innan jag hade testat med gelatin och övrigt.

Jag tror nog att det inte skadar med flera kalla perioder av lagring, men ser inte heller vinsten. Det viktiga är väl att det inte blir ståendes för varmt en längre tid.

Du har nog svaret i det där med stigarröret, bra där, Mannberg. Om det är klart i flaskorna, men inte helt i fatet, samtidigt som det smakar bra, då kan det nog vara den tekniska förklaringen.

Hur länge har du haft den kolsyrade ölen i fatet innan du tappar upp för att dricka?

Vörten kyls med spiralen som följde med bryggverket. Den gör ett bra jobb på ca 15 minuter till pitchtemp.

Jag brukar som sagt låta det stå i jäshink under jäsningen + någon dag/vecka riktigt kallt. Sen tappar jag på fat och sätter kolsyra sen in i kylen.
Börjar drickas när tillfälle ges.
Det tar en stund att dricka upp all öl så sista litrarna har nog stått någon vecka ytterligare nu under sommaren åtminstone. Men det kanske inte klarnar så länge man tappar av fatet?

Det står ca 60L och väntar på mig så vi får se hur sista batchen ser ut. Mot Köldgrumling verkar vara kyla och tålamod vara enda medicinen.

Jag har inte riktigt fokuserat på estetiken hos mina öl i första fall, det har varit mer prioriterat med smak så länge ölen inte liknat dy. Nu vill jag komma till ett kristallklart öl med bra smak och en fin process.

Hur mycket gelatin har du i? Jag använder normalt 1-2gr på 34L men läste en artikel från USA att man skulle ha 5gr/20liter. Testade med det men jag vet inte om ölen blev bättre. Jag lager och den ska ändå lagras så klarningen sker samtidigt hur jag än gör. Ölen brukar vara blank innan smaken är bra hur jag än gör.

Har även testat grejen med flottören som tar från ytan i fatet men var inte nöjd. Torrhumlar du skiktar sig humlesmaken och hinner inte fördelas i ölen innan man börjar tappa, med resultat att ölen i början är betydligt beskare än i slutet.

Har kört med både nochill och kylspiral och kan inte säga att ölen har blivit bättre av någon metod. När det är dags för klarning kyler jag ölen till 2° men det går inte fort, använder 3 veckors metoden (som blivit både 4 och 5 veckor ibland) då sänker man temperaturen med 1-2° om dagen. Det kanske ger bättre resultat om man kan chocka ölen och kyla ner till 0° snabbt, vad vet jag?

Rimligt borde vara att det man kan sila bort innan jäsningen borde inte grumla ölen, men det stämmer dåligt. Har haft öl som sett ut som dyvatten när det hälldes i jästunnan som blivit blank men samtidigt har jag haft blank grönöl som inte velat klarna trots lång lagring.

Kontentan av vad jag lärt mig hitintills är att det är lagringstiden som gör en blank öl, ju längre desto blankare öl. Det är svårt att forcera om man inte ska filtrera eller centrifugera ölen.

Pilsnerkokaren skrev:

Kontentan av vad jag lärt mig hitintills är att det är lagringstiden som gör en blank öl, ju längre desto blankare öl. Det är svårt att forcera om man inte ska filtrera eller centrifugera ölen.

Jag läste för länge sedan en kommentar av en hembryggare som hade "målat rummet" med öl, i ett försök att bygga en centrifug....  Det skulle vara intressant att hör amera om sådant. Samt även att få reda på hur man gör detta i stora bryggerier.

En centrifug är väl egentligen inte speciellt avancerad men det är knappast lönt att ens starta den på 20liter öl.
Det är väl samma sak med filtrering, när man filtrerar 200liter öl är det väl ok med 10-15liter spill, men som hembryggare storknar man nog om halva satsen blir spill.

Hej.
Jag såg att du kylde ner ölen direkt efter primären, om jag tolkar rätt. Jag har kommit fram till följande för bäst öl i min process.
Generell beskrivning som varierar med öltyp.

Primärjäsning
Tappning på fat och trycksättning
Lagring i ca 4 v i 16-20 grader (ölen mognar)
Kylning till ca 12 och stabilisering av trycket i nån vecka
Konsumtion! Första litern kan vara lätt grumlig men därefter blank.

Jag har fått bättre tålamod med åren och gissar att det har lett mig till detta. Jag har slutat att mäta frenetiskt på alla moment också eftersom decimala avvikelser inte utgjorde någon märkbar smakförändring men det är viktigt att ge ölet utrymme att göra sitt...

Jag skrev ett inlägg om klarhet för ett tag sedan, och det gäller nog fortfarande. Du kan skippa pladdret i första halvan av inlägget och gå direkt på "Vad orsakar grumlighet" om du vill:

https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 … arhet.html

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/